Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hjälp! Usel kråkjakt

Featured Replies

Publicerat

hejsan. nu behöver jag hjälp. har provat kråkjakt i helgen lördag och söndag. första dagen provade jag bara att locka, och man hörde att dom svarade och att dom va där men rätt så långt bort. det kom nog bara en kråka och det va när vi skulle gå från vårat kråkpass, när vi stod och prata segla det över en kråka preicis ovanför huvudet på oss. jag åkte direkt efter jakten, och köpte en uvbulvan som vi provade idag (söndag) klockan 5, halv sex va uven riggad och allt va färdigt. vi hade inte hört några kråker så tror inte att någon sett oss när vi gick ut.. iaf så svara kråkorna på lockandet i mellanåt idag med, men inte en kråka kommer. varför? vi va ute på passet i ca 7 timmar och inte en kråka som sett bulvanen eller inte brytt sig... det va bara en enda skata som blev lite irriterad. jag hade satt fast en kaja vid bulvanens klor men jag har inte pimpat uven mer än lite fjädrar vid öronen och bröstet. stället vi sitter på är en kulle, mellan två åkrar. på ena sidan om kullen, ca 150 meter bort är står det stora granar som är väldigt höga, rätt mycket högre än uven. men som sagt, granarna står rätt glest. på andra sidan kullen finns det inga träd som skulle skymma uven förän 500 meter bort kanske... hoppas någon kan hjälpa mig. sitter jag på fel ställe? varför kommer inte kråkorna? ska även tillägga att vi har inget camo nät utan vii har suttit tätt intill dom 3-4 meters granar som står runt uven. kan kråkorna se oss, fastän det låter som om dom e väldigt långt bort? jätte tacksam för svar och hjälp om hur jag ska lyckas med kråkjakten. så många tips och råd som möjligt är mer än välkomna.

Publicerat

Kamoflage är väldigt viktigt! Spänn upp ett camonät som bas sen så brukar jag stoppa granris och annat som smälter in i terrängen. Sen så ska ni ha ansiktsmask och skyddshandskar på er! Fråga hipshot är på forumet han är väldigt duktig på kråkjakt.

Publicerat
  • Författare
Kamoflage är väldigt viktigt! Spänn upp ett camonät som bas sen så brukar jag stoppa granris och annat som smälter in i terrängen. Sen så ska ni ha ansiktsmask och skyddshandskar på er! Fråga hipshot är på forumet han är väldigt duktig på kråkjakt.

okej. hanskar och ansiktsmask har vi.. får se om hipshot kanske ser min tråd annars får jag väl skicka ett pm.

Publicerat
  • Författare

hoppas någon mer kan svara och komma med råd och tips.

Publicerat

Personligen användar jag sällan uv vid kråkjakten, men det jag märkt när jag gjort det är att det oftast funkar riktigt uselt vid större öppna ytor där kråkorna ser den på långt håll.

På fält som du beskriver brukar jag använda kråkbulvaner i ett födosök dvs ett antal kråkor utsatta på marken gärna någon "flygande" kråka en bit ifrån uppställningen, och en spanare högt i ett träd (jo fler bulvaner på marken jo större effekt verkar detta ha)

Andra alternativ som funkar är kamp scenario med katt/räv/hare även här fåglar i träd och flygande en bit från, eller med katt/räven ta ett långt tunnt inte reflekterande snöre och dra från ett träd till gömslet, linan bör vara fast 1-2m upp i trädet, knyt sedan fast en skjuten kråka i linan så den är ett par m framför katten/räven, kombinera ångestläte

Gömslet bör byggas så det fallar in i omgivningen gå en 20-30 m ifrån och se om du ser det tydligt, bra att ha en kompis i det, ser du, ser kråkorna utan tvivel också.

Finns mycket mera att försöka ketchup spätt ut med vatten och lite skinbitar, plastpåsar/sopor, roadkills mm, bara fantasin som sitter gränserna.

Publicerat

Vädret.

I detta kyliga pissväder så är fåglarna sååå loja. Vi hade ett hyfsat gäng sträckfågel som passerade i morse, en endaste kappa tjoade till en gång på uven men brydde sig inte i övrigt. Samma lika helgen som var, otroligt loja fåglar. De finns där i omgivningen och kraxar o bökar men bryr sig föga om uven. Ska man lyckas öht med uven nu så krävs i princip en klockren uv placerad mitt i fåglarnas sträck.

I lördags lockade jag och fick in en kappa med MID-tutan och det fungerade rätt ok, tror den nappade på en kombination av ljudet och en hel flock skator och ormvråk kring trädet jag stod under.

Som någon signatur föreslog så tror jag åtel och bulvander funkar bäst nu om man inte har ett helt extremt bra ställe med mycket flyttfågel.

Mvh!

Publicerat

Jag köpte en MID pipa i lördags och kunde inte hålla mig utan gick ut på baksidan i villa området i Söndagskväll. Det tog inte många minuter innan det var fullt med kajor, skator och någon kråka över hustaket. Så beställ en pipa det är mitt råd.

Publicerat
  • Författare
Vädret.

I detta kyliga pissväder så är fåglarna sååå loja. Vi hade ett hyfsat gäng sträckfågel som passerade i morse, en endaste kappa tjoade till en gång på uven men brydde sig inte i övrigt. Samma lika helgen som var, otroligt loja fåglar. De finns där i omgivningen och kraxar o bökar men bryr sig föga om uven. Ska man lyckas öht med uven nu så krävs i princip en klockren uv placerad mitt i fåglarnas sträck.

I lördags lockade jag och fick in en kappa med MID-tutan och det fungerade rätt ok, tror den nappade på en kombination av ljudet och en hel flock skator och ormvråk kring trädet jag stod under.

Som någon signatur föreslog så tror jag åtel och bulvander funkar bäst nu om man inte har ett helt extremt bra ställe med mycket flyttfågel.

Mvh!

okej. när funkar uven bäst då? jag tycker det e svårt att vet vart man ska ha sitt gömsle. jag har ett ställe som jag tycker verkar skitbra, men hur ska jag veta vart kråkorna flyger.

och är det viktigt att klä sin uv-bullvan så den ser riktigt verklig ut, eller funkar det att ha den i plastutförande som när man köper den?

Publicerat
  • Författare
Jag köpte en MID pipa i lördags och kunde inte hålla mig utan gick ut på baksidan i villa området i Söndagskväll. Det tog inte många minuter innan det var fullt med kajor, skator och någon kråka över hustaket. Så beställ en pipa det är mitt råd.

är MID pipan den som är bäst eller? har en faulks crow pipe.

har bara provat kråk jakt 2 gånger, men mitt största bekymmer är att veta vart jag ska sitta. resten kan jag prova mig lite fram. men det e inte lika roligt att hitta nya ställen gång på gång. känner mig lite vilse om hur man ska veta vart ett hotspot för

kappa är.

• 1 year later...
Publicerat

när en åker med nordikcrow och camouflage blanda revir och hetsläte och en uv med fjädrar jag lovar om du bara har tålamod kommer det att funka ;):)