Publicerat Mars 25, 201016 yr Nån som har koll på Nikon´s BDC riktmedel hur det är uppbyggt? Hittar inget eller så är jag dålig på att söka som vanligt http://www.nikonstore.se/Archive/Bullet_Dr...n_%28BDC%29.png Men det finns ju många ljushuvven här så nån borde va upplyst
Publicerat Mars 25, 201016 yr Kollade på en film en gång om just det där och det verkade helvettigt dock så ser jag inte att det funkar rakt av då laddningen måste vara hyffsat anpassad mtp bulletdrop osv. Eftersom du handladdar så styr du säkert upp det men ändå... Har för mig att dom samarbetade med federal eller nått sånt där och då motsvarade dom olika prickarna väl 100, 200 och 300 yards.
Publicerat Mars 25, 201016 yr Jag har en Swarre 6-18 med liknade TDS4 det har ribbor istället dessutom medförstorande riktmedel så man kan justera med att ändra förstoring. Helt klart användbart men föredrar att klicka på kikaren istället om man skjuter utan tidspress
Publicerat Mars 25, 201016 yr BDC ringarna är ganska tjocka och medger inget vidare exakt riktning,täcker rätt mycket av målet även. Om du vill ha ett Ballistiskt riktmedel så underlättar det om du väljer en kikare som är graderad efter meter...speciellt om lasermätaren är det Swarovskis TDS4 fungerar klockrent tex,dom har även en service på hemsidan för just det riktmedlet där all tänkbar fabriksammunition kontra avstånd visas och riktmedel. Blev så imponerad av just detta riktmedel under praktiskt prov att jag köpt mig en 6-24x50 TDS4 själv /Micke
Publicerat Mars 25, 201016 yr Blev så imponerad av just detta riktmedel under praktiskt prov att jag köpt mig en 6-24x50 TDS4 själv /Micke Se där ja, först Mannlicher och sedan Swarre (med lock på targetrattarna ) - du ser det tysktalande ljuset. Det är en riktigt trevlig kikare iaf. Har själv en likadan sedan ifjol, har inte blivit 100 kompis med riktmedlet utan skruvar hellre efter inmätning till mål, ser fram emot att ta del av dina erfarenheter och tips.
Publicerat Mars 25, 201016 yr Se där ja, först Mannlicher och sedan Swarre (med lock på targetrattarna ) - du ser det tysktalande ljuset. Det är en riktigt trevlig kikare iaf.Har själv en likadan sedan ifjol, har inte blivit 100 kompis med riktmedlet utan skruvar hellre efter inmätning till mål, ser fram emot att ta del av dina erfarenheter och tips. Tysktalande vet jag inte men den Österrikiska exaktheten och skärpan kan jag inte förneka längre Till viss del får jag ge dig rätt,men i vår förra diskussion avhandlades inte ballistiskt riktmedel utan ett kors med targetrattar Har ju jagat ett tag nu med en Burris med Ballistic plex och inser att för jakt på lite större djur på lite längre håll så är ett ballistiskt riktmedel mycket snabbare och mer än tillräckligt exakt. Så fort jag passerar 200m strecket så skjuter jag ändå bara kroppskott,någon cm hit eller dit är ointressant då. Sen att Swarovski har en skärpa som får en att undra hur bra man ser egentligen..jag det är en annan fråga Förhoppningsvis kommer jag att kunna provskjuta den på lite avstånd i mitten av april då Christian och jag ska iväg på lite skjutövningar. /Micke
Publicerat Mars 25, 201016 yr har en nikon 5-20X 44 med BDC prövade när jag varoch sköt in inför topp jakt ... 308:an sköts in på 100 m och sen sate jag snabbt upp en plåtbit på 200m (ca 10*7 cm) och provade och den prickades. hann inte skjuta mer med bdc ringarna, men älg/rådjur vågar man då bonka på då man inte ska ha mm precition . Men måste testas mer på längre håll när snön försvinner, tycker inte ringarna är i vägen eller för tjocka... men det är min uppfattning mvh jonas
Publicerat Mars 26, 201016 yr jeg har ikke selv et nikon sigte men jeg overvejer at købe et med BDC sigte på nikon hjemme side har de en calculator hvor du kan skrive kaliber kuglevægte osv ind også regner den automatisk ud hvor langt ud du kan skyde til og den kan regne ud med fabriks patroner og med hjemmeladte patroner så det skulle ikke være noget problem
