Publicerat Februari 14, 200521 yr Har vi några vinintresserade på forumet ??? Som kanske tom samlar och reser .... /
Publicerat Februari 14, 200521 yr Har vi några vinintresserade på forumet ???Som kanske tom samlar och reser .... / Vin är alltid intressant, hinner dock alldrig samla Reser en del gör jag, men inte för vintes skull Dock ett tips på bra vin till vilt, ex rådjur, hare, älg, hjort är Bayersklof kostar ca 80:- strävt med extremt mycket eftersmak, matchar helt klart viner upp mot 250:-
Publicerat Februari 14, 200521 yr Vin tycker jag är riktigt trevligt Vi kanske skulle testa med en area enbart för vin och se var det leder?
Publicerat Februari 14, 200521 yr Vin tycker jag är riktigt trevligt Vi kanske skulle testa med en area enbart för vin och se var det leder? Visst, dra igång ett pingvinforum och kör det där ;D Vi har ju redan en area för recept drycker etc, finns ju 4 inlägg där, fyller den arean först och jobbar från det..
Publicerat Februari 14, 200521 yr Vin är intimt förknippat med jakt då jaktbytet bör avnjutas tillsammans med ett bra vin.
Publicerat Februari 20, 200521 yr Författare F-n va trevligt ... >tlö : hur intim brukar du vara med dina buteljer? Näe förresten, jag vill nog inte veta ;D /Vänligen
Publicerat Februari 20, 200521 yr lalle-skåne, ekologiskt odlade viner sägs ge mindre reaktioner av obehaglig karaktär.
Publicerat Februari 21, 200521 yr Alla viner från vingården Penfolds i australien tycker jag är super till vin fylliga med mycket smak.... Finns från ca 65 kronor och uppåt.
Publicerat Februari 22, 200521 yr Hylsan! Efter 10 års ålder tror jag inte det kan sträcka sig längre än till intima samtal som tex: "Är du mogen lille vän, eller måste vi vänta ett år eller två?" Skämt åsido, vin är en intressant hobby som kan ge fullträffar eller floppar. Det är intressant att kolla varje månad vilka nya viner som kommit ut, och försöka bedöma utifrån årgång, tillverkare och pris, vilka som utvecklingspotential och därmed kan ge en ännu större njutning om ett antal år.
Publicerat Maj 29, 200520 yr Brännvin tycker jag bra om ;D....men helst efter maten. Till maten föredrar jag rött vin(helst mjölk egentligen)...Agramont tycker jag väldigt bra om...Men jag är väl egentligen inte riktigt så hemma på vin....tar det man kommer över...
Publicerat Juni 26, 200520 yr Älskar rödtjut till älgstek tex, men kommer aldrig ihåg vad dom heter. Alla har ju så konstiga namn, men faktiskt har en del börjat fastna nu. Grillade oxfile´ i fredags och drack en lindemans vaddennuhetteförnåt till o den va klockren.
Publicerat Juni 26, 200520 yr Drack nått billigt tetrapackat vin "Hasta La Vista" som funkade bra till köttet. Min amatörmässiga bedömning av det vinet: Friskt och fruktigt vin med mycket syra och en lätt smak av ekfat. Testa det!
Publicerat Juni 26, 200520 yr Älskar rödtjut till älgstek tex, men kommer aldrig ihåg vad dom heter.Alla har ju så konstiga namn, men faktiskt har en del börjat fastna nu. Så du tror att din glömska beror på vinets namn???Hmm..ja, det var ju oxå en variant..
