Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Handpress?

Featured Replies

Publicerat

Hej

Jag har en liten undran angående en så kallad Handpress...

http://www.midwaysverige.com/apps/eproduct...leItemID=624416

Är detta nått att ha eller är det skit, vad säger ni lite erfarna laddare?

Den är ju smidig men frågan är hur kvaliten på skotten blir...

David

Publicerat

Passar utmärkt,

som banpress för att sätta kulor,

inget att arbeta med vid kalibrering, eller i varje fall anser inte jag det,

så den är ett bra o lite "gulligt" komplement till en vanlig press.

/Christian

Publicerat
Hej

Jag har en liten undran angående en så kallad Handpress...

http://www.midwaysverige.com/apps/eproduct...leItemID=624416

Är detta nått att ha eller är det skit, vad säger ni lite erfarna laddare?

Den är ju smidig men frågan är hur kvaliten på skotten blir...

David

jag har haft funderingar på att köpa en sådan så jag kan göra alla moment när jag svarvar hylshalsar vid tvn.

men för att ha som enda press dubbel nej.

Publicerat
  • Författare

Nej det var vad jag trodde men jag tänkte jag skulle höra mig för först...

Tanken är att införskaffa ett Lee 50th Anniversary Reloading Kit...

http://vildsvin.se/visa_produkt.asp?t=Lee+...296〈=sv

Ska tydligen vara ett bra nybörjarkit, kan ju utöka och byta ut saker efterhand som man lär sig...

Detta plus Normas laddbok...

Synpunkter tack...

David

Publicerat

Ska tydligen vara ett bra nybörjarkit, kan ju utöka och byta ut saker efterhand som man lär sig...

Synpunkter tack...

David

Jag hade inte köpt Lee. köp ett sett från rcbs det är bra grejer.

Publicerat
  • Författare
Jag hade inte köpt Lee. köp ett sett från rcbs det är bra grejer.

Vad jag hört så duger LEE bra till att börja med och sen när man blir bättre och mer erfaren så byter man ut vissa grejer efter hand... jag får se hur jag gör när det blir aktuellt...

David

Publicerat
Vad jag hört så duger LEE bra till att börja med och sen när man blir bättre och mer erfaren så byter man ut vissa grejer efter hand...

Vilket är helt sant också.

Publicerat
Vilket är helt sant också.

Äh kom igen kråkis! Lee suger jämfört med t.ex RCBS, men fungerar till nybörjarna.

Jag däremot skulle inte lägga ut pengar på en sådan press utan kommer satsa på kvalitet direkt.  -_-

Publicerat
Äh kom igen kråkis! Lee suger jämfört med t.ex RCBS, men fungerar till nybörjarna.

Jag däremot skulle inte lägga ut pengar på en sådan press utan kommer satsa på kvalitet direkt.  ;)

Visst finns det bättre grejor, men då får man också slanta upp mer om det gäller nya prylar.

En bänkskytt eller långhållsskytt väljer nog annat, men hur många jägare har dom kraven som dom har ? :P

Jag har en salig blandning av märken på mina laddgrejor, och mycket är Lee av dessa, dom funkar hur bra som helst för den som laddar för sin jakt.

Och att Lee suger jämnfört med RCBS...nja, det är en sanning med modifikation tycker jag, pressar ja, laddverktyg tveksamt. om man kör med Lees deluxserien t ex, jag har bägge sorterna men det är lee som används för dom är bättre i mina ögon, och jag petar ändå ihop x antal tusen ptr per år, om man räknar ihop enhandsvapen och gevär.

Man behöver inte satsa en helvetes massa pengar på laddgrejor i början, innan man har bestämt sig för om det nått man vill hålla på med, blir lite less på det där att många tjatar om att man måste köpa dyrt dyrt för att peta ihop några hundra smällar per år, det kan få de som inte har så mycket i plånboken av avstå från hela grejen, istället för att köpa ett paket från Lee och sen gradera upp sig om man känner behov av det.

Dock kan det vara värt att hålla koll på begagnademarkanden. -_-

Publicerat

det ända jag vet om lees alupress är att det blev en jäkla ojämn kalibrering när jag körde med en sådan pga att den sviktar en hel del och vågen är ren misär men den funkar.

men vissa av lees saker funkar bra gillar svarven och doseraren.

