Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vanlig ruger 22 wmr vs anschutz 22 wmr vs 7,62 x 39

Featured Replies

Publicerat

Vanlig ruger 22 wmr vs anschutz 22 wmr vs 7.62 x 39

EJ ruger halvauto

Tänkt att använda till trädskällarjakt

Vilken är att föredra ? alltså fördelar och nackdelar och är det nån kvalitetsskillnad ?

Det jag själv skulle köpa är en anschutz eftersom den har gott rykte däremot den vanliga Rugern har man inte hört så mkt om och kaliber 7.62x39 är väl kalashnikov kalibern som ryssen och diverse andra länder bla Finland använder

Nåväl era tankar och funderingar om ovanstående tages tacksamt emot

Publicerat

22wmr tråkigt men bra.

7,62x39 också bra men mycket roligt samt användbar till mer jaktformer.

Publicerat

7,62x39 i en CZ carbine, en liten dämpare och med trubbiga 110 grains kulor,

plupp, död jågel, fördelen är den att kalibern är otroligt flexibel och med en125 grains BST kan man nypa allt som rör sig i skogen, även om det förvisso inte är enligt reglerna,

för egen del skulle det kännas otroligt mycket bättre med en slik pang i näven när man stöter bjärven än en lite klen 22:a.

Hade du tagit med 25-20 och eller 22 H i valet hade jag personligen kunnat se dem som alternativ,

men som du har ställt frågan 7,62x39 varje dag i veckan.

/Christian

Publicerat
  • Författare
7,62x39 i en CZ carbine, en liten dämpare och med trubbiga 110 grains kulor,

plupp, död jågel, fördelen är den att kalibern är otroligt flexibel och med en125 grains BST kan man nypa allt som rör sig i skogen, även om det förvisso inte är enligt reglerna,

för egen del skulle det kännas otroligt mycket bättre med en slik pang i näven när man stöter bjärven än en lite klen 22:a.

Hade du tagit med 25-20 och eller 22 H i valet hade jag personligen kunnat se dem som alternativ,

men som du har ställt frågan 7,62x39 varje dag i veckan.

/Christian

Tack för tipset Christian

Ja det borde ju vara ypperligt med en CZ Carbine (kort och smidig i skogen) och en liten ljuddämpare NAJS :P

BST 125 Kanske nån slags kula med 125 grains vikt men vad betyder BST ??

Publicerat

BST= Balistic Tipped dvs på ren svenska en hålspetskula med en skyddande och BC förhöjande plastspets,

i den moderata hastighet som en x39 ger är tom en 110 Sierra varmint kula en helt ok kula för matvilt, förvisso lättexpanderad :P

O ja en CZ Carbine är läskigt nim och prydlig som pang sett.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Christian du kanske är kunnig på ljuddämpare själv så har jag ingen kunskap alls vilken modell skulle passa på en CZ Carbin ?

Då förutsätter jag ju att man tar bort korn och siktesblad det behövs ju inte när kikare ska monteras!

Publicerat
BST= Balistic Tipped dvs på ren svenska en hålspetskula med en skyddande och BC förhöjande plastspets,

Jag brukar tolka BST som Ballistic Silver Tip.

Nosler Ballistic Tip är för mig = Nosler BT.

Men det är ju jag det :rolleyes:

Och 7,62x39 är ju bara såååååå mysig :wub:

Publicerat
Christian du kanske är kunnig på ljuddämpare själv så har jag ingen kunskap alls vilken modell skulle passa på en CZ Carbin ?

Då förutsätter jag ju att man tar bort korn och siktesblad det behövs ju inte när kikare ska monteras!

Jag skulle snegla på en liten frontmonterad dämp, Aze Ultra eller Jet Z tror jag att en lämplig modell heter,

prova att googla fram den.

BT då är vi överens?

/Christian

Publicerat
BT då är vi överens?

Hey, I don't make the rules :rolleyes:

Publicerat

Jag säger så här gillar du den enkla vägen välj 22wmr helt underbar kaliber för jaktformen men visst är den tråkig men jag lovar att du kommer att få laborera och söka länge innan du hittar någon bättre.

Gillar du att krångla och försöka hitta optimala lösningar är 7,62x39 en lämplig inkörsport för har man den sjukan att söka optimala fågel bössor tar det aldrig slut jag vet :rolleyes:

Ska du sätta dämpare på bössan skulle jag välja minsta och lättaste du hittar jag funderar att skippa dämpare är tveksam att den skyddar hundens öron så mycket, visst blir det tystare för skytten bakom bössan men då är två små gula proppar i fickan en mycket smidigare lösning :wub:

Publicerat
  • Författare
Jag säger så här gillar du den enkla vägen välj 22wmr helt underbar kaliber för jaktformen men visst är den tråkig men jag lovar att du kommer att få laborera och söka länge innan du hittar någon bättre.

Gillar du att krångla och försöka hitta optimala lösningar är 7,62x39 en lämplig inkörsport för har man den sjukan att söka optimala fågel bössor tar det aldrig slut jag vet B)

Ska du sätta dämpare på bössan skulle jag välja minsta och lättaste du hittar jag funderar att skippa dämpare är tveksam att den skyddar hundens öron så mycket, visst blir det tystare för skytten bakom bössan men då är två små gula proppar i fickan en mycket smidigare lösning ;)

Jag hinner ju fundera iom att det inte är så bråttom: Valpen hämtas i månadsskiftet April/Maj och jakten börjar ju i slutet på Augusti så det kommer inte att vara ett beslut som är framstressat iaf ;)

Har haft en 22 wmr tidigare en Winchester 9422 bygelrepeter men den såldes bort till förmån för en CZ 452 22 lr så nog har jag provat 22 wmr (men då hade jag ingen hund).

Tack för tips/vägledning

Publicerat

Jag jagar med en Sako quad 22wmr laddad med RWS eller Winchester hp är den mycket trevlig men blir lite klen på senhösten då det händer att man bjuds på längre avstånd, så då brukar jag byta till en Remington titan 7mm. br men beviset hur förtjust jag är i 22wmr är att denna inte tas fram så länge det sitter löv i skogen.

Publicerat

Jupp det var dem jag tänkte på,

iofs har nog RCC en liten frontdämp som borde fungera,

de är billigare, typ halva priset.

rcc.se

/Christian