Publicerat Mars 23, 201016 yr Jag har av någon anledning missat att det har på sin plats att man framför en presentation när man blir medlem Här kommer en liten sådan av mig då Jag heter Ingemar och kommer ifrån en by i Härjedalen där driver jag mitt företag inom svets och reparations arbeten mot de industrierna som finns i närheten. Det mesta kretsar kring mina hundar och jakt, jag har valt mitt levende lite på sidan av och bor med omnejd i min jaktmark där jag tagit över mina förfäders gård som ligger ganska fint placerad vid en sjö, dock har vi ca 120 meter ner till sjön men det ligger fint till:) Jag har tre hundar här hemma som kräver mycket uppmärksamhet och jag försöker motioner dem så mycket som det bara går under hela året, vintertid brukar det bli lite mindre men försöker iaf...... Hundflocken består av Kia, Raja och Zack, de är oftast i hage på dagarna men alltid inne med oss på kvällar och nätterna..... Kia en Jämthundstik på ca7,5 år som jag jagar både älg och björn med, hon är en lite ojämn hund och kanske inte den bästa ståndhunden men en utmärkt älgfinnare hon hittar älg på de mest älg tomma markerna och upptagena kommer ofta på väldigt långa avstånd och hon jagar smart efter vinden... Hon är en mycket lättsam hund som man aldrig märker av hemma varken hon är i hagen eller inne.... Hon är även en lat hund som är svår att motionera och får hon två kulor för mycket så hamnar de pladask på magen... Raja en ung Jämthundstik som är ca 17 månader och jaktligt är hon en bok som det bara öppnats ett par sidor på, hon hade i höstas ett förföljande på ca 3 km och hon vågade inte skälla på älg i höstas förutom det sista släppet innan snön tog över så det blir förstås spännande till hösten... Hon är fruktansvärt social och kelig, hyfsad lydig och vi har henne lös ute på gården likt en gårdshund en del kvällar.... Hon är även en ren energibomb som aldrig blir trött! Zach är sambons hund och är en blandning av Jämthund och leonberger.... Han har fått följa Kia på några släpp då han inte vågar skälla när han är med älg han har ett förföljande på ca 2km och när han får följa Kia så blir dom hyfsade långspringare:) Vid ett tillfälle så skällde Kia gångstånd och han gick bredvid på ca 30 meter under flera timmar och inte ett skall:) Han är ca 70 cm i manke och väger 35 kg.... Hans favorit syssla är att springa..... Jag har fyra st olika jakter, två av markerna sitter ihop men det är två skilda lag. Tillsammans ca 3500 hektar... De markerna är här hemma där jag bor och älgtillgången är ganska låg då vi har ett medeltal ca 2,4 älgar per tusen hektar men visst jagar vi men det är svår jagat och älgarna är lätt på foten! Den andra marken ligger ca fyra mil söderut och är en fantstiskt fin jakt då vi inte har några vägar och det tar uppåt en och en halv timme för de längsta passen att komma på plats! Ytan på den marken är ca 4500 hektar! Daljakten bedrivs utanför mora och är på ca3000 hektar där finns det betydligt mer älg och det kanske är den roligaste jakten:)