Publicerat Mars 21, 201016 yr Ska köpa en kulutdragare. Va ska man ha? Tänkte rädda vad som räddas kan av de laddningar jag gjorde där hylsan blev bucklig... Trodde i min enfald att det bara fans en typ o köpa... Ska dra ut 30-06 oryxkulor om det har nån betydelse ang kaliber o sånt..
Publicerat Mars 21, 201016 yr Köp INTE en kulhammare. Du skall ha RCBS utdragare med spännhylsa. Jag blev tokig på kulhammaren, fungerar sämre fför lätta kulor, blyspetsar får stryk, och det är ett jäkla meck. Med RCBS spnnhylsetjofräs drar jag ut en kula var 5:e sekund - inklusive tillvaratagande av krutet.
Publicerat Mars 21, 201016 yr Författare Har en Lee handpress. Passar såna däringa i en sån? O har kalibern någon betydelse?
Publicerat Mars 21, 201016 yr Den borde passa. Det fungerar så att du fäster den i pressen som vilket verktyg som helst. Du kan se ett här: http://www.jakt.se/handladdning/verktyg/rc...garverktyg.html Dessutom behövs en sådan här i rätt kaliber: http://www.jakt.se/handladdning/verktyg/rc...-kulutdrag.html
Publicerat Mars 21, 201016 yr Köpte en begagnad kulhammare, provade en gång, gick tillbaka till den "läderklädda tången". Ur med ett verktyg ur pressen, i med en patron i hylshållaren, upp med patronen genom hålet, nyp åt med tång - dra ner KLART !!! Fungerar kanske med utdragare/ spännhylsa oxo Raggarö
Publicerat Mars 21, 201016 yr Författare Köpte en begagnad kulhammare, provade en gång, gick tillbaka till den "läderklädda tången". Ur med ett verktyg ur pressen, i med en patron i hylshållaren, upp med patronen genom hålet, nyp åt med tång - dra ner KLART !!!Fungerar kanske med utdragare/ spännhylsa oxo Raggarö aha.. de där va i min smak Ska testa.
Publicerat Mars 22, 201016 yr Författare Testade med tång o läderbit... Jodå funkade på några men inte alla. Blev hovtången när jag va tillräckligt arg.. Men kunde iallafall använda några kulor o återanvända krutet. Ska man dra ut många så blir det verktyg för sånt, annars blir man faen galen....
Publicerat Mars 22, 201016 yr Ja nu vet inte jag hurdan tång som används eller hur hårt ni klämmer men mät kulan runtom efter och se hur det diffar. En kula är inte svår att klämma sönder å det vill ni väl inte göra? Klämmer tången jämnt runtom är det ju en annan fråga förståss... En RCBS utdragare å lite spännhylsor för dom diametrarna som ni nyttjar är en bra investering om det kajkar ur. Hornadyn som Maddog nämnde är nog inte fel mtp att man slipper veven.
Publicerat Mars 22, 201016 yr Ja, självklart ska man ju använda en tång som passar uppgiften, har hittils inte upptäckt några märken eller diameteravvik på kulorna, isåfall hade jag kanske inte tipsat om metoden i mitt fall verkar gripförmågan med läderförsedd äldre typ av polygrip fungerat på Barnes TSX, Lapua Mega, Hornady Interbond m.fl. kulor. (Använder man avbitartång och lädret under dansskorna så går det kanske åt arselet..... ) Raggarö
Publicerat Mars 22, 201016 yr Författare Ska mäta o kolla så de inte sket sig ännu mer... Våld kanske inte löser allt De som fick skador slängde jag direkt.
Publicerat Mars 22, 201016 yr Ja, självklart ska man ju använda en tång som passar uppgiften, har hittils inte upptäckt några märken eller diameteravvik på kulorna, isåfall hade jag kanske inte tipsat om metoden i mitt fall verkar gripförmågan med läderförsedd äldre typ av polygrip fungerat på Barnes TSX, Lapua Mega, Hornady Interbond m.fl. kulor. (Använder man avbitartång och lädret under dansskorna så går det kanske åt arselet..... )Raggarö Inte trodde jag att du tog en galen tång till jobbet i fråga men skit kan missförstås. Det finns många som läser men inte syns så att säga å det vore synd om det blev fel eller hur... Det säkraste och dessutom det smidigaste är faktiskt dock en riktig kulutdragare trots allt.
Publicerat April 5, 201016 yr om man använder en sån utdragare ,hur klarar sig kulorna med en sån ? kan man använda dessa igen eller skadas dom för mkt ?
Publicerat April 5, 201016 yr Jag körde Hornadys klämmchuck lösning på ett par askar läs många av 7,62, fungerade fint efter att man knäckt fuktspärren genom att först trycka back kulan lite, man kunde inte se något alls på kulorna. Sen kan man alltid köpa en slik, finns knappt att få tag på i Svedala men säljs här vet att dessa är favoriter bland många bänkskyttar. /Christian
Publicerat April 5, 201016 yr Kör med hammare! Funkar bra. Men det kräver lite övning! Nu slår jag tre gånger i cementgolvet i källaren (laddboden ) och sen skruvar jag upp "locket" och vikar loss kulan med i princip ingen kraft alls. Återanvända? Självklart!!! Allt går att sas göra om! Dvs krut kula och hylsa är bara börja om med. //jonas