Publicerat Mars 22, 201016 yr Jag har precis köpt en kombi som jag ska hämta om någon vecka. Den har lackad kolv och det tycker jag inte om vet någon av er en person eller kolvmakare som kan ta bort lacken. Gärna någon i närheten av Växjö. Mikael
Publicerat Mars 25, 201016 yr Gör det själv. Busenkelt, men tar lite tid. Skaffa en sickel och skrapa i fiberriktningen. Avsluta med att finputsa med fint sandpapper, jag brukar köra 240 korn. Därefter är det bara att olja in träet med lämplig olja. Jag gillar personligen lystern i Junkers Rustikolja, oavsett om den är till knivar eller kolvar. Annars kör jag linolja+balsaterpentin. sickel: http://sv.wikipedia.org/wiki/Sickel
Publicerat Mars 27, 201016 yr Författare Gör det själv. Busenkelt, men tar lite tid. Skaffa en sickel och skrapa i fiberriktningen. Avsluta med att finputsa med fint sandpapper, jag brukar köra 240 korn. Därefter är det bara att olja in träet med lämplig olja. Jag gillar personligen lystern i Junkers Rustikolja, oavsett om den är till knivar eller kolvar. Annars kör jag linolja+balsaterpentin.sickel: http://sv.wikipedia.org/wiki/Sickel Tack för tipset ska nog testa detta men är det inte svårt att få det fint vid nätskärningen? Mikael
Publicerat Mars 27, 201016 yr Tack för tipset ska nog testa detta men är det inte svårt att få det fint vid nätskärningen?Mikael Hej Jag har en gammal Merkel 8 s/s som jag tänkt sickla och sen olja in... Jag har sett bilder här på forumet där man tagit bort lacken på allt utom just nätskärningen och det blir skitsnyggt när skärningen är i en annan nyans... den blir lite mer markerad så testa det, det ska jag göra iaf... David
Publicerat Mars 28, 201016 yr Jag har kört med Biltemas Paint Stripper. Funkar kanon. Sen putsar man med Scotch putsduk och avslutar med en 15 lager kinesisk tungolja från biltema.
Publicerat Mars 28, 201016 yr Jag har kört med Biltemas Paint Stripper. Funkar kanon. Sen putsar man med Scotch putsduk och avslutar med en 15 lager kinesisk tungolja från biltema. Bra tips, tänkte samma sak dock har jag själv inte ännu testat detta men det skall göras snart.
Publicerat Mars 28, 201016 yr Skrapade bort gammal lack på min 22:a för någon vecka sen och jag använde sickel. Eller rättare sagt en färgskrapa och några rakblad Sen gick jag lös med lite sandpapper 120k och 240k och avslutade med att våtslipa den med 400 papper så att jag fick bort alla fibrer som reste sej. Sen oljade jag in den 3 gånger med kort intervall men ska göra de till veckan igen så de suger in ordentligt Blev Kanon fint Har en kompis som sjorde likadant och slipade med 400k våtslip papper, sen hade han på t-röd och tände på för att verkligen få bort alla fibrer som ville resa sej för att åter igen våtslipa fast med 1000k papper och sen oljade han in den!! Så de är bara att börja gnugga
Publicerat Mars 28, 201016 yr På vilket sätt skiljer det sig med vapenvård sen då kolven är oljad? Är det större risk att det sväller under en heldag eller två utomhus?
Publicerat Mars 28, 201016 yr Jag har precis köpt en kombi som jag ska hämta om någon vecka. Den har lackad kolv och det tycker jag inte om vet någon av er en person eller kolvmakare som kan ta bort lacken. Gärna någon i närheten av Växjö.Mikael Vill du inte ge dig på det och kan ta dig till Nybro så hör av dig. /Ulf
Publicerat Mars 30, 201016 yr bums på stocken. linda in i plastfolie under natten. Torka av med Hushålls papper Mässingsborste funkar på Nätskärningen. //Andreas
Publicerat Mars 30, 201016 yr Författare bums på stocken. linda in i plastfolie under natten.Torka av med Hushålls papper Mässingsborste funkar på Nätskärningen. //Andreas Vad är bums? Mikael
Publicerat Mars 31, 201016 yr Vad är bums?Mikael Färgborttagningsmedel. Jag ska själv träna på min lackade luftgevärskolv innan jag ger mig på kolven på gammbössan...
Publicerat Mars 31, 201016 yr Bara som tips för er som bor i närheten av Nybro så är "U J:son" en duktig gosse som kan sin sak. Ulf!... Visste inte att du rörde dig här med.
Publicerat Mars 31, 201016 yr För några år sedan slipade jag bort lacken på farsgubbens vixen. Använde maskin till grovgörat, men lät nätskärningen vara. Gick därefter över på allt finare sandpapper och avslutade med trollull. Ytbehandlingen skedde i ett bad med linolja och balsamterpentin där kolven lades i ett par veckor. Därefter följde en ytbehandling med en blandning av bivax pch linolja som jag tidigare värmt och rört ihop. Kolven är nu verkligen kanonfin trots en ganska trågkig träbit.
Publicerat Mars 31, 201016 yr Bara som tips för er som bor i närheten av Nybro så är "U J:son" en duktig gosse som kan sin sak. Ulf!... Visste inte att du rörde dig här med. Jo det har väl passerat en och annan bössa i verkstaden. Man måste hålla sig uppdaterad på vad som surras om ute i landet. :-)
Publicerat Mars 31, 201016 yr Jo det har väl passerat en och annan bössa i verkstaden.Man måste hålla sig uppdaterad på vad som surras om ute i landet. :-) He he ja det är riktigt.