Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skador på vildsvin?

Featured Replies

Publicerat

Jahaja...har läst lite och pratat lite med SVA ang. skabb och skador på vildsvin.

Saken är den att jag sköt en litenlitenliten rackare till galtkulting för några dagar sedan - mer om det i min blogg så småningom (hoppas jag... :( ).

När jag kom fram till honom såg jag att hans päls var väldligt avskavd på bakdelen av kroppen och han hade en stor läbbig "böld" under huden på utsidan av ena låret. Det var inte så trevligt att se men det kändes absolut bra att jag sköt just honom - även om det var slumpen att det blev just han (ja, så klart skjuter jag inte slumpmässigt rakt ut i mörkret...men ni fattar nog... :blink: såg inte att han hade dåligt med päls i mörkret från åtelbelysningen <_< eller bölden på benet.) Han måste ha lidit en hel del och kliat sig som en tok för att ha nött ned pälsen så mkt.

Bölden hade inte något "äckligt" på insidan av huden eller att muskeln var blodig eller så, allt låg i en "ballongkapsel" under huden.

Ett sårigt område på ena höften hade han men det kan ju vara för att han kliat sig eller en smäll han fått av det hårda livet i flocken.

På magen var det några fläckar med "skorv" som var några cm i diameter.

Jag tycker att han såg välmående ut i övrigt och han var definitivt inte utfrysen från flocken och det fanns åtminstone en till lika liten i gruppen. Flocken bestod för utom honom av en till liten på under 20 kg, 3-5 mellan i storlek 30 - 50 kg och någon eller några större. Det är svårt att se och minnas tycker jag, för jag sitter inte och inventerar flockarna i minsta detalj utan är fullt koncentrerad på att skjuta då det är fritt och inte någon står i närheten eller är på väg fram mot den jag sett ut.

Har pratat en hel del med SVA och ska skicka in prov på "svinet" för att se om de kan tyda vad han är drabbad av och vad "urrrket" i blåsan består av - för utom var alltså... :P

Vad tror ni, min kära kunskapsbank? :D

Någon som råkat ut för eller sett något liknande?

Höger sida - skottsida:

Hoger-sida.jpg

Vänster sida - med utgångshål...

Vanster-sida.jpg

Konstiga fläckar på magen:

Tre-flackar-pa-magen.jpg

Närbild på vänster skinka med böld:

Skavd-bakdel.jpg

Böld på insidan av skinnet:

Knol-pa-insida-av-skinn.jpg

Snittad Urrrkböld:

Snittad-knol-uuurk.jpg

Blödning under huden på vänster höft:

Skada-under-skinn-vanster-s.jpg

Slaktkroppen - som jag tycker ser välmående och fin ut trots sin litenhet:

Slaktkropp.jpg

Jag hade som ni ser inte skurit bort blodet på höftblödningen ännu när jag tog bilden.

Detta svin väckte också fråga om avskjutning av skabbsvin. Är det tillåtet eller inte? Så klart bör man inte skjuta suggan före kultingarna och fredningstiden är rätt kort.

Någon som vet?

Publicerat

Detta var ju väldigt intressant då jag själv sköt en liten galt igår kväll som också den saknade päls på bakpartiet och knölig och förhårdnad hud. Den hade en liten böld som hade exakt likadant innehåll som det du visar på bild.

Jag har dock inte dokumenterat så bra som dig men ska försöka ta några bilder på den hemma. Har ännu inte flått den.

Ska bli intressant att se vad det var ditt svin drabbats av.

Mvh

/Fredrik

Publicerat

Gick dessa små galtar ensamma eller i grupp? Jag tror detta är hackkycklingar kanske smågrabbar som förlorat mamma tidigt och som inte får va med någonstan, blir därför jagade spöade och påhoppade från alla håll. Att va unggalt utan morsa är nog ett öde man inte skulle vilja hamna i.

Publicerat
Gick dessa små galtar ensamma eller i grupp? Jag tror detta är hackkycklingar kanske smågrabbar som förlorat mamma tidigt och som inte får va med någonstan, blir därför jagade spöade och påhoppade från alla håll. Att va unggalt utan morsa är nog ett öde man inte skulle vilja hamna i.

Hej Göran,

Den unggalt jag sköt var tillsammans med en grupp med en stor sugga samt 3 andra lika stora årsgrisar och den verkade inte alls utstött på något sätt utan gick sida vid sida med de andra grisarna och åt.

Mvh

/Fredrik

Publicerat

Jag har skjutit 3 kultingar som tydligt uppvisade skador och som var mer eller mindre utstötta från flocken. Av skadorna att dömma från alla har antingen en hörntand eller bete åsamkat alla skador. Jag har sett suggor kasta iväg små kultingar flera meter och då är det inte konstigt att någon gång hennes hörntand fastnar i pälsen. Detta sker oftast sommartid när det är som mest bakterier, vilket då orsakar inflammationer.

För övrigt har de annars varit i bra skick!

Publicerat

Här är några nytagna bilder på lillgrisen jag sköt igår.

Man kan tro att det är smuts som sitter på skinnet men det ser ut så.

post-5208-1269021408_thumb.jpg

post-5208-1269021213_thumb.jpg

Jag tror knappast att dessa skador kan komma från sticksår eller inflammationer utan från någon form av parasit.

post-5208-1269021259_thumb.jpg

post-5208-1269021297_thumb.jpg

Mvh

/Fredrik

Publicerat

Ta kontakt med SVA.

De gör konstnadsfria undersökningar.

