Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skyddsjakt på räv?

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Kan man få jaga räv efter 15 April som skyddsjakt om man själv anser att alla harar och fågelungar försvinner på grund av en snabbt växande rävstam?? eller räknas detta inte som skyddsjakt?

Publicerat

Årsunge av räv får jagas året om om det behövs med hänsyn till viltvården. Vuxna rävar får alltså inte jagas med stöd av denna bestämmelse, och det är inte lätt att skilja årsungar från vuxna rävar nu så detta rekommenderas inte, utan bestämmelsen bör tillämpas när valparna kommer ur grytet under sommaren.

• 1 month later...
Publicerat

Har en fårägare som blivit av med lamm.Hur är det med skyddsjakt på den/dom?

Ligger ett gryt några hundra meter därifrån,får man skyddsjaga i grytet med hund?

Publicerat

Du får skyddsjaga bla räv "inom område för uppfödning av tamdjur" alltså inte i grytet. Inte heller årsungar får skyddsjagas i gryt för då jagar du också tiken samtidigt.

Publicerat
Du får skyddsjaga bla räv "inom område för uppfödning av tamdjur" alltså inte i grytet. Inte heller årsungar får skyddsjagas i gryt för då jagar du också tiken samtidigt.

Två följd frågor.

Om grytet ligger inne på betet är det ok att jaga i det då?

Jag har en räv som har grävt sig in i hönsgården. Känns ju inte så kul att skjuta den nu eftersom det troligen är en tik som har ungar. Är det ok att jag spårar räven till grytet och sätter mig där och passar på ungarna? Förmodar att jag måste ha till stånd av jakträttsinnhavaren.

Publicerat

Jag har svårt att tro att en rävtik väljer att ha sitt gryt inom inhängnat område där människor rör sig, men ja i teorin så får du jaga räv där då.

Du skall i princip alltid ha jakträtt för att bedriva skyddsjakt på enskilds initiativ, även i fallet ovan.

Publicerat

Men tittar man på paragraf 18 (tror jag :rolleyes: ) så står det ju att man får skyddsjaga inom 200 meter från anläggningen hönsgård o dyl. Kanske inte gäller kohage men.

För är det inom 200m så kan det ju finnas gryt även om det rör sig mycket folk. Har flera gryt i närheten av elljusspåret där jag bor.

Publicerat

Punkt 18 gäller "område för viltuppfödning, hönsgård eller liknande anläggning". Punkt 9 som vi pratar om här gäller "ungar av tamdjur inom område för uppfödning av tamdjur".

Du måste skilja på uppfödning av vilt och tamdjur. Höns är naturligtvis tamdjur men den punkten gäller främst fågeluppfödning.

Publicerat
Punkt 18 gäller "område för viltuppfödning, hönsgård eller liknande anläggning". Punkt 9 som vi pratar om här gäller "ungar av tamdjur inom område för uppfödning av tamdjur".

Du måste skilja på uppfödning av vilt och tamdjur. Höns är naturligtvis tamdjur men den punkten gäller främst fågeluppfödning.

Kan kor klassas som tamdjur?

Publicerat

Det var därför jag skrev att det kanske inte gällde kor. Men lindberg hade ju en räv som grävde sig in i hönshuset så där måste ju den regeln gälla.

Men varför just bara fågel för??

ett lamm har ju inte mycket att sätta imot en vuxen räv.

Publicerat

Kor är tveklöst tamdjur!

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.