Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Valp träning

Featured Replies

Publicerat

Hallå,

Söker olika tips på övningar för att "jakt träna" den kommande valpen, är min första jakthund så tar tacksamt emot alla tips.

Det jag söker är typ:

Att man har flera hinkar med olika dofter, när valpen sniffar vid "rätt" hink så är det godis och beröm. Vid fel så händer inget.

Vill prägla hunden på Gris, älg och hjort (Att få den rådjursren är ett önskemål men förstår att i realiteten kan det bli en ganska tuff utmaning då det är första hunden).

Valpen kommer i augusti så har många månader på mig att läsa på, kommer bli en blandning där modern är 50%wachtel o 50% münsterländer, fadern gråhund.

Tack för alla tips

Publicerat
Hallå,

Söker olika tips på övningar för att "jakt träna" den kommande valpen, är min första jakthund så tar tacksamt emot alla tips.

Det jag söker är typ:

Att man har flera hinkar med olika dofter, när valpen sniffar vid "rätt" hink så är det godis och beröm. Vid fel så händer inget.

Vill prägla hunden på Gris, älg och hjort (Att få den rådjursren är ett önskemål men förstår att i realiteten kan det bli en ganska tuff utmaning då det är första hunden).

Valpen kommer i augusti så har många månader på mig att läsa på, kommer bli en blandning där modern är 50%wachtel o 50% münsterländer, fadern gråhund.

Tack för alla tips

Jag tror att du tänker lite fel..... Finns säkert andra som inte tycker som jag men....

Börja med "vanlig" dressyr(sitt, stanna, kom hit, ligg, rulla runt, eller andra trix mm) för att etablera en god kontakt mellan dig och hunden. Vanlig dressyr har du alltid användning av i skogen.

Sen kan du lägga in övningar där hunden skall hitta dig.

När det funkar kan du börja spårträna hunden. Tex spåra korv. När den visa intresse för det så kan du använda klövar, blod och liknande från de djurarter du tänker jaga. Parallelt med det så kan hunden få utforska vilttomma marker för att få skogsvana och samtidigt befästa dressyren och förmågan att hitta dig.

När den blir lite större så kan du gå på marker där du känner till att önskat vilt finns och förhoppningsvis så visar hunden intresse och du får skjuta alt att du uppmuntrar och berömmer när hunden visar intresse för "rätt" vilt. Samtidigt som du helt enkelt kopplar hunden alt bara passerar spår av "fel" vilt.(utan att fya eller göra någon "sak" av det) när den intresserar sig för fel vilt, för att sedan leta upp rätt vilt/spår och försöka få den intresserad av det istället.

Men som sagt du kommer säkert att få lika många råd om hur du ska gå tillväga som du frågar personer..... Jag går ungf tillväga så här, när jag fostrar min jämtundsvalp.