Publicerat Mars 23, 201016 yr Har genom okunnskap och en tråd här på forumet stött på frågor som jag gärna skulle vilja ha klara svar på eftersom jag inte besitter kunnskapen. Förstår att min förra tråd rök men jag försöker reda ut vissa frågetecken i denna ist. At fälla fågel går under jaktlagstiftningen vet jag (tänkte förut inte på det bara) men hur är det med att träna hundar på fågel utan fällning? Enbart stånd för en utsatt, använda uppflogsbur mm. Är även detta att betrakta som jakt? På fjället har man ju fram i Aprill på sig att träna stående hundar men jakten avslutas mkt tidigare. Nu e de ren lagstiftning jag e ute efter o inte någe tyck o tänk! Frågan ställer jag för jag vet ju att det bedrivs både proffisionell o privat träning på fågel under icke jakttid landet runt. De gäller både fälthöns och duvor som i hög grad används i alla olika former. Så upplys gärna min dag!
Publicerat Mars 23, 201016 yr 16 § Trots det som föreskrivs i 16 § andra stycket lagen (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter får jakthundar som är lämpade för respektive jaktändamål användas av jakträttshavaren eller av annan person med jakträttshavarens medgivande vid tillåten jakt och vid jaktträning enligt följande: Hund som inte förföljer vilt efter fågel den 16 aug.–den 15 apr., i Värmlands, Dalarnas, Gävleborgs, Västernorrlands, Jämtlands, Västerbottens och Norrbottens län dock till den 30 apr. Träningen ar att anse som jaktträning så du måste ha jakträtten eller tillåtelse av jakträttsinnehavaren på marken där du tänkt träna. Fågel får inte fällas under tider när den inte är lovlig. Du får skjuta med tex ollonrevolver för att markera skott vid fågeltagning. Du får ju använda bössa oxå men som sagt inte fälla fågel utom jakttid.
Publicerat Mars 23, 201016 yr Författare Men jag vet att de bedrivs träning på fågel på de större ställena samt privat även andra tider. Hur kommer de sig? Har de nå specialtillstånd?
Publicerat Mars 23, 201016 yr Men jag vet att de bedrivs träning på fågel på de större ställena som typ. dyltabruk o mångafler även andra tider.Hur kommer de sig? Har de nå specialtillstånd? Ingen aning.. Du ville iofs inte ha gissningar men.. Kanske en gråzon eller så är de alla lagbrytare. Går ju träna på tamduva i uppflogsbur. Eller kanske vaktel? De är väl att anse som tamfågel o berörs inte av jakttider. Rapphöns/fasan får du avliva i buren men när den är utanför så berörs den av jakttider. Hårklyveri antar jag.. Vet om någon som angett att de hade tillstånd från Länsstyrelsen för träning efter 15 April. Det va en ren lögn... Nu är det ett tag sen jag hade fågelhund, Då angavs iallafall regler som klubben hade ang att gå prov på utsatt fågel och hur länge det skulle gå mellan utsättning och prov. Om det nu finns reglerat i lag vet jag inte.
Publicerat Mars 23, 201016 yr Men jag vet att de bedrivs träning på fågel på de större ställena som typ. ?????? o mångafler även andra tider.Hur kommer de sig? Har de nå specialtillstånd? Om du med fågel avser rapphöns eller fasan, dvs vilt (finnns ju en del andra varianter som NS varit inne på), tror jag inte att några specialtillstånd kan ges. § 17 jaktförordningen medger användande av hund för att skydda vilt vid t ex slåtter. Knappast använbart för träning... Att bedriva träning på andra tider på vilt är nog geschäft. Sen kan man ha tillstånd för hållande av rapphöns och fasan i hägn. Ett stort hägn kan väll medge viss hundträning...
