Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Funderingar kring åteljakt på gris

Featured Replies

Publicerat

Har börjat fundera på ett par saker och jag tror NS också var inne lite på det härom dagen.

Känns som det ofta är mer eftersök under vintern.

Beror det på att folk sitter mer på åtlarna eller är det så illa att det är lättare att avskriva ett skott som bom på barmark?

Har varit ute på två eftersök med genomskott och sekundärträffar senaste tiden. Och är rätt övertygad om att ingen av dem upptäckts på barmark.

Tror det vore bra om man tog för vana att spåra av runt åteln även efter ett lyckat skott.

Publicerat

Håller med där,

i dem samlade tanken,

på åtel kanske det är bättre med blötare kulor, inga genomslag mindre risk för sekundär träffar.

/Christian

Publicerat

Hur upplysta vi än tror vi är så är det nog väldigt troligt att det skjuts på en gris runt om i landet o när skytten inte hittar någon död gris på åteln o inget blod heller så avskrivs det rätt lätt som bom utan att man ens haft hund på platsen...

Vet om 3-4 sånna fall...

Ligger där en gris så är man ju nöjd o glad o ingen tänker ens på risken att där ev kan vara en sekundärträff i någon annan.

Det är ju handen på hjärtat... sällan man kollar av om det är fler träffade utan man har misstänke om det, eller indikation på´t.

Blöta kulor faller ju på att många, eller iallafall jag, vill ha genomskott o tydligare spår att följa.

Fast jag har börjat fundera i banor om att ha blötare kula men samtidigt vill man ju ha penetrering in till vitala delar från vilken vinkel som helst.

Eller för den delen att det ska komma fram något i blyväg även om där är en meter granris emellan...

Snackar eftersök nu då..

Publicerat

Att fler blir varse av halvtaskiga skott i snö tror jag är helt logiskt tyvärr. Därimot tycker jag att man skall sträva efter genomskott, tillhör ju det fundamentala att man inte lossar skott om risk att bakomvarande djur träffas. Fördelarna är så pass stora på en gris som inte är så lättblödd generellt. Att man som hundförare vill ha blötare kulor kan jag köpa.

Tror det är svårt att få en klass 1 kula att säkert stanna i kroppen på en 50 kilosgris, oavsett konstruktion, på typiskt åtelavstånd.

Publicerat
  • Författare

Själv tror jag inte kulorna har så stor betydelse. Som någon redan nämnt så ger i stort sett alla kulor genomslag på normalt åtelavstånd.

Sen är det ju så att det ofta är flera grisar och mycket rörelse runt åteln. Vid båda mina fall så hade de inte alls uppfattat att någon annan gris funnits i riskzonen.

Men det jag egentligen vill belysa är att en hel del åtelskott på barmark avskrivs som bommar utan egentliga eftersök.

Vet inte hur ni andra som gör eftersök har det? Men jag har knappt ett enda kontrollsök. Kan ju givetvis bero på att man använder egna hundar som bara används för att spåra till kontroll.

Publicerat
Att fler blir varse av halvtaskiga skott i snö tror jag är helt logiskt tyvärr. Därimot tycker jag att man skall sträva efter genomskott, tillhör ju det fundamentala att man inte lossar skott om risk att bakomvarande djur träffas. Fördelarna är så pass stora på en gris som inte är så lättblödd generellt. Att man som hundförare vill ha blötare kulor kan jag köpa.

Tror det är svårt att få en klass 1 kula att säkert stanna i kroppen på en 50 kilosgris, oavsett konstruktion, på typiskt åtelavstånd.

Oj då, här håller jag med i allt! <_<:D

Publicerat

Intressant detta med en efterkontroll efter ett bra skott! Jag har aldrig gjort det, men så har jag aldrig heller skjutit när någon annan gris stått bakom i riskzonen. Så egentligen behövs det inte om vi inte chansar... Att skylla på att vi inte sett grisen bakom köper jag inte.

Publicerat
  • Författare
Intressant detta med en efterkontroll efter ett bra skott! Jag har aldrig gjort det, men så har jag aldrig heller skjutit när någon annan gris stått bakom i riskzonen. Så egentligen behövs det inte om vi inte chansar... Att skylla på att vi inte sett grisen bakom köper jag inte.

Är helt övertygad om att i båda fallen jag varit ute för, så hade skyttarna sagt likadant innan det hände dom.

Jag säger inte att det här med sekundärträffar är vanligt. Vill bara belysa att problemet finns.

Publicerat
Oj då, här håller jag med i allt! :):lol:

Det var som f-n! :lol:^_^

Publicerat
  • Författare

Jag tror nog tyvärr att en hel del skott avskrivs som bommar på barmark utan att göra kontrollsök med hund. Och ändå vet de flesta om hur svårt det är att hitta skottecken efter gris.

Publicerat

Det är nog så enkelt att många skott avskrivs som bom på barmark.

Skälet till det är nog ganska enkelt & det är att väldigt många tror att ett genomslag på gris garanterar blodspår.

Det gör det inte !

I Tyskland brukar man säga att ingen kaliber under 8 mm ger blodspår.

//Lasse D

Publicerat

De lite större grisarna uppvisar sällan några direkta skottecken på skottplatsen. Springer grisen iväg, låt oss säga 50-60 meter, kan det mycket väl avfärdas som bom. Lyckligtvis ligger grisen oftast död, men det känns kusligt att folk tror sig veta så mycket och helt enkelt inte bryr sig om att göra något eftersök.

De bör veta att det inte är lätt att bomma på 30 meter och varje skott som avlossas på det korta hållet skall anses som träff. Jag tycker vi kan jämföra detta med hagelskottet inom rimligt avstånd på flygande eller löpande vilt.

Publicerat

Det märkligaste av allt..

Om grisjakt står det i varenda jakt tidning.

Info finns på nätet.

Finns till o med en tidning för enbart vildsvin.

Filmer i mängd finns oxå.

Böcker o annat.

Lik förbenat verkar det fortfarande va stor okunskap i leden.

Eller så skiter man helt enkelt i att leta upp den info som finns.

Senast i morse så sa en "idot" jag pratade med,att de bara va suggor som va fredade nu...

Galtar o allt annat fick man skjuta... o de skjuter som en j-vla massa gris enl dem själva.

En död gris är en bra gris.

Skjut så många ni kan är tydligen en paroll ut mot kusten...

Skjut o gräv ner, sa han.

Jo man kan ju lika gärna ta en 500-1000 lapp i kontanter o gräva ner sa jag...

Sällan jag mött så mycket hat....

Jo de är många som brukar jorden på det hållet...

Publicerat

Håller med att det är stor okunskap bland många jägare och inte minst bönder. Hyr ut grisjakten till de som är intresserade, men det går inte för Kalle Persson har jagat här sen lång tid tillbaka och jag kan inte gå över hans huvud och ta in andra jägare...

Publicerat

Fick just höra om två grisar som skjutits på åtel med ett skott i natt. Skytten såg inte den ena men hade sån tur att båda fick dödliga träffar. Ingen höjdare.........!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :P

//K9

Publicerat
  • Författare
Fick just höra om två grisar som skjutits på åtel med ett skott i natt. Skytten såg inte den ena men hade sån tur att båda fick dödliga träffar. Ingen höjdare.........!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :lol:

//K9

Tyvärr så hör man ju om liknande händelser med jämna mellanrum och varje gång så frågar man sig hur ofta det händer utan att någon märker något? :P

Tror som sagt att många på barmark aldrig upptäcks. B)