Publicerat Mars 26, 201016 yr Får börja med att be om ursäkt för jag inte har presenterat mig eller för den delen brytt mig om den här tråden..... Trots att jag varit medlem ett tag. Jag är 41 och från Jämtland. Jagat sen tidig 20 års ålder. (Om man inte räknar jakt på ekorre och skator i 12 års åldern med min morfars .22lr enskotts bössa) Började med småvilt främst rådjur, morkulla och sjöfågel. Skaffade drever men rådjuren blev uppätna av Lo, så jag fick jaga in på hare istället. Blev övertalad att skjuta upp för högvilt för ca 12 år sedan. Jagar idag i första hand älg, men hare och skogshöns är också gott. Jag är uppvuxen med "jaktlabbe" sen barnsben. Mina föräldrar var med och vann lagSM för runt 10 år sedan och har haft flera jaktchampions, dom hade även en labbe som blev 3:a eller 4:a i ett SM.... Har haft 1 labbetik, 1 dreverhane(som sa morfar till sin far...) 1 drevertik, 1 jämthane. (samt fostrat en blandrashund som en flickvän hade) Har idag: en labbehane på 10 år, en hamiltontik på 5 år och en jämthunds tikvalp på 14 veckor. Föredrar att vara själv på jaktmarken, då jag kan jaga det jag själv vill. Om det möjligheten att fälla ett småvilt infinner sig när jag jagar tex älg så kan jag välja att skjuta om jag är ensam på marken. Går hellre med hund än sitter på pass. Men älgpass en solig septemberdag kan vara mysigt också....... Har inte heller något emot att vaka på bäver i någon timme. Jagar inte predatorer aktivt, men får jag chansen på tex räv så tvekar jag inte. Försöker att ha mellan 60-80 jaktdagar/år. Har sett/siktat på ca 12-14 vilt för varje som jag skjutit på. Dock har jag haft en benägenhet att skjuta oftare på skogshöns. Gillar skytte men som dom flesta så skjuter jag för lite. Några 100 skott med studsaren, vissa år kanske 3-500 skott hagel andra år bara några enstaka, samt nu sen jag skaffade en .22:a så blir det kanske 5-600 skott med den också. Skjuter hellre på en stillastående älg på 200m än en skenande på 40m. Laddar ammo till studsaren själv. Saknar en kronograf och möjligheten till grisjakt(som jag skulle vilja prova på någon gång) Gillar matlagning/god mat samt tillhörande dryck. Har gjort några knivar men har tappat lite av intresset och framför allt tid.... Tillbringar mycket tid i jaktkojan! Sitter hellre där än åker på solsemester. Finns det inget jaktbart vilt så är det ok att sitta i en eka och meta. Man är inte jägare innan man kan tillreda bytet och servera det med gott betyg!! (från skott till gryta)
Publicerat Mars 26, 201016 yr Man är inte jägare innan man kan tillreda bytet och servera det med gott betyg!! (från skott till gryta) Helt rätt Välkommen Hit
Publicerat Mars 27, 201016 yr Helt rätt Det är väl ganska tveksamt vad har du annars frun/sambon till ? Hej och Välkommen
Publicerat Mars 27, 201016 yr Det är väl ganska tveksamt vad har du annars frun/sambon till ? Jaadu En man kan bli imponerad av att man drar hem något stort hårigt man skjutit från skogen, men sällan en kvinna. Om hon inte blir serverad valda delar av villebrådet med rätt tillbehör Ursäkta kapningen
Publicerat Mars 27, 201016 yr Författare Jaadu En man kan bli imponerad av att man drar hem något stort hårigt man skjutit från skogen, men sällan en kvinna. Om hon inte blir serverad valda delar av villebrådet med rätt tillbehör Ursäkta kapningen Kapningen är OK! FÖ en bra karl reder sig själv.... Men visst är det trevligare nät man kan servera frun något gott som man har fixat helt själv. (odlar lite grönt under sommaren så det känns lite extra bra när allt på tallriken kommer från eget arbete och inte är köpt. Dock önskar jag att jag även kunde brygga bra öl och jäsa gott vin)