Publicerat Mars 25, 201016 yr Hej! Skulle behöva lite tips på hur man ska göra om man ska blånera sin pipa. Jag har lite märken på pipan där Blåneringen har försvunnit, hur ska man göra? Ska man bara köpa ny blånering och ta på stället där det var borta, eller ska man ta hela pipan? Ska man ta bort den gamla blåneringen? Massor av frågor:P Skulle uppskatta tips:) MVH Gustav
Publicerat Mars 25, 201016 yr Nej för helvete!... Köp inte kallblånering, det funkar inget vidare vill jag lova då det krävs lite väder å sen börjar det rosta likt förbannat. Är det illa däran så lämna in den för omblånering hos en smed som pysslar med detta istället så blir det bra direkt. Räkna med 1000-1500kr Mvh. Robban
Publicerat Mars 25, 201016 yr Håller med Robban. Köp inte kallblånering, iaf inte på en pipa utan kanske endast på nån skruv i underbeslaget på vapnet. Om du vill ha blånering så skicka pipan till en smed och låt honom blånera om, men det finns ju också fler alternativ som t.ex. DuraCoat. Mvh
Publicerat Mars 25, 201016 yr Författare Tack så mycket för tipsen, nej det är faktiskt inte så farligt:P är ju lite petig bara, vill ju ha en fin bössa. Men jag kan ju skicka någon bild så kan ni ju se:)
Publicerat Mars 25, 201016 yr Författare Tack så mycket för tipsen, nej det är faktiskt inte så farligt:P är ju lite petig bara, vill ju ha en fin bössa. Men jag kan ju skicka någon bild så kan ni ju se:)
Publicerat Mars 25, 201016 yr Författare Tack så mycket för tipsen, nej det är faktiskt inte så farligt:P är ju lite petig bara, vill ju ha en fin bössa. Men jag kan ju skicka någon bild så kan ni ju se:) Ja, jag vet att jag har ett oxo Bison på det men håller på att spara till ett Trijicon 2,5-10x56!
Publicerat Mars 26, 201016 yr Själv har jag använt Birchwood Casey kallblånering på mindre detaljer, vilket fungerat ganska ok men inte fantastiskt. Nästa gång testar jag den här varianten från Midway för framtida blåneringsjobb. För övrigt finns fler varianter som kräver bad och de säljer defacto även såna kar för blånering av pipor. Fast å andra sidan är det förstås enklare att låta smeden göra det, men inte lika roligt som att göra det själv,, För att ta bort den gamla blåneringen finns en del olika medel att köpa, eller så kokar man delarna som ska avblåneras i vanlig citronsyra och vatten. En gevärs- pipa kan förstås vara i största laget men det är ett alternativ till mindre delar som ska behandlas. Eller så köper man det där "pipkaret" på Midway. Lycka till
Publicerat Mars 30, 201016 yr Författare eller så ger man den till mig så kokblånerar jag den Var finns du att få tag id då??
Publicerat Mars 30, 201016 yr eller så ger man den till mig så kokblånerar jag den Vad tar du för en kokning av pipa?