Jump to content

frågor ang färger på kläder =/

ground n pound

Recommended Posts

ground n pound

Hur viktigt är det med "rätt camouflering" egentligen? anledningen till att jag undrar är att varför folk har helt cameleont färgade kläder förmodligen dyra o smälter in kanonbra,men samtidigt kan ha på sig en självlysande keps eller väst.förstår om man vill varna grannen o inte ha en kula eller pil i sig undrar bara då själv inte jagat men inte riktigt får ihop det. =/ mvh

ThomasMamre

Det handlar om att ha ett ojämt mönster på sej, färgen har mindre betydelse, det finns vissa färger som djuren ser bättre, blå och lila har jag för mej är några av dom.

Om du tex står i ett helt grönt ställ, så bryter du mönstret i skogen. Du blir en jämn "fläck" i skogen. Kan du bryta det med lite variation i kläderna så syns du mindre. De är därför du kan ha en mössa som är orange tex. Ta hundförarvästarna, som är helt orange med lite svarta mönster som ska likna grenar, detta räcker för att djuren ska missa dej!

Så mitt tips är: undvik en å samma färg på kläderna!

Mvh Mamre

Det här med camouflage kan man ju diskutera hur länge som helst!

Endel säger att camo är överflödigt, man har ju jagat utan camouflage i tusentals år och att typ jeans och skjorta funkar hur bra som helst. Visst gör det, OM man sitter stilla! Själv så tror jag ju att camouflage kan hjälpa till en stor del, man behöver inte sitta helt stilla. Man har större rörelsefrihet med camo.

Hjortdjur ser gult och blått väldigt bra, medans de andra färgerna flyter ihop till nån sorts större massa i ljusa och mörka toner.

De lär se blått lika bra som vi människor ser orange. Därför kan man ha en orange skyddsväst utan att det gör något.

Tittar man på dagens camouflage så ser de väldigt naturtrogna ut, i alla fall på hängaren i affären.

Det ser ju ut som ett foto från naturen! Vilket ju måste vara bra!?

Nja, säger jag..

Tar du ett sådant camo med alla de fina detaljerna och går en liten bit bort så smälter allt ihop till en klump.

Man blir en plump som sitter mitt ute i skogen. Samtidigt som när det i gryning/skymning blir ännu mera framträdande att dessa kläder är för mörka. Mörka kläder blir ännu mörkare i sådant ljus, samtidigt som man måste ha flera olika uppsättningar camo för att försöka smälta in i omgivningen..

I mitt tycke så finns det egentligen bara två typer av camo som funkar riktigt bra!

Dessa två som jag tänker på är uppygda på samma teori: större partier av färger som bryts av streck!

Detta gör att de smälter bättre in i naturen, utan att bli plumpar.

Ett av dem ser ju väldigt märkligt ut (beige bakgrund med svarta och bruna streck) men det är konstruerat för att gömma sig för djurögon, inte människosyn! Samtidigt får man ju inte tulla på sin egen säkerhet och då är ju en knallorange keps ett bra alternativ!

Så, vill du jaga effektivt eller vill du vara snygg? ;)

Hur viktigt är det med "rätt camouflering" egentligen? anledningen till att jag undrar är att varför folk har helt cameleont färgade kläder förmodligen dyra o smälter in kanonbra,men samtidigt kan ha på sig en självlysande keps eller väst.förstår om man vill varna grannen o inte ha en kula eller pil i sig undrar bara då själv inte jagat men inte riktigt får ihop det. =/ mvh
ground n pound

aha tack för svaren. förstår att det är bra med anpassat camo som gör att man smälter in så bra som möjligt i en specifik miljö, men förstod inte det där med hur man kunde ha neonfärg mm samtidigt,men om djuret inte ser en orange väst utan nån annan "färg" så är det ju bra=) för övrigt vill jag i framtiden kunna jaga både effektivt OCH se snygg ut ;) Bättre äta kakan och behålla den. Skulle det komma fram vetenskapliga bevis som talade för att rosa helkropps strumpa med gula prickar va det bästa camot, så skulle jag ändå välja vanligt camo=)

aha tack för svaren. förstår att det är bra med anpassat camo som gör att man smälter in så bra som möjligt i en specifik miljö, men förstod inte det där med hur man kunde ha neonfärg mm samtidigt,men om djuret inte ser en orange väst utan nån annan "färg" så är det ju bra=) för övrigt vill jag i framtiden kunna jaga både effektivt OCH se snygg ut ;) Bättre äta kakan och behålla den. Skulle det komma fram vetenskapliga bevis som talade för att rosa helkropps strumpa med gula prickar va det bästa camot, så skulle jag ändå välja vanligt camo=)

Kul att du tänker börja jaga!

Om du ska lyckas som bågjägare får du lägga fåfängan åt sidan, till skillnad mot traditionell jakt har du helt enkelt

inte råd att slarva med några detaljer. Ang kammo så är lövdräkter och Ghille suits bra, för de bryter upp den mänskliga

konturen med, altså inte bara färgvalet utan hela figuren.

