Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Eftersökslampor ?. Vad avänder ni ?.

Featured Replies

Publicerat

Hej. Lite nyfiken på vad ni använder för eftersökslampor och hur ni tycker de fungerar.

1. Hur långt och brett de lyser?.

2. Livslängden på glödlampan?.

3. Livslängder på ett par nya batterier?.

4. Tycker ni ljuset försämras efter en tid, eller går batterierna hela uppgivna tiden  ut.

4. Jämnheten på ljuset i ljusbilden?.

Publicerat

Tacm III 

ca 100 m med bra ljus dvs du ser vad du lyser på

har haft min i 2 år och inte bytt lampa än..

ca 1½ timme dvs många eftersök

jämt och bra ljus.... enda nackdelen är väl priset, 1600 :- när jag köpte min + fäste för någon hundralapp

http://www.venatio.se/dynamaster/file_arch...blad.mindre.pdf

• 2 months later...
Publicerat

Har en Surefire Xenon lampa som jag är mycket nöjd med.

Ger en bred och jämn ljusbild helt utan mörka partier....med en praktisk räckvidd på 50-60m.

Har använt den en del nu, skulle tippa på 1-1,5 timmars brinntid och den lyser fortfarande bra.

Valde denna lampa mest på grund av bredden på ljuskäglan...det finns lampor som lyser längre men saknar då bredden tycker jag.

Köpte min av TG Jakt för 950 kr + frakt och då ingick batteri, microbrytare och pipfäste.

Rekomenderas starkt.

Vildhog

Publicerat

Tjenix!

Använder en TACM III.

Haft den åtmindstonde 5 år.

Lampan alldrig bytt, batteri har jag nog bytt 2 ggr.

Batteri behöver jag sällan byta eftersom jag endast tänder de få s när man ska till attt skjuta.

Jädrans bra kvalitet men dyr...

Bytt bakdelen eftersom på min modell så stack sladden till tändningen ut vinkelrät från botten.

Denna slets upp, köpte ny botten med sladd rakt ut från centrum och den håller än.

Går att skjuta uppåt 80 m utan vidare.

Vi jämförde min med polarns surefire för 2-3 år sen och min lyste längre och med vitare sken.

Hur det ligger till nu vet jag inte.

MvJh

NS

Publicerat

Har inte köpt någon ännu, funderar på om/vad jag ska köpa. Har hittills bara använt pannlampa.

En fråga, är det ofta ni har nytta av räckvidd på 80-100m?

Publicerat
Har inte köpt någon ännu, funderar på om/vad jag ska köpa. Har hittills bara använt pannlampa.

En fråga, är det ofta ni har nytta av räckvidd på 80-100m?

I dom lägen jag använt min lampa har det ofta varit på kortare håll under 50m men man klarar sig ju en bra bitt till om det skulle behövas, eftersök handlar ju trots allt om att avliva det skadade djuret så fort som möjligt och en bra pannlampa är aldrig fel, själv har jag en petzel som jag är väldigt nöjd med, vet dock inte vad den heter.

Publicerat
I dom lägen jag använt min lampa har det ofta varit på kortare håll under 50m men man klarar sig ju en bra bitt till om det skulle behövas, eftersök handlar ju trots allt om att avliva det skadade djuret så fort som möjligt och en bra pannlampa är aldrig fel, själv har jag en petzel som jag är väldigt nöjd med, vet dock inte vad den heter.

Kör med en Petzl tikka XP, går helt klart att skjuta ut till 30m med den. Och på gris händer det inte ofta att man ser dom innan man är inne på 10-15m.

Publicerat

min pannlampa heter Petzl Zoom zobra belt

Publicerat

funderar oxå på en lampa till bössan tror att det blir en tacm

har för mej att dom är 1" "tub" på dom så det går att använda en weaver ring lr motsv vid montering. tycker att det är svårt att skjuta med pannlampa. jag vrider ner huvudet så ljuskäglan drar liksom ur zon...

Publicerat

Jag använder en vanlig simpel pannlampa vid spårning. Dels måste jag ju se hunden och dels då man stannar och ska leta..

Sen har jag en Surefire på bössan. Använder inte pannlampa då jag ska skjuta. Ett tips är ju då man är mer än en skytt.. Vilket tyvär händer. Så har jag provat ngn gång med varsin baklykta till cykel. Alltså en liten batteridriven diodlampa med klämfäste som är ganska smidig att han för att lokalisera varandra..sparar en del onödigt snack.