Publicerat Mars 24, 201016 yr Hittade denna artikeln i mitt sökande efter lite info om Karamojo Bell. 7x57mauser MVH/Jocke
Publicerat Mars 24, 201016 yr Ja det var trevlig läsning, satt här och helt bara försvann i den rätt färgstarka historien. Särskilt kul var det här med elefantjakten, att jaga så stort vilt med en så liten kaliber. Allt går, sen om det är så särskilt klokt är allt som oftast en annan historia. Låter hur som helst som en rätt dugande och bra kaliber.. Kul, tack för lässtunden
Publicerat Mars 24, 201016 yr Författare Ja det var trevlig läsning, satt här och helt bara försvann i den rättfärgstarka historien. Särskilt kul var det här med elefantjakten, att jaga så stort vilt med en så liten kaliber. Allt går, sen om det är så särskilt klokt är allt som oftast en annan historia. Låter hur som helst som en rätt dugande och bra kaliber.. Kul, tack för lässtunden Som vanligt hänger det på vart du placerar kulan Bell sköt ju uteslutande huvudskott med sin 275rigby och helmantel. Vissa uppgifter påstår att han satt på långt avstånd och lirkade in kulorna. Och andra påstår att han gick nära för att med säkerhet träffa där han ville. Hur som helst så är inte 1011 Elefanter en dålig lista! MVH/Jocke
Publicerat Mars 24, 201016 yr Att Bell sköt över 1000 elefanter med 7x57 har jag vetat i en herrans massa år. Även fått utstå visst spe för det oxå. Jo även här. Går ju inte ens att skjuta en älg med 6.5 som ni vet alla här eller hur......................
Publicerat Mars 24, 201016 yr Författare Att Bell sköt över 1000 elefanter med 7x57 har jag vetat i en herrans massa år. Även fått utstå visst spe för det oxå. Jo även här. Går ju inte ens att skjuta en älg med 6.5 som ni vet alla här eller hur...................... Alla normalt funtade människor vet att det går att skjuta älg med en 6,5:a också. Men det kan gå åt skogen. Dock kan det det med vilken annan kaliber som helst och som vanligt hänger det på skytten. Att Bell sköt över 1000 Elefanter med sin 7x57 tror jag inte. Har för mig att han sköt runt 1011Elefabter under sin livstid. De flesta sköt han med 7x57 men vissa sköts också med 318W.R och 303British. Så det blir säkert inte riktigt 1000st med hans 275Rigby. Men att även 800+ Elefanter är många råder det inga tvivel om MVH/Jocke
Publicerat Mars 24, 201016 yr Att Bell sköt över 1000 elefanter med 7x57 har jag vetat i en herrans massa år. Även fått utstå visst spe för det oxå. Jo även här. Går ju inte ens att skjuta en älg med 6.5 som ni vet alla här eller hur...................... Det är helt vansinnigt att legitimera kroppsskott på vilt med allsköns fjuttpatroner genom att hänvisa till elefanter sänkta med hjärnskott med 7x57. Äpplen och päron...? Den näst mest använda jämförelsen brukar annars vara de nordamerikanska inuiternas flitiga användande av 22 LR på älg.
Publicerat Mars 24, 201016 yr Det är helt vansinnigt att legitimera kroppsskott på vilt med allsköns fjuttpatroner genom att hänvisa till elefanter sänkta med hjärnskott med 7x57. Äpplen och päron...? Den näst mest använda jämförelsen brukar annars vara de nordamerikanska inuiternas flitiga användande av 22 LR på älg. Var och en blir salig i sin tro. Tacksam om du inte fler gånger idiotförklarar mig. Lite irriterad faktiskt. Mer än lite om jag ska va ärlig
Publicerat Mars 24, 201016 yr Det är helt vansinnigt att legitimera kroppsskott på vilt med allsköns fjuttpatroner genom att hänvisa till elefanter sänkta med hjärnskott med 7x57. Äpplen och päron...? Den näst mest använda jämförelsen brukar annars vara de nordamerikanska inuiternas flitiga användande av 22 LR på älg. Ja, det är ju den billigaste patronen, so what, de hade inte bråttom som vi, att det kanske tog en dag för älgen att dö betydde ju bara eventuella bonusvargar.. Bell och hans 275 Rigby, jo då, jag har sett originalet på bild, lite "historiemättad" känsla är det trots allt med den pangen. /Chris
Publicerat Mars 24, 201016 yr Var och en blir salig i sin tro. Tacksam om du inte fler gånger idiotförklarar mig. Lite irriterad faktiskt. Mer än lite om jag ska va ärlig Jag har inte idiotförklarat dig Det var iaf inte avsikten med det jag skrev. Ber om ursäkt om det uppfattades så.
