Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kurs i handladdning.

Featured Replies

Publicerat

Jag har lovat att hålla kurs i handladdning med början i kväll. Jag har handladdat i 22? år och har en del kött på benen men jag fick boken Laddning - för cowboys jägare sportskyttar och annat hederligt folk idag och den ska vara grund till utbildningen. Jag tycker inte att den behandlar allt som jag vill och har därför i sista minuten börjat med en egen utbildningsplan. Klistrar i ett första utkast här nedan. Vad fattas tycker ni? Jag kommer att använda ladeboka och lite andra hjälpmedel i stället.

Teori

1. Förvaringsbestämmelser.

2. Utformning av laddbänk

3. Manualer och laddata.

4. Verktyg och utrustning

1. Pressar

 C-press

 O-press

 Progressiva

2. Verktyg

 Hel kalibrering

 Delkalibrering

 Small Base

 Neck Size

Kulisättaren

5. Vågar

6. Krutdoserare

7. Fettdyna

Förbrukningsmateria

1 Hylsan

1. Typer

2. Rengöring

3. Inspektion

2. Krut

• Typer

• Förbränningshastighet

3.Tändhatt

• Typer

4.Kulor

Praktiska delen

Kalibrering

Svarvning

Brotschning

Glödgning (teori)

Tändhattsisättning.

Inställning av kulisättare

Krympning

Krutpåfyllning och val av krut.

Kulisättning

Handladdning 3

Utvärdering och tryck

Wildcats och improved

Sub sonic och risker(SEE)

Klarar man det på 3-5 tillfällen?

Någon annan med erfarenhet?

Publicerat
  • Författare

Skulle nog legat under allmänna frågor. :rolleyes:

Publicerat

Jag har inget att tillägga,

förefaller vara genomtänkt,

det viktigaste är ju trots allt "känslan" som de får för saken genom att prova själva sen eller tillsammans med dig., efter att de har fått den teoretiska biten förklarad

/Christian

Publicerat

Jag har också Christer Johanssons bok vilken jag tack och lov köpte för en spottstyver på ett antikvariat. Otroligt rörigt upplägg i hans bok. Definitivt inget jag skulle rekommendera en nybörjare i handladdning (eller nån annan heller för den delen).

Publicerat
Jag har också Christer Johanssons bok vilken jag tack och lov köpte för en spottstyver på ett antikvariat. Otroligt rörigt upplägg i hans bok. Definitivt inget jag skulle rekommendera en nybörjare i handladdning (eller nån annan heller för den delen).

+1

Köpte min för ett tag sedan på bokrean för 40 kr... Ganska rörig men mycket intressant bok.  B)

Publicerat
+1

Köpte min för ett tag sedan på bokrean för 40 kr... Ganska rörig men mycket intressant bok.  :lol:

Bara jag som betalt fullt pris ;) I början av laddarkarriären är det väl en hyggligt lättförstådd bok men som sagt lite rörig.

Publicerat
  • Författare

Jag har hållit på i 2,5 timmar och det gick hyfsat. Visade lite av varje och svarade på frågor. Kändes lite som om jag kanske inte hunnit förbereda mig ordentligt och hade behövt en projektor till datorn med färdiga steg för steg bilder. Blev lite rörigt men jag hoppas att det fastnade någonting. Nästa gång så ska jag montera upp pressen och visa praktiskt steg för steg fram till färdig patron. Sedan får jag se hur det blir. Sista träffen så ska jag ta upp lite vanliga problem och annat som kan dyka upp i frågor.

Publicerat

Känner igen mig. Har hållit kurs två gånger. Lade upp det så att det var teori första tillfället, och laddning vid andra. Men detta känns som ett ämne där man lätt kan få deltagarna att känna sig överväldigade av all ny information. Tycker det är svårt att sätta sig in i hur det var att vara helt okunnig när det gäller handladdning. Efter ett tag tycker iaf jag att allt känns så "självklart". Men det har varit oerhört kul att få feedback i efterhand från flera personer som fastnat i laddträsket :huh:

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Nu måste jag tillverka tomhylsor så att jag har något att kalibrera imorgon. Sedan måste jag ha färdiga hylsor till att ladda också. Känns lite som att det går nog så fort dygnen. Hinner inte med hälften av vad jag borde.

Publicerat
  • Författare
Nu måste jag tillverka tomhylsor så att jag har något att kalibrera imorgon. Sedan måste jag ha färdiga hylsor till att ladda också. Känns lite som att det går nog så fort dygnen. Hinner inte med hälften av vad jag borde.

F-n det är ju helg imorgon också även om jag ska jobba, blandar ihop dagarna :P Det är först på tisdag jag ska dit. Får en liten lucka så jag hinner med att göra ett portabelt fäste till pressen. Var lite svettig ett tag där. :lol:

Publicerat

Antar att dom flesta som går en sådan kurs har inte provat på än........

Lättast att lära sig är kanske att man bestämmer sig för 2 olika kulor(övnings och jakt) och en krutsort i den kaliber som deltagaren ska ladda. Att blanda in fler olika typer av kulor och krutsorter gör det förmodligen lite rörigt. Att nämna att det finns mer att välja på är inte fel, men att vara mer ingående gör nog bara att man rör till det i onödan.

(När jag började så gjorde jag det lätt för mig och satsade på normas grejor.... oryx och helmantel samt en krutsort och med normas laddata. Sen blev den ytterligare en kaliber till och har testat lite andra kulor/krut....)

När deltagaren kan ladda sina skott och börjar bli mer nyfiken på andra kul/krut sorter eller fått olika problem.

Då kan det vara läge för en uppföljnings "lektion" ca 3-6 mån efter att kursen har varit.

Det är då som dom "riktiga" problemen och frågeställningarna dyker upp. Dom som kanske är svårast att reda ut själv.... ;)

Publicerat
  • Författare
När deltagaren kan ladda sina skott och börjar bli mer nyfiken på andra kul/krut sorter eller fått olika problem.

Då kan det vara läge för en uppföljnings "lektion" ca 3-6 mån efter att kursen har varit.

Det är då som dom "riktiga" problemen och frågeställningarna dyker upp. Dom som kanske är svårast att reda ut själv.... ;)

Det är nog sant. Man kommer ihåg själv hur det var. Jag hoppas att jag kan leverera en bra grund och ge dom en möjlighet att kunna börja på ett bra och säkert sätt. Man får säkert vara beredd på ett antal frågor via telefon också.

• 1 year later...
Publicerat

Det är nog sant. Man kommer ihåg själv hur det var. Jag hoppas att jag kan leverera en bra grund och ge dom en möjlighet att kunna börja på ett bra och säkert sätt. Man får säkert vara beredd på ett antal frågor via telefon också.

Har du kört den som Studiecirkel via något studieförbund, eller helt fristående?