Publicerat Mars 23, 201016 yr SKKs FÖRESKRIFTER FÖR UTSÄTTNING AV FÅGEL INFÖR JAKTPROV MED STÅENDE OCH STÖTANDE FÅGELHUNDAR SAMT BESTÄMMELSER OM APPORTÖR VID SÅDANT PROV. Inledning Stående och stötande fågelhundars främsta uppgift som jakthundar är att finna och resa vilt och i samband därmed ge jägaren möjlighet till skott. Jaktprov med fågelhundar ska genomföras på sådant sätt att provet ger de fågelsituationer som förekommer vid jakt. Under senare år har problem med bristande vilttillgång uppstått i vissa av de marker som disponeras för prov. För att underlätta för hundarna att få viltkontakt tillämpar därför många arrangörer utsättning av fasaner och/eller rapphöns före proven. Utsättning av fågel måste alltid göras på ett sätt som är oantastbart ur djurskyddssynpunkt och ska följa de anvisningar som finns i de jaktetiska riktlinjer, Uppfödning, utsättning och jakt på utsatt fågel, som framtagits av Svenska Jägareförbundet, Sveriges Jordägareförbund, LRF, Sveriges Yrkesjägareförening samt SKK. Detta innebär att fasaner ska sättas ut senast två (2) månader före provet. För rapphöns och änder är denna tidsram en (1) månad. Målsättningen med dessa föreskrifter är att ange minimikrav avseende utsättning av fågel. Utsättningen ska uppfylla förekommande djurskyddsaspekter och etiska krav. Proven ska hålla hög kvalité. Verksamheten ska bedrivas på sådant sätt att den kan accepteras av berörda myndigheter samt jaktvårds- och djurskyddsorganisationer. Som tillägg till dessa föreskrifter bifogas råd och rekommendationer angående utsättning av fasaner och rapphöns för jaktprov med stående och stötande hundar - Bilaga 1. Allmänt I de fall där det är svårt att finna marker med god vilttillgång, ska en anpassning göras av antalet startande hundar per prov. Det bör emellertid betraktas som naturligt att man inte alltid kan påräkna viltkontakt för varje deltagande hund. Detta beroende på såväl hundarnas olika förmåga att finna vilt som variationer i förekomsten av vilt. Rent generellt gäller att det för prov med stötande hundar krävs större vilttäthet än vid prov med stående hundar. Utsättning av fågel Utsättning av fågel för provverksamhet får endast göras för att förstärka en inom området redan förekommande viltstam. Utsättningen ska ske på ett helt korrekt sätt och ingå som ett led i det normala viltvårdsarbetet. Oavsett när och i vilken avsikt utsättning av fågel sker ska fåglarna ha förutsättningar att överleva. Fåglarna får inte i något sammanhang betraktas som förbrukningsmateriel. Den fågel som sätts ut ska vara väl uppfödd och i utmärkt kondition. Fågeln får inte vara yngre än tolv (12) veckor vid provtillfället. Fjäderdräkten ska vara fullt utvecklad. Fåglar för utsättning ska komma från uppfödningar med flygvoljärer. Fågeln ska ha god flygförmåga, själv kunna finna föda, bala och även i övrigt ha en vild fågels beteende. Transportlådor, tomma utsättningsburar eller burar med lockfåglar får inte finnas i marken vid provtillfället. Detta gäller inte permanenta utsättningsvoljärer och motsvarande anläggningar. Dessa föreskrifter ska i tillämpliga delar iakttas även vid träning av stående- och stötande fågelhundar. Apportör Arrangör är skyldig se till att det inom arrangemangets ram finns tillgång till en apportör. Då målsättningen alltid är att varje fälld fågel skall anträffas kan en apportör sättas in för att inte i onödan försena provets genomförande med extra tidskrävande eftersök. Domaren avgör när en apportör skall sättas in. Sedan en apportör satts in kan provet fortsätta. Sammanfattning av SKKs föreskrifter för utsättning av fågel för jaktprov med stående och stötande fågelhundar samt bestämmelser om apportör vid sådant prov * Om utsättning av fågel ska ske - oavsett tidpunkt och syfte - får detta endast göras i marker som har för det aktuella viltslaget lämplig biotop samt klimatiska förutsättningar för viltets långsiktiga överlevnad. I tveksamma fall bör råd inhämtas från expertis, t ex vid länsjaktvårdsförening. * Fågel får inte vara yngre än tolv (12) veckor vid provtillfället och ska komma från flygvoljär för att i möjligaste mån ha en vild fågels beteende. * Utsättningen av fasan ska ske minst två (2) månader och av rapphöns och änder minst en (1) månad före provdagen. * Transportlådor, tomma utsättningsburar eller burar med lockfåglar får inte finnas i provmarken. Detta gäller inte permanenta utsättningsvoljärer och motsvarande anläggningar. * En apportör som kan tilldelas särskilda arbetsuppgifter ska finnas. Samt en länk om SJF,LRF,SKK,SverigesJordägaresFörbund och Sveriges Yrkesjägareförening gemensamma policy för fågeluppfödning http://www.jagareforbundet.se/Documents/Po...ningspolicy.pdf Följer man inte dessa föreskrifter så riskerar man bli bannlyst mm Kanske Sjf jurist kan skriva i tråden oxo? Mvh
Publicerat Mars 23, 201016 yr Klipper in en intressant länk som debatterar lite om att en klick tränar lite snett. Han informerar om vad som inte är lovligt,namger nån även,jag förutsätter att han har på fötter http://engelsksetter.se/empty_76.html Mvh
Publicerat Mars 23, 201016 yr Klipper in en intressant länk som debatterar lite om att en klick tränar lite snett.Han informerar om vad som inte är lovligt,namger nån även,jag förutsätter att han har på fötter http://engelsksetter.se/empty_76.html Mvh Det var tufft skrivet Jag tror att alla vi som håller på med fågelhundar skulle kunna namnge minst ett oseriöst ställe. Kan ju säga att där jag bor har jag närhet till ett SERIÖST och det heter Medevi säteri.
