Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Pris på sikten utomlands

Featured Replies

Publicerat

Jag ska iväg med skolan till polen nu i helgen, en av dagarna ska vi spendera inne i krakow, och det jag undrar över är vet ni om det är så att kikarsikten är billigare i t.ex polen? För om det är det kanske det skulle vara värt mödan att försöka leta reda på en jakt affär och köpa ett sikte. En annan fråga jag har är finns det några speciella bestämmelser för att föra kikarsikten över gränser?

Publicerat
En annan fråga jag har är finns det några speciella bestämmelser för att föra kikarsikten över gränser?

Kan jag inte tänka mig. Skatten betalas i polen och detta sker inom EU så jag ser inga problem. Se till att få kvitton och garantier ifyllda bara

Publicerat
............

En annan fråga jag har är finns det några speciella bestämmelser för att föra kikarsikten över gränser?

Om vi tar inom EU - så genrellt sett nej, sedan kan resp land ha lokala restriktioner men det brukar stanna vid vapen och ammunition som man inte får sälja om inte köparen har licens eller motsv. Och det kan vara en smula rörigt eftersom vi inte har samma regler inom hela EU. Kolla bara på hur det är med luftgevär - i vissa länder är de helt fria oavsett effekt, i andra är alla licensbelagda.....

Utom EU så blir det en smula mer kladdigt - då ska man inte betala skatten lokalt, men betala moms och ev tull när man kommer till sverige. Sedan är garantitiden inom EU generellt 24 månader, utom EU oftast 12 månader. Utöver detta kan tillverkaren ha egen garanti som kanske bara gäller lokalt.

Och slutligen så är det "vad" man köper man måste ha koll på - olika saker kan säljas under olika namn på olika marknader. Leupolds Scandinavian tex kallas nått helt annat utanför norden......

utöver det är det bara att starta kalylatorn i mobilen och börja räkna, givet att du vet vad de kostar i sverige dvs....

/T

Publicerat

Köper du Meopta, så kan du tjäna någon tusenlapp på att köpa den i Polen. (Åker du över gränsen till Tjeckien, så kan du pressa priset ytteligare en femhundring.)

Rysk optik brukar vara billig i Polen. Men som sagt var, man får vad man betalar för! :lol: