Publicerat Mars 22, 201016 yr Nu börjar det närma sig. Snart dags att byta jaktmatchen mot lämplig jaktkula. Vad kan ni rekomendera för kula i sydafrika? ska jaga i storlek från springbock och vårtsvin till Kudu och Zebra. Kalibern är 9,3x62 Mvh John
Publicerat Mars 22, 201016 yr Aframe eller TSX ser jag som de två alternativ som också rekommenderas av PH:s, men varför inte fråga din researrangör vad de anser att du skall ta med dig? Det är ju inte sällan så att de har krav/regler som vi inte känner till utan vidare. Fn va härligt att ha pirret av en Afrikaresa och dess planering i magen/huvudet, avis, inte då. /Christian
Publicerat Mars 22, 201016 yr Författare Aframe eller TSX ser jag som de två alternativ som också rekommenderas av PH:s,men varför inte fråga din researrangör vad de anser att du skall ta med dig? Det är ju inte sällan så att de har krav/regler som vi inte känner till utan vidare. Fn va härligt att ha pirret av en Afrikaresa och dess planering i magen/huvudet, avis, inte då. /Christian Jo, jag har blivit rekomenderad Swift-kulan. Vill bara kolla om det finns andra teorier. Pirret kommer nog snart infinna sig.
Publicerat Mars 22, 201016 yr Hej Jag har väldigt svårt att tro att kulvalet är speciellt kritiskt på en 9.3x62. Jag var nere i Sydafrica i början av Mars (jobb tyvärr inte jakt) och träffade en PH som normalt fokuserade på big5. Men han sköt en hel del villt på olika farmer. Han var oerhört stolt över att få visa sin 6,5x55 Swedish Mauser för en Svensk. Den var enligt honom perfekt för allt villt upp t.o.m. stor Kudu. (Han sköt med Rhino) Jag köpte med mig Rhino hem till min 6,5:a. När jag frågade vad han tyckte jag skulle ha till 9,3x74R tyckte han jag skulle ha den som gav bäst precision/samskjutning. Jag skulle i ditt läge välja den premium kula som gav bäst träffbild på 180-200m. MVH // Henrik
Publicerat Mars 22, 201016 yr HejJag har väldigt svårt att tro att kulvalet är speciellt kritiskt på en 9.3x62. Jag var nere i Sydafrica i början av Mars (jobb tyvärr inte jakt) och träffade en PH som normalt fokuserade på big5. Men han sköt en hel del villt på olika farmer. Han var oerhört stolt över att få visa sin 6,5x55 Swedish Mauser för en Svensk. Den var enligt honom perfekt för allt villt upp t.o.m. stor Kudu. (Han sköt med Rhino) Jag köpte med mig Rhino hem till min 6,5:a. När jag frågade vad han tyckte jag skulle ha till 9,3x74R tyckte han jag skulle ha den som gav bäst precision/samskjutning. Jag skulle i ditt läge välja den premium kula som gav bäst träffbild på 180-200m. MVH // Henrik Han har ju hur rätt som helst. Nästan alla mina djur i Afrika är skjutna med 6.5 och Nosler PT. Det rör sig om djur mellan 10 - 300 kg. Ijahman : John i SA skjuter alltid med Rhino. Tror du lugnt kan välja en kula som du litar på här hemma.
Publicerat Mars 23, 201016 yr Författare TSX, är väll ett givet val. Eller? MVH/Jocke Ska tillägga att jag inte laddar själv!
Publicerat Mars 23, 201016 yr Författare Oryx 21 gram skulle jag tipsa om. Se annan tråd i ämnet. Hur är den på längre håll? (Runt 200 meter) Swiften ligger ju på 16,2 gr och håller fortfarande runt 800m/s. Mvh
Publicerat Mars 23, 201016 yr Hur är den på längre håll? (Runt 200 meter) Swiften ligger ju på 16,2 gr och håller fortfarande runt 900m/s. Mvh Enligt Norma - 9.3x62 Oryx 21.1g vid 200 meter, 548 m/s, 3165 Joule, Kulbanehöjd -240 mm.
Publicerat Mars 23, 201016 yr Ska tillägga att jag inte laddar själv! Ok, det är antecknat. MVH/Jocke
Publicerat Mars 23, 201016 yr Författare Enligt Norma - 9.3x62 Oryx 21.1g vid 200 meter, 548 m/s, 3165 Joule, Kulbanehöjd -240 mm. Min java strular. Ser du hur balistiken ser ut för Swift A-frame?
Publicerat Mars 23, 201016 yr Min java strular. Ser du hur balistiken ser ut för Swift A-frame? 9.3x62 Swift A-Frame 16.2g vid 200 meter, 603 m/s, 2945 Joule, Kulbanehöjd -178 mm
Publicerat Mars 23, 201016 yr Författare 9.3x62 Swift A-Frame 16.2g vid 200 meter, 603 m/s, 2945 Joule, Kulbanehöjd -178 mm Tack! Ok, lite flackare kulbana men mindre energi än oryxen. Men med en kulvikt på 21,1 gram lär den väl sparka en del?
Publicerat Mars 23, 201016 yr Tack! Ok, lite flackare kulbana men mindre energi än oryxen. Men med en kulvikt på 21,1 gram lär den väl sparka en del? Rekyl är personligt och jag tycker inte det sparkar överhuvud taget. Kanske lite i bänk men knappt märkbart. (detta är givetvis också beroende på hur bra bössorna passar en) Dock är min axel ordentligt inkörd efter tiotusentals hagelsmällar med tunga laddningar så jag tycker de flesta bössor är mesiga. Tycker i princip a 6.5x55 är i det närmaste jämförbart med luftgevär men det är jag det Jämfört med Norma Jaktmatch och 21.1 g Oryx så är det inte mycket skillnad tycker jag. Är man rekylrädd så är det bara att börja mängdträna med klent laddade patroner för att sedan gå upp lite tills man vet med säkerhet att man inte blundar i skottögonblicket.
Publicerat Mars 24, 201016 yr Författare Sitter jag i bänk och pangar med mina 15 grammare så ska jag väl erkänna att det känns efter ett tag. Men när jag skjuter en massa skott på älgbanan så känns det inte alls. (Stående) Så inte lär det vara ett problem med rekylen i Afrika men får jag välja så tar jag den som skjuter bäst och sparkar minst.
Publicerat Mars 24, 201016 yr Författare Har köpt några swift-patroner nu. Ska prova på 100 samt 200 meter.