Publicerat Mars 26, 201016 yr Tysktalande vet jag inte men den Österrikiska exaktheten och skärpan kan jag inte förneka längre Till viss del får jag ge dig rätt,men i vår förra diskussion avhandlades inte ballistiskt riktmedel utan ett kors med targetrattar Har ju jagat ett tag nu med en Burris med Ballistic plex och inser att för jakt på lite större djur på lite längre håll så är ett ballistiskt riktmedel mycket snabbare och mer än tillräckligt exakt. Så fort jag passerar 200m strecket så skjuter jag ändå bara kroppskott,någon cm hit eller dit är ointressant då. Sen att Swarovski har en skärpa som får en att undra hur bra man ser egentligen..jag det är en annan fråga Förhoppningsvis kommer jag att kunna provskjuta den på lite avstånd i mitten av april då Christian och jag ska iväg på lite skjutövningar. /Micke Finns ingen som har mer kompromisslös hängivelse än dig för en sak Micke, börjar lära mig det så smått. Men trots allt tar du svängarna med ett garv, det är trevligt. Det är nog bra att vara vidsynt i sitt utrustningsval, själv är jag nog lite för inskränkt egentligen men samtidigt så länge man är nöjd så är det gott nog. Hade planer på att byta sikte igen då TDS4 centrumkorset är väl fint för skymningsjakt, men köper nog en hund till istället, ur led är tiden. Dock kommer snart min skyttesäsong igång igen, likt spyflugan vaknar jag med vårsolen. Det finns saker att exploatera vidare med detta sikte, skall bli kul att komma igång.
Publicerat Mars 26, 201016 yr Blev så imponerad av just detta riktmedel under praktiskt prov att jag köpt mig en 6-24x50 TDS4 själv Men detta är ju RIKTIGT stort!!!! Vilket årtioende som helst väljer du kanske rötjut framför amerikanskt öl även.. Mvh!
Publicerat Mars 26, 201016 yr Men detta är ju RIKTIGT stort!!!!Vilket årtioende som helst väljer du kanske rötjut framför amerikanskt öl även.. Mvh! Ja du hippen, jag skall göra ett försök här under våren men även en optimist som jag inser att Mike måste vara lite knack på öl som han kallar dem innan man bjuder på vinet, Mike TDC= true /Chris
Publicerat Mars 26, 201016 yr Men detta är ju RIKTIGT stort!!!!Vilket årtioende som helst väljer du kanske rötjut framför amerikanskt öl även.. Mvh! Känns ungefär lika troligt som att solen slocknar imorgon,dricker nog fan hellre en liter ammoniak istället! Vissa saker är huggna i sten Så stort att jag tjackar Swarre är det faktiskt inte....hade en Zeiss för 10-15 år sedan men sålde skiten då den inte höll måttet /Mike
Publicerat Mars 26, 201016 yr Känns ungefär lika troligt som att solen slocknar imorgon,dricker nog fan hellre en liter ammoniak istället!/Mike +1 Rödtjut är för kvi--or....... Jag försöker lära mig att använda mitt mildot riktmedel för att kunna kompensera för avståndet men det kräver en hel del utprovning och ännu har inte tiden varit tillräcklig. /Lasse
Publicerat Mars 26, 201016 yr +1Rödtjut är för kvi--or....... Jag försöker lära mig att använda mitt mildot riktmedel för att kunna kompensera för avståndet men det kräver en hel del utprovning och ännu har inte tiden varit tillräcklig. /Lasse +20 Visst är det så! Att mäta avstånd med mil-dot är som jag förstått det ofta knepigt,det lilla jag provat ger inte mersmak. Det är just därför gud gav mannen lasermätaren! takes the guesswork out of shooting /Mike
Publicerat Mars 26, 201016 yr +20Visst är det så! Att mäta avstånd med mil-dot är som jag förstått det ofta knepigt,det lilla jag provat ger inte mersmak. Det är just därför gud gav mannen lasermätaren! takes the guesswork out of shooting /Mike Svårt är det, vore kul att kunna uppskatta avståndet med hjälp av riktmedlet men om inte det funkar så vore det kanon om man kunde ha lite tur så att det stämmer med att tex lyfta till andra dotten på ex 300m /Lasse