Publicerat Mars 20, 201016 yr Vad är det som hänt med Normas patronutbud i 8x57JS? Var förbi Backlunds Vapen här i Ström och tittade i hans Normakatalog och märkte att det fattades något inför vårens skytte och jakt, nämligen Norma Vulkan i denna eminenta kaliber. Hur ser det ut i katalogerna hos era vapenhandlare? På Normas hemsida märker man ingen förändring, då det finns Vulkan, Oryx och Alaska... Hur ser skllnaderna ut mellan dessa tre patroner? Tittade i en gammal tråd om just Norma Vulkan i t.ex. 8x57JS, 9,3x57 och 9,3x62 och ett antal trådar på grannforumet. Ibland prisades Oryx i just 8x57 och ibland fick den lite ris. Morbror som är hundförare använder mest vulkan då den har den bästa uppsvampningsförmågan - enligt honom - men är detta sanning? Vad ska jag som passkytt använda i mitt nyförvärv? Spelar det ens någon roll eller ska jag vara sparsam med de få vulkaner jag har kvar tills älgjakten? Mvh Dunderklumpen
Publicerat Mars 20, 201016 yr jag tycker mig sett bättre resultat med oryx än vulkan men det är bara i slaktboden då jag inta jagar med den kalibern.
Publicerat Mars 20, 201016 yr Är själv vulkan förespråkare ! Har den till 6,5an men till 8*57 snubblade jag över en annan kula som jag provar lite nu. Men när de är slut så tänkte jag testa vulkan i 8*57 så hoppas de finns kvar.
Publicerat Mars 20, 201016 yr Författare Är själv vulkan förespråkare ! Har den till 6,5an men till 8*57 snubblade jag över en annan kula som jag provar lite nu. Men när de är slut så tänkte jag testa vulkan i 8*57 så hoppas de finns kvar. Förhoppningsvis hittar du någon ask, men tyvärr har dem nog slutat med Vulkan till 8x57'n... Ska lägga ut en blänkare på robsoft så kan jag återkomma med mer information.
Publicerat Mars 21, 201016 yr Slutar Norma med vulkan så behöver man inte köpa Norma längre till deras överpriser. Men är du säker?
Publicerat Mars 21, 201016 yr Författare Slutar Norma med vulkan så behöver man inte köpa Norma längre till deras överpriser.Men är du säker? Tror tyvärr de har slutat med vulkan i 8x57 iaf, men enligt Fritz så tycker han att jag ska använda Vulcan på banan och köpa Oryx till jakten. Oryx svampar upp minst lika bra, och håller dessutom ihop. Det är rätt vanligt att mantel och blykärna separerar på Vulcan. Mvh
Publicerat Mars 21, 201016 yr Författare Så vi får väl se till höst när jag minst kommer skjuta 4 älgar..
Publicerat Mars 21, 201016 yr Tror tyvärr de har slutat med vulkan i 8x57 iaf, men enligt Fritz så tycker han att jag ska Mvh Såg det. Moget och väl avvägt svar. StorGalt här på forumet har skjutit 200grisar och tänker inte byta bort sin vulkan kula. En annan jag vet som skjutit extremt mkt gris även han skjuter med vulkan. Båda ovannämda i kal 308 !
Publicerat April 21, 201016 yr Tror tyvärr de har slutat med vulkan i 8x57 Mvh Kan bekräfta att de inte ska sluta med den ! Då den är en "en favorit" på många platser. /mvh.