Publicerat Juni 27, 200520 yr Älskar rödtjut till älgstek tex, men kommer aldrig ihåg vad dom heter. Alla har ju så konstiga namn, men faktiskt har en del börjat fastna nu. Så du tror att din glömska beror på vinets namn???Hmm..ja, det var ju oxå en variant.. Antog nästan att nån skulle hugga på det fläskbenet ;D
Publicerat Juni 27, 200520 yr Författare För 17 gubbar...det skär i hjärtat på en som jobbar med vin och mat dagligen när Ni inte lägger goda viner på minnet Litet mat och vintips: Grillat kan dom flesta men enkel förrätt och ett trevligt vin som start på middagen kan man ibland ha svårt att hitta på...så varför inte: Chevise på skaldjur och fisk: En bit rå tonfisk Några färska pilgrimsmusslor En bit färska lax Annan fisk eller skaldjur om det finns En kruka koriander En bit röd chili Lime Skär fisk och skaldjur i tärningsstorlek, hacka korinader grovt, hacka chilin fint... Blanda Pressa lime, salta och peppra Låt stå en timme i kylen och dra ihop Servera på en bädd av ruccola och en bit gott bröd Vin En trevlig Alsace... Gewurztraminer Réserve Hennÿ, dryga hundringen! Yummy! :P
Publicerat Juni 27, 200520 yr Vad tycker ni om "La Chasse" eller hur det nu stavas.. Det görs ju reklam tom i jakttidningarna för den... Finns även tetrapackat för den som inte gillar glasflaskor..
Publicerat Juni 27, 200520 yr Författare En klar och tydlig markering åt vem målgruppen för vinet är..men handen på hjärtat, etiketten är väl roligare än innehållet?
Publicerat Juni 27, 200520 yr Vad tycker ni om "La Chasse" eller hur det nu stavas..Det görs ju reklam tom i jakttidningarna för den... Finns även tetrapackat för den som inte gillar glasflaskor.. Jag diggar den skarpt, men inte som vin räknat. Jag menar, någon har köpt in ett sydafrikanskt vin, gett den ett franskt namn, och klistrat en älg på etiketten för att sälja det åt svenskar. Fantastisk marknadsanpassning, sådant skall uppmuntras och det helt oavsett vinkvaliteten! ;D ;D ;D ;D /HerrBerg
Publicerat Juni 27, 200520 yr Vad tycker ni om "La Chasse" eller hur det nu stavas.. Det görs ju reklam tom i jakttidningarna för den...</i> Går ner som lådvin helt klart. Har kört det både till rådjur, hare och älg. Beroende på plånbok kan det kanske kan ses som slöseri att äta fint vilt till billigt vin - men jag tycker det funkar. Föredrar iof Chianti viner men de kostar som bekant lite mer... BAW
Publicerat Juni 27, 200520 yr En intressant tråd! "La Chasse" har jag tyvärr inte smakat. Trevliga viner som jag i hastigheten kommer på och som kan vara värda att prova är ju "Riojorna" som t.ex. Campo Viejo eller Faustion V.
Publicerat Juni 27, 200520 yr la chasse är väl hyfsat är dock ingen vin älskare men det går att dricka..
Publicerat Juni 27, 200520 yr Författare >3006 Kul att du nämner just Rioja som är väldigt poppis hos oss svenskar En rolig grej nu när det blir vanligare med plocka-själv-butiker och resor är att om man tittar lite närmare på flaskformen! Den klassiska formen på Rioja är den som du nämner dvs med lång avsmalnande form, som en bourgogne och champagneflaska medans det även förekommer Riojabuteljer med den klassiska Bordeauxformen, den vanliga formen på buteljer. Varför nu detta kan man undra när den gamla vinvärlden håller på sina traditioner? Jo, när vinlusen gjorde intåg söderifrån in i Frankrike va det många vinmakare i just Bordeaux som flytta till Spanien och Rioja i ren panik! Dom tog med sig sin flaskform och började tillverka vin MEN med mkt mer stram stil, inte alls som den klassiska Riojan. Summa kardemumma, har man två Riojor i handen med oilika flaskform är den med "Riojaform" mjuk, sammetslen och vanilj/ektoner medans "Bordeauxpavan" mkt mer stram och inte alls lika "smörig". Sistnämnda behöver många ggr en viss mognad för att komma till sin rätt. Flaskor berättar mer än vad man tror : /Vänligen
Publicerat Juni 27, 200520 yr Vad tycker ni om "La Chasse" eller hur det nu stavas..Det görs ju reklam tom i jakttidningarna för den... Finns även tetrapackat för den som inte gillar glasflaskor.. Tycker det är helt ok till vilt faktiskt, men man har väl tunga av näver kanske ;D