Publicerat

Rätt säker på att Chrilles gris är skabbangripen, länge sedan jag skabbade av grisar men symptomen stämmer.

Publicerat
Ta kontakt med SVA.

De gör konstnadsfria undersökningar.

Drog ett mail till dem i förmiddags men inget svar ännu.

Får ta och ringa dem istället. Kanske kan skicka in en skinnbit.

Mvh

/Fredrik

Publicerat

Dålig kondition efter en skada eller ett sämre immunförsvar kan göra att de blir mindre motståndskraftiga mot skabbkvalster (Chorioptes bovis).

Att grisen har någon form av kvalster råder det inget tvivel om!

Publicerat
Drog ett mail till dem i förmiddags men inget svar ännu.

Får ta och ringa dem istället. Kanske kan skicka in en skinnbit.

Mvh

/Fredrik

Skicka med lite bilder så kanske du får svar direkt om vad det kan vara.

Jag skickade in en rådjursadel med trolig skottskada.

Undersökningen va gratis.

Jag betalade iofs frakten, men ändå.

Publicerat
  • Författare
Rätt säker på att Chrilles gris är skabbangripen, länge sedan jag skabbade av grisar men symptomen stämmer.

Du har så rätt så rätt! :lol:

Ingen fara att äta den men den bör inte komma i kontakt med andra grisar...och det kan jag lova att den inte gör längre! :D Det var vad SVA sa när de ringde idag.

Bölden hade han jag talade med skickat vidare i två delar till olika avdelningar för vidare undersökning.

Han trodde dock att det var en vanlig "slagsmålsskada".

Vore bra att skjuta bort andra grisar med de symptomen sa han. Får man det även om de är vuxna?

Ska ställa frågan i SJF-tråden...

Återkommer med mer besked när jag vet mer om min lilla lilla lilla galtkulting - som det inte känns det minsta dumt att jag sköt längre.

Publicerat

Jo det var fina bilder, lite alarmerande då vi vet vilken potential skabb har att reducera viltstammar historiskt.

Typiskt är skabb en sjukdom som uppkommer vid täta stammar, sprider sig snabbt och är svår att utrota. Uppkomsten är säkert kopplad till den hårda vintern som påverkar imunförsvaret.

Tror vi håller på att skapa oss värre scenarion också, speciellt eftersom en reglering av utfodringen "bara" är en rekomendation. Danskarna är livrädda för vildsvinen pga svinpesten som skulle kunna riskera en mångmiljardnäring, men här har vi aldrig lyssnat på bönderna förut i viltförvaltningen, så varför börja nu. ;)

Se till att elda upp skinnet Chrille.

Publicerat

Det är säkert så som MKJ skriver att immunförsvaret inte klarar av att ta hand om skabbkvalsterna under denna hårda vintern som varit. Många gånger bär grisar och för den delen andra djur också på kvalster av olika slag, men deras immunförsvar håller dem i schack och de förökar sig inte.

Hundar som har fått demodex (hårsäckskvalster) har ett sämre immunförsvar som gör att kvalsterna kryper ner i hårsäckarna och det blir eksemliknande inflammerade fläckar på kroppen. Alla hundar bär på dessa kvalster och de hundar med sämre immunförsvar, som de kan få av olika anledningar, råkar illa ut. Ibland är demodex ärftligt och då krävs det livslång behandling som inte är billig.

Det finns även hårsäckskvalster på oss människor, ja inte på alla, men ca 10% av oss har det. Det är inget vi märker av eftersom vårt immunförsvar oftast är så starkt att det aldrig blir några komplikationer.

Kul att MKJ tog upp detta och att vi även är ense! <_<

• 2 weeks later...
Publicerat

Fick preliminärt svar förra veckan på vad min lille galt råkat ut för och det var samma som för Chrilles, skabb. :lol:

De (SVA) skulle ha slutgiltigt svar om ca 3 veckor.

Mvh

/Fredrik

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Nytt vildsvin nya funderingar... :)

Sköt en liten gylta på ca 23 kg i lördags natt. När jag flådde den nu så hade den vita prickar på hudens insida. Det ser inte konstigt ut alls på köttet.

Vet någon vad det kan vara? Ungdomsfinnar? :) Parasiter eller är det jag som glömt hur de ser ut under skinnet?

post-4283-1272406041_thumb.jpg

Publicerat
Nytt vildsvin nya funderingar... :(

Sköt en liten gylta på ca 23 kg i lördags natt. När jag flådde den nu så hade den vita prickar på hudens insida. Det ser inte konstigt ut alls på köttet.

Vet någon vad det kan vara? Ungdomsfinnar? :D Parasiter eller är det jag som glömt hur de ser ut under skinnet?

Kan inte påminna mig att jag sett nåt liknande på de grisar jag flått.

Det ser ut som att de sticker ut lite men då tycker jag du borde skurit hål på dem när du flådde...?

Har du kollat vad som finns i dem? Är de hårda eller variga?

Var på grisen satt de?

Mvh

/Fredrik

Publicerat
  • Författare

De satt lite överallt på kroppen, men mest i bak runt svansen och fram på kroppen.

De sticker ut lite men jag "lyckades inte" skära hål på någon då jag flådde för de gled väl undan eller så drog jag ut skinnet - eller slö kniv :D .

Jag provade sticka hål på en och den var fylld av ngt vitare krämigt...typ det vita i en finne, var?

Publicerat

Låter onekligen skumt. Tror dock på det du skriver typ "finne". Någon form av hårsäcksinflammation.

Kunde du se något på utsidan av skinnet?