Publicerat Mars 24, 201016 yr Jag har inte idiotförklarat dig Det var iaf inte avsikten med det jag skrev. Ber om ursäkt om det uppfattades så. Exabit och amakulu. Måste ge er båda rätt i sak... Exabit har helt rätt i att man inte kan dra några slutsatser kring hur effektiv en patron är avseende skott mot normalt träffområde av att någon skjutit i skallen på elefant. (Tror det finns en liknande historia om Noshörning i Normas laddbibel) Men han träffade inte alltid med första skottet. Alltså måste han även avlossat några skott mot rörliga mål. Har väldigt svårt att se att han skulle fortsatt med denna kaliber om de skotten visat sig verkningslösa. Och att det skulle vara några problem med 6.5 på älg tar jag som rent nonsens tills någon kan visa på en någorlunda seriös undersökning som stöder detta. Har sett allt för många exempel på bra effekt vid träff med 6.5 i älg. Och aldrig någon dålig som inte berott på dålig träff. Vilket jag däremot sett med 9.3x62 och 30-06. Nej jag tror inte det beror på att de kalibrarna är sämre. Det beror snarare på slumpen. Men många som sett liknande problem med en 6,5:a tror plötsligt att det beror på kalibern... Däremot är jag övertygad om att valet av kula blir viktigare ju längre ner i kaliberstorlek man går. MVH // Henrik
Publicerat Mars 24, 201016 yr Författare Bell och hans 275 Rigby, jo då, jag har sett originalet på bild, lite "historiemättad" känsla är det trots allt med den pangen./Chris Den har man sett mer än en gång på bild. Det är helt klart något utöver det vanliga. Men han träffade inte alltid med första skottet. Alltså måste han även avlossat några skott mot rörliga mål. Har väldigt svårt att se att han skulle fortsatt med denna kaliber om de skotten visat sig verkningslösa. Har hört siffror om att 70 - 80% av hans skott på Elefanterna var direkt dödande. Restrerande skott var antagligen mot attackerande ooch flyende elefanter i fart som sagt. Fann ett citat här för leden som Bell skall ha yttret vilket tyder på att han var en ypperlig skytt. Myt eller sanning? Det är frågan! "I say say old boy," one of the lads said. "What size shot are you using in your shotgun?" Bell looked at him and said "Shotgun?" MVH/Jocke
Publicerat Mars 24, 201016 yr Bell lär enligt sägnen/legenden även ha skjutit sträckande änder med sin 7x57. Han träffade dom dessutom. Tror absolut att det är sant. Men jag är ju inte riktigt tillräknelig , ju
Publicerat Mars 24, 201016 yr Det är helt vansinnigt att legitimera kroppsskott på vilt med allsköns fjuttpatroner genom att hänvisa till elefanter sänkta med hjärnskott med 7x57. Äpplen och päron...? Den näst mest använda jämförelsen brukar annars vara de nordamerikanska inuiternas flitiga användande av 22 LR på älg. Utan att idiotförklara någon här så har exabit helt rätt! Jag brukar aldrig skriva något om min tjänstejakt men gör ett undantag. Har skjutit 74 rådjur i tjänsten i år med min 22Hornet,60 utav dom är skjutna i huvudet. Har haft ungefär samma siffror under många år. Gör det 22Hornet till den ultimata rådjurspatronen? Givetvis inte den har alldeles för små marginaler,ser den som ett specialverktyg för urban avskjutning, det är för övrigt inte särskilt svårt att fälla stora djur med små patroner om man skjuter dom i skallen. Det finns ingen ära i att fälla så stora djur som möjligt med så små patroner som möjligt,det blir bara patetiskt. /Micke
Publicerat Mars 24, 201016 yr Men han träffade inte alltid med första skottet. Alltså måste han även avlossat några skott mot rörliga mål. Har väldigt svårt att se att han skulle fortsatt med denna kaliber om de skotten visat sig verkningslösa. Bell var legendarisk för att kunna träffa hjärnan på en elefant från i princip alla vinklar, även rakt bakifrån. Ett huvudskott bakifrån på en elefant kallas inte "Bell shot" utan anledning..Om första skottet inte tog skjöt han således ett till, även detta riktat mot hjärnan. Men Bell provade också att skjuta kroppsskott, anledningen till att han slutade med det var tydligen att elefanterna tog för lång tid på sig att dö, med resultat att de skrämde iväg de övriga i hjorden. För en elfenbensjägare är det ju bekvämt om allt elfenben ligger på ungefär samma ställe när man är klar.
Publicerat Mars 24, 201016 yr Författare Bell lär enligt sägnen/legenden även ha skjutit sträckande änder med sin 7x57. Han träffade dom dessutom. Tror absolut att det är sant. Men jag är ju inte riktigt tillräknelig , ju Jag är också fast besluten i att denna sägnen stämmer. Även om vissa vill ha mig till att tro motsattsen. MVH/Jocke
Publicerat Mars 24, 201016 yr Enligt Jens E. Pertos artikell på ämnet Bell så skjöt han mycket riktigt sträckande fågel med kula. Tydligen skulle han fått ett parti 318 Wesley Richards där ett stort antal patroner klickade. Detta dög så klart inte vid elefantjakt, istället använde han dem för att skjuta skarvar som sträckte över Victoriasjön. Han ska ha träffat sex av tio fåglar i snitt på avstånd upp emot 100 meter. Vid ett tillfälle ska det då också ha kommit två utomstående för att se vilken hagelbössa han använde för att plocka ner fåglarna på så långa håll. Undrar om de blev förvånade när han visade bössan..
Publicerat Mars 24, 201016 yr Verkar som det här med jaktetik inte var bells starka sida hehe. Men det var väl andra tider då antar jag.