Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

apporterings störning!

Featured Replies

Publicerat

Min 10månaders vorthe tycker det är jätte kul med dummys o att bära som o hämta dom.

Det går helt perfekt inne, men så fort vi kommer utanför huset så är det kul när jag kastar dummyn o jag skicker henne o hon bara drar förbi o börjar intressera sig i något annat, det liksom slår över i skallen på henne med allt annat som finns ute.

Min fråga är hur ni gör när ni börjar apportera utomhus o med störning framför allt???

mvh jakob

Publicerat
Min 10månaders vorthe tycker det är jätte kul med dummys o att bära som o hämta dom.

Det går helt perfekt inne, men så fort vi kommer utanför huset så är det kul när jag kastar dummyn o jag skicker henne o hon bara drar förbi o börjar intressera sig i något annat, det liksom slår över i skallen på henne med allt annat som finns ute.

Min fråga är hur ni gör när ni börjar apportera utomhus o med störning framför allt???

mvh jakob

Börja med att inte kasta så långt och ha någonting riktigt gott i fickan som hon får som belöning varje gång hon apporterar.

Jag brukar alltid låta min hund få springa av sig ordentligt innan vi tränar, det ger betydligt bättre fokus om hon inte är totalt sprallig.

Publicerat

Jag väljer till att börja med en riktig apporterande ras typ labbe :D

Publicerat
  • Författare
Jag väljer till att börja med en riktig apporterande ras typ labbe :D

HAHA, nja kände att jag ville ha en hund med mera drag i......tyvärr

Publicerat
HAHA, nja kände att jag ville ha en hund med mera drag i......tyvärr

Ja men då så, deal with it :D

Knepigt som fan, jag tycker det verkar som jycken har lite kläm på vad som förväntas av den och att den väljer att göra något annat. Lydnad alltså.. Dessa jyckar behöver inte vara spontanapportörer även om många är det så det kan vara en utmaning att få till det.

Testa att välja något annat att apportera med? Något roligare än en dummy? Dra fast ngr vingar på den? Int vet ja.. Finns ngr ståndefantaster här, hoppas de hittar denna tråd.

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Ja det låter som en bra lösning, har några vingar som ligger ska prova det.

En rävsvans kanske=)

återkommer!!!

mvh jakob

Publicerat

Jag la dummyn framför en vägg eller annat hinder de första gångerna så att det inte var möjligt att springa förbi.

Publicerat

Var har du börjat träningen, har han ett ordentligt hållande och gripande? Jag börjar den vägen innan han får hämta, det är sista steget och då ska det andra sitta stenhårt.

Publicerat

När jag lärde min vorsteh så började jag på grämattan precis vid huset, dvs det tråkigaste stället utomhus. Gör det tillsammans med tipsen ovan. Men se också till att variera efter ett tag så du inte får en hund som bara fungerar på gräsmattan.;)

Publicerat
  • Författare

Ja hela den dära biten med att bära, hålla, greppa mm sitter stensäkert, illafall mkt bra, oavsett vart jag är någonstans så greppar hon på apportkomandot, det e ju själva hämtningen som jag ska träna mera på.

mvh jakob

Publicerat

En variant kan vara att binda fast apporten/dummyn i en lina, och inte kasta så långt i början. Skulle den springa förbi så ryck/dra lite i linan och locka med detta tills den tar. Ev kan du springa med dummyn på släp, för att få hunden intresserad. Många hundar tar hellre en dummy etc om den får jaga den lite. Var heller inte så snabb att plocka bort dummyn ut munnen när han kommer in med den. Utan beröm och tala om hur duktig han/hon är samtidigt som du kliar lite ovanför svansroten och helt negligerar att den har en apport i munnen.

Någon var även inne på att tejpa fast fågelvingar på dummyn, det kan vara bra, men många hundar vill inte ha svartfågel i munnen för de smakar PECKA. Men den biten märker du snart, byt då fågel i så fall.

Jag skulle undvika rävsvansen som någon omtalade här. Det är väl fågel den skall hämta om jag förstått saken rätt.

GLÖM INTE ATT BACKA TILLBAKS TILL BASIC om det inte fungerar som tänkt. Du kan ha gått för fort fram i din iver att träna hunden. :huh:

• 1 month later...
Publicerat

Många bra tips, dom bör du prova. Om inget funkar, kanske du kan prova med att byta ut din "dummy" mot en fågel, eller annat som luktar asgott.

Publicerat

Börja innefrån och ut. om själva greppandet fungerar så ha hunden sittandes och lägg ner dummyn framför och kommendera apport och så ökar du avståndet succesivt och ös på med beröm.

Det är vanligt att om det strulat och man varit lite hård i tonen så förknippar hunden själva momentet med obehag. Backa tillbaka till det moment som funkar. När du kommer till ny plats behöver inte allt funka som i hemmamiljö utan då kan man bli tvungen att backa några steg.

Variera träningen och börja med lite dressyr av någe slag innan du drar i gång med dummyn.

Gå fot med hunden och låt hunden bära dummyn under tiden. osv

Se till at det är roligt och behåll den possitiva tonen kraven kan du lägga senare när hunden kan momentet och vet vad som krävs.

Apportering är lydnad så börja inte kasta dymmyn förrän hunden alltid greppar på kommando apport från handen, liggandes på marken omedelbart framför , en meter framför osv. och att hunden kan stå sitta ligga med dummyn i munnen osv.