Publicerat Mars 23, 201016 yr Författare Åååååhhh Herre min je. Att de va så kryptiskt. Tror ja ska hålla mig till stadsduvor, titta på spelorrar (jycken i koppel såklart) eller träna på vilda ripor i rätt tid. De här var visst större än ja ana. Men fram till 31/4 e de ok att träna på fält iaf?!?
Publicerat Mars 23, 201016 yr Undrar hur utbrett detta är egentligen? De ställen jag har koll på i min närhet respekterar tveklöst jakttiderna.. sen anar jag att det finns några hundförare som kanske brister men det är deras eget ansvar och sker i egen regi på egna marker. Tror duvor är rätt vanliga att träna på och de skjuts inte utan de flyger hem till duvslaget igen. Mvh!
Publicerat Mars 24, 201016 yr Författare Men även duvor omfattas ju av jakttid. Borde inte samma sak gälla där? Att de inte sätts ut för "jakt", dvs att man inte brukar skjuta dem, vet ja men då man nu menar att lös hund=jakt borde väl samma sak gälla?
Publicerat Mars 24, 201016 yr Nyttigt att det här ämnet tas upp, många saker har man inte ens tänkt på.
Publicerat Mars 24, 201016 yr Men även duvor omfattas ju av jakttid.Borde inte samma sak gälla där? Att de inte sätts ut för "jakt", dvs att man inte brukar skjuta dem, vet ja men då man nu menar att lös hund=jakt borde väl samma sak gälla? nja.. är det jaktid på brevduvor? Eller stadsduvor?
Publicerat Mars 24, 201016 yr Men även duvor omfattas ju av jakttid.Borde inte samma sak gälla där? Att de inte sätts ut för "jakt", dvs att man inte brukar skjuta dem, vet ja men då man nu menar att lös hund=jakt borde väl samma sak gälla? Brevduvor räknas som domesticerad fågel. Rapphöns, fasan och gräsand är vilda arter, dock finns möjlighet att få tillstånd att hålla dem i hägn. Sen är det nog hur man tränar med duvorna som avgör tillåtligheten... Har man hundarna undr kontrol och tränar uppflog genom att någon kastar upp duvor bör det vara ok. Om man däremot använder duvor i uppkastburar blir det nog en bedömningsfråga... Användandet av duvor på tomtmark är nog ett omöjligt uppdrag att få någon fälld för t ex. Själv tycker jag det finns så mycket annat att träna under "förbudstiden" än fågeltagningar!
Publicerat Mars 24, 201016 yr Författare nja.. är det jaktid på brevduvor?Eller stadsduvor? VA E dE Inte Man kan ju tycka duva som duva eller muckarduva. SKOJJA BARA.
Publicerat Mars 24, 201016 yr Författare Själv tycker jag det finns så mycket annat att träna under "förbudstiden" än fågeltagningar! Vem har talat om förbudstiden? Här e de tillåtet att träna fram t.om 31/4 trodde ja vi kommit fram till.
Publicerat Maj 7, 201016 yr Vem har talat om förbudstiden?Här e de tillåtet att träna fram t.om 31/4 trodde ja vi kommit fram till. Ja du Jimbolo, du själv t. ex.: "Men jag vet att de bedrivs träning på fågel på de större ställena samt privat även andra tider. Hur kommer de sig? Har de nå specialtillstånd?"...
Publicerat Maj 7, 201016 yr Författare Du tog god tid på dig att komma på de!!! Frågeställningen är inte gjord av ondo utan av en novis som inte vet o vill hålla sig inom råmärkena.
Publicerat Juni 14, 201016 yr Jag blir bestört över hur saker och ting går till på sina ställen. Jag trodde i min enfald att dom flesta hundar tränas på ett bra sätt utan större lagbrott under sommaren. Min unghund skulle behöva släppas, men vi ska i första hand köra lydnad och uppflogsträning fungerar lika bra i lina. Voljärträning har jag provat på och känner inte igen beteendet om att man ska kasta hunden på rygg och göra obehag för hunden. Som jag sa förut så gäller det att hitta kompetenta instruktörer som verkligen kan lära ut på seriösa ställen rätt tid på året.