Ansiktsfärg eller mask är ett måste, och det ser man inte särkillt kul ut i, även händerna måste döljas.

Kläderna ska vara tysta med, och då menar jag tysta, en prasslade jacka skrämmer ett rådjur redan på 20 meter

och då är den dagen förstörd.

Undvik blänk, allt som kan tänkas reflektera ljus ska du inte ha med dig eller på dig.

Som sagt, bågjakt är lite mer krävande, i alla aspekter.

Lycka till

Cammo kan som sagt disskuteras i evigheter. Det finns väl egentligen två saker som är viktiga, vad jagar du och hur jagar du?

Om du sitter i ett torn med bössan monterad på benstöd och liggandes helt skjutredo och jagar älg behöver du inte cammo. Om du däremot ska smyga dig nära en fågel så kommer du behöva mycket bra cammo.

Själv kör jag efter följande koncept.

Klövviltsjakt ensam eller som passskytt, cammo med orange keps.

Klövviltsjakt som drevkarl, ingen cammo, reflexväst och orange keps.

Fågeljakt, mycket cammo, ingen färgglad keps, inga hattband eller andra reflexdetaljer.

Att jag under fågeljakt bär cäldigt mycket cammo är för att jag märkt att det funkar. Min kråkjakt var vad som fick mig att fundera. Jag glömde kepsen hemma en kråkjakt och fick då in lågt flygande kråkor alldeles ovanför mig till skillnad från då jag bär orange keps och får se hur dom flesta kråkorna väjer runt mig. Jag testade lite med och utan olika cammo och märkte att det blev mycket lättare skott och fler kråkor utan keps än med keps.

Jag har också stått ca 5 m ifrån en älg iklädd cammo och en orange keps, jag vågar nog påstå att älgen inte såg mig eftersom den lugnt stod kvar tills hunden dök upp. Jag har då jag skippat kepsen haft liknande avstånd till tjäder, orre och järpe som lugnt har suttit stilla på korta håll utan att öht verka se mig.

Fåglar har skarp syn och bra färgseende medans klövvilt har ett betydligt sämre färgseende och inte särkilt bra detaljseende. Du ska synas för dina jaktkamrater men inte för viltet är väl grunden i all cammoflering.

EDIT: Missade att jag var i bågjaktsdelen, hoppas ni förlåter mig.

Cammo kan som sagt disskuteras i evigheter. Det finns väl egentligen två saker som är viktiga, vad jagar du och hur jagar du?

Om du sitter i ett torn med bössan monterad på benstöd och liggandes helt skjutredo och jagar älg behöver du inte cammo. Om du däremot ska smyga dig nära en fågel så kommer du behöva mycket bra cammo.

Själv kör jag efter följande koncept.

Klövviltsjakt ensam eller som passskytt, cammo med orange keps.

Klövviltsjakt som drevkarl, ingen cammo, reflexväst och orange keps.

Fågeljakt, mycket cammo, ingen färgglad keps, inga hattband eller andra reflexdetaljer.

Att jag under fågeljakt bär cäldigt mycket cammo är för att jag märkt att det funkar. Min kråkjakt var vad som fick mig att fundera. Jag glömde kepsen hemma en kråkjakt och fick då in lågt flygande kråkor alldeles ovanför mig till skillnad från då jag bär orange keps och får se hur dom flesta kråkorna väjer runt mig. Jag testade lite med och utan olika cammo och märkte att det blev mycket lättare skott och fler kråkor utan keps än med keps.

Jag har också stått ca 5 m ifrån en älg iklädd cammo och en orange keps, jag vågar nog påstå att älgen inte såg mig eftersom den lugnt stod kvar tills hunden dök upp. Jag har då jag skippat kepsen haft liknande avstånd till tjäder, orre och järpe som lugnt har suttit stilla på korta håll utan att öht verka se mig.

Fåglar har skarp syn och bra färgseende medans klövvilt har ett betydligt sämre färgseende och inte särkilt bra detaljseende. Du ska synas för dina jaktkamrater men inte för viltet är väl grunden i all cammoflering.

EDIT: Missade att jag var i bågjaktsdelen, hoppas ni förlåter mig.

Sorry, jag trodde du skulle börja bågjaga :rolleyes:

Kan kanske nämna då att vid bågjakt är inte orange riktigt nödvändigt då det är solitär jakt, dvs inga drevkarlar

osv, passen är oftas långt ifrån varandra med så ingen risk där heller.

Vilt som har hund eller drev på sig är mer fokuserade på vad som kommer bakom dem än framför, när vi bågjagar

så är djuren larm apterade som vanligt vilket gör att både rörelse och ljud lätt märks av viltet.

Detta va bara en gämförelse så att säga, ingen fara att du hamnade här faktum är att vill man veta allt om kammo

fråga en bågjägare <_<