Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Mitt och Svantes första gemensamma eftersök

Featured Replies

Publicerat

Jag får väl både berätta hur det kom sig att det behövdes ett eftersök och hur nämnda eftersök artade sig.

På kvällen den 14/9 hade jag smugit upp i ett torn på min ena jaktmark när en bock kommer springande mot mig snett bakifrån.

Jag fattar inte hur han kunde missa min vittring men det gjorde han iaf.

Jag får en klockren bredsida och låter skottet gå. Skottet kändes perfekt och bocken rusade mot skogen.

När han kommer fram till diket mellan skogen och åkern ser jag att han blir liggande. Klart tänkte jag och plockade ihop mina grejer.

När jag kommer fram till bocken ser jag att han blinkar och hinner bara tänka: "Fan lever du" innan bocken far upp och springer rakt ifrån mig.

Jag har inget kulfång och riktningen är rakt in mot samhället så jag kan helt enkelt inte skjuta utan börjar springa paralellt med bocken så han inte ska vika in i en riktgigt jobbig tätning på grannmarken.

Efter ett antal svordomar och ord som inte passar att skriva ner är det bara att konstatera faktum. DET HAR GÅTT ÅT HELVETE.

Tillbaks till bilen samtidigt som jag ringer farsan och ser till att han pallrar sig ut. Efter 45 minuter (vågade inte vänta längre pga ljuset) går jag på spåret med min unghund Svante.

Farsan är utställd som skytt högst upp på åsen som bocken sprang upp på när jag stötte honom.

Jag hann inte med att kontrollera skottplatsen på grund av att ljuset höll på att försvinna för mig men bocken mår uppenbarligen inget bra.

Jag gick på där jag stötte upp bocken och Svante drar som en tok i linan och det är snårigt som tusan.

När jag spårat cirka 100 meter rundar vi ett granbuskage. När jag kommer runt buskaget ser jag bocken ligga under en annan gran cirka 4 meter framför Svante.

Nu blir det svettigt på riktigt när jag ska försöka avfånga bocken.

Jag får hala in och dra Svante rakt bakåt tills jag hittar en björk som jag kan knyta spårlinan i och sen gå ut i sidled innan jag kan avsluta eftersöket.

Glad och lite skakis kan ropa dit farsan som inte sett något av det som hänt.

När vi tog ur rådjuret såg vi vad som hänt: Kulan har tagit lite långt bak precis mellan lungorna och buken och gkort en lång reva i mellangärdet.

Kanonjobb av Svante som genomförde sitt första skarpa eftersök klockrent!!

post-2399-1268838142_thumb.jpg post-2399-1268838183_thumb.jpg

Bilden på Svante har jag tagit tidigare i samband med träning!!

Publicerat

Alltid kul att läsa om andras eftersök.

Snyggt jobbat.

Publicerat

Trevligt!

Felr eftersöks storrys vill vi har.

Grattis!