Publicerat

Synpunkter tack...

David

det funkar, men tänk på att du kanske får byta grejor för att grejer går sönder. hör först med säljaren hur de gör med reklamationer innan du köper. min press pajade och jag fick ingen ny av LEE. fick köpa en annan.

jag säger inte vad du skall göra, märk detta, men de lite dyrare märkena tjafsar inte om du kvaddar ett verktyg (alla nybörjartabbar...), de fixar till det, oftast utan kostnad. det är därför de kostar mer. sen håller vissa grejor bättre om man går upp bara en kvalitetsnivå.

gå in på smartreloader och kolla priser med.

/Kalle

Publicerat
det funkar, men tänk på att du kanske får byta grejor för att grejer går sönder. hör först med säljaren hur de gör med reklamationer innan du köper. min press pajade och jag fick ingen ny av LEE. fick köpa en annan.

jag säger inte vad du skall göra, märk detta, men de lite dyrare märkena tjafsar inte om du kvaddar ett verktyg (alla nybörjartabbar...), de fixar till det, oftast utan kostnad. det är därför de kostar mer. sen håller vissa grejor bättre om man går upp bara en kvalitetsnivå.

gå in på smartreloader och kolla priser med.

/Kalle

Var det afären du köpte presen på som du rklamerade till eller hörde du av dig til Lee?

Var det en afär i sverge så var det sama bemötander som man för oavset viket märke det är (oftast)

Jag har sabat några delar ca 5st varav en var var fabrkationsfel dom andra var mit fel

Alla delar har jag fåt utan något knusel

Första gången var jag rät så sur då dom inte svarade på mailet som jag skrev till dom

Då jag behövde stiftet som trycker i tändhaten (liten hat) till den handhålena tändhatsisätaren

Döm om min förvåning när det liger ett kuvär från USA i brevlådan när jag komer hem från jobet ( 8 dagar efer att jag sänt lee mailet) ;):P:D:wub::wub:

Varav brevet låg på posten i sverge 5 dagar :mad:-_-

I brevet låg det två stift en för lien och en för stor tändhat och en lap. Där det sog at jag skule höra av mig om det var nogot mer problem :P

Dom andra gångerna har det varit lika dant

Min erfarenhet av andra märken från USA är likartad :D

Mvh Anders Hj

Publicerat

Jag däremot skulle inte lägga ut pengar på en sådan press utan kommer satsa på kvalitet direkt.  :P

Har väkar det jämföras äplen och bananer :D

Rsbs alupres är av sama kavalite som Lee`s alupres

Medans gjutjärnspresen från Lee är något stabilare än Rsbs gjutjärnspres

Verktygen från Rsbs suger då derad kalibreringkula sträker utt halsen. Då den går trögt för den är räflad och har brant vikel på både åvan och undersidan

Den branta viklen på undersidan gör att den inte är bra till att omforma hylsor från liten kuldimeter till störe

Vilket resulterar i att man måste överkalibrera för att hylsan ska gå att kamra i bössan efter att kalibreringskulan har dragit utt hylsbröstet ;)-_-

Även den invändiga ytan i väktyget är något råare på Rsbs än på Lee. medans Rsbs vektyg ser snygare utt(Men det är inte snygheten på uttsidan av verktyget som avgör kvaliten på den färdiga patronen) :wub::wub:

Paketet är en bra start som bör kopleteras med en gjutjärnspresen från Lee eller anat märke

Alupresen avänder man sedan till att säta kulor eller presa ur tändhatar

C-ramsprtesen är bra tillsamans med Lee`s tändhatsutstötarverkyg

En av dom konstigare sakerna med Lee`s uttrustning är vågen då den verkar finas både mangnetdämad och uttan mangnet dämpning. Båda mina är dämpade medans kopisens inte är det

Det gemensama är att dom visar sama vikt om mäter sama laddning flera gånger viket är den viktigaste egenskapen på en våg

Problemet med Lee vågen är snarar att den är lite väl känslig ett eller två korn ger ett rät stort uttslag (vilket kan vara ireterande i bland)

Mvh Anders Hj