Publicerat Mars 20, 201016 yr har kikat efter en pump att ha för kråka och duva, hittade en men den har skeetborrning utan choker, handlaren säger att det passar utmärkt och att man kan anpassa med val av ammunition men jag är osäker, iom att det är fast så hade jag hellre haft 1/4 eller 1/2... Skulle även vilja köra lite lerduvor med den, men vad tror ni?
Publicerat Mars 20, 201016 yr Håller med handlarn, det går att styra med ammon. Så vill du ha en pump är det väl inga fel, själv har jag svårt för pumpar........men det e ju jag!
Publicerat Mars 20, 201016 yr Har jagat i snart 25 år med skeetborrning. Var ser du ngt problem med det ?
Publicerat Mars 20, 201016 yr Författare ser inget problem med det men då jag aldrig ägt ett hagel förrut så vill jag ju förvissa mig om att jag inte är dum som tror helt och fullt på handlaren och gör en dum affär... Det generella tipset jag fått för denna typ av skytte har vart som jag tidigare skrev 1/4 eller 1/2 borrning...
Publicerat Mars 20, 201016 yr ser inget problem med det men då jag aldrig ägt ett hagel förrutså vill jag ju förvissa mig om att jag inte är dum som tror helt och fullt på handlaren och gör en dum affär... Det generella tipset jag fått för denna typ av skytte har vart som jag tidigare skrev 1/4 eller 1/2 borrning... Personligen skulle inte jag köpa en bössa för jakt med skeet borrning utan jag använder 1/2 till både sporting och jakt. Mikael
Publicerat Mars 20, 201016 yr Spontant så.. nej tack. Avståndsbedömningen blir kritisk, för att få mycket hagel i en kråka på 35 meter krävs hyfsat tunga laddningar med många hagel (dyra skott). Borrningen är optimal på i princip allt med fjäder typ på bra håll men sen blir det trassel. Det sura för dej blir då du blir varm i kläderna och får förmåga att säkert skjuta en duva på 35 meter, du kommer att få en hel del hundjobb då för fåglarna är inte döda utan kutar vid nedslag. Själv tenderar jag överge allt öppet till fördel för fullchoke, tycker det är förträffligt för man tar fåglarna på rätt styva håll och får fina paket. Nackdelen, att det blir svårskjutet på nära håll pga liten kärve, har jag klarat mej ifrån tror jag tappade en kråka förra säsongen. Iofs anpassar jag skyttet något, svåra fåglar på nära håll försöker jag undvika om jag inte har kanontag på dem. Fullchoken ger dessutom möjlighet att skjuta med lättast tänkbara laddningar, det är iaf så pass trångt att man får sina fåglar trots få hagel. Sköt trut på 40-45 meter idag med 24 grams laddad trap. Inte förstahandsvalet men vad gör man då man skjutit slut på jaktskott? Att handlaren säger som han gör är inget att bry sig om, han vill bli av med en hyllvärmare Mvh!
Publicerat Mars 21, 201016 yr har kikat efter en pump att ha för kråka och duva, hittade en men den har skeetborrning utan choker, handlaren säger att det passar utmärkt och att man kan anpassa med val av ammunition men jag är osäker, iom att det är fast så hade jag hellre haft 1/4 eller 1/2... Skulle även vilja köra lite lerduvor med den, men vad tror ni? Nu ska man ju aldrig ta en choke för given med mindre än att man testar den med önskad ammunition - men det blir nog enklare för det mesta med 1/4 choke...... Sedan har handlaren i sak helt rätt - man kan kompensera med laddvikten - men det sker till priset av rekyl. /T
Publicerat Mars 22, 201016 yr Författare kanske en dum fråga då men kan man göra motsattsen till att öppna upp en pipa då, dvs tränga igen den till 1/4? även om det skulle gå så skulle det väl vara tokdyrt... men jag bara undrar om det går?
Publicerat Mars 22, 201016 yr Inte värt besväret, speciellt inte på en typ förstabössa. Du måste då fixa utbytbara choker och det är hyfsat dyrt, sannolikt dyrare än bössan. Mvh!
Publicerat Mars 22, 201016 yr kanske en dum fråga då men kan man göra motsattsen till att öppna upp en pipadå, dvs tränga igen den till 1/4? även om det skulle gå så skulle det väl vara tokdyrt... men jag bara undrar om det går? Det går i bland - lite beroende på godstjocklek i pipan och hur pipan är gjord från början. Tekniken kallas tulpanchoke eller Recess choke. Kolla på http://www.shotguns.se/html/choke.html längst ner på sidan. Men det är kanske inte allt för många som reder ut att göra det bra, men tokdyrt blir det som regel inte..... /T