Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bekännelse

Featured Replies

Publicerat

Jag måste få komma med en bekännelse!

Jag har inte skjutit någon räv på hela sesongen.

I vanliga fall så brukar jag annse att man inte kan börja jaga något "mat nyttigt" innan man skjutit en räv. Min ursäkt skulle ju kunna vara att i höstas när man brukar kunna passa på rävungar på gärdena så la jag tiden på min laika så att vi skulle komma igång och jaga grävling. Att det till slut blev åtta grävlingar är ju en ursäkt som skulle kunna hålla. Så som jag har pikat mina jaktkompisar för att dom inte skjuter någon räv så har det ändå inte känts bra.

I torsdags kväll så tänkte jag att jag måste göra ett försök. Vakjägarn har ju en åtel på min mark så jag frågde om det var ok om jag åkte ut och satte mig och det var det förstås.

Åteln ligger mellan en gammal ladugård och en ny. Man sitter i den gamla och i den nya så är det köttdjur som är mitt i kalvningen. Jag tog med mig både studsaren och hagelbössan. Det är två gluggar och i den ena så går det bara att skjuta med hagel och den andra passar bättre för studsare.

När jag suttit ungefär en timma så kommer det en räv. Jag tar fram bössan och gör mig redo för att skjuta. När jag fått ut bössan i gluggen så har räven hunnit fram till åteln. Då visar det sig att bonden har lagt en hög med gödsel så jag kommer inte åt att skjuta. Det enda jag ser är huvudet på räven mellan tuggorna. Så jag står i en väldigt obekväm färdig ställning medans räven står och äter. Men som tur är så tar räven ett par steg framåt och då låter jag cal 20 göra sitt jobb :rolleyes: Det kändes faktiskt riktigt skönt äntligen så kan jag gå med högt huvud.

Vakjägarn satt ju vid samma åtel natten mellan lördag och söndag utan något resultat. Men det var ju en jätte fin kväll i söndags och jag kännde mig rastlös av att sitta hemma. Så jag tog med mig studsaren och lockpipan som jag bara provat en gång tidigare. Om sanningen ska fram så har jag ju inte trot så mycket på det här med lockjakt på räv.

Åker runt en stund på jaktmarken innan jag bestämmer mig för var jag ska sitta. Kommer fram till att det bästa blir att sitta vid ett viltvatten ca 200m från åteln. När jag kommer fram till stället som jag tänkt sitta på så lyckas jag tappa pipan ner i en gran remiss. så jag kryper och gräver i snön och letar, blir väl minst sagt lite förbannad på mig själv. Tänker faktiskt ge upp, tror ju inte på pipan så varför leta! Till sist så hittar jag den och börjar locka. När jag lockat ca tio minuter så funderar jag. Om räven kommer här så kommer den att komma längs med dikes banken och då ser jag den inte förens den är två meter från mig. Så jag reser mig från sittande ställning för att kunna lägga mig platt på mage. när jag reser mig upp så står räven där jag anade att den skulle komma. Vi upptäcker förmodligen varandra samtidigt. Så vi står och tittar på varandra på ca 80m. Detta är ju ett sådant läge som man absolut inte vill ha och defenitivt inte med en räv. Men efter en stund så vrider räven på huvudet och jag kan lyfta bössan och skjuta den. ;)

Nu kan jag gå med riktigt högt huvud B)

Publicerat

Otroligt bra jobbat,

gratulerar.

/Christian

Publicerat

Najs, bra jobbat :lol:

Publicerat

Härligt :rolleyes: får gratulera. Hade själv en räv inom hagelhåll igår men den j*veln kom upp bakom mig och kasta sig bakom en stor gran och sprang hela vägen bakom sly till sin säkerhet. Hant inte ens få upp bössan så ja har känt mig lite nere :/

Publicerat

Grattis :rolleyes:

Publicerat

Grattis! Roligt att höra att det lyckas...  :ph34r::rolleyes: