Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vem är alias

Featured Replies

Publicerat

Hej på er, Alias speaking!

Har tomtat runt här på forumet och läst och skrivit i lite olika trådar sedan i höstas utan att ha vett att presentera mig.

Ber därför så mycket om ursäkt för mitt ofina sätt.

Nåväl, vem är jag då?

Jag är en smått lokalpatriotisk Kronobergare om 25 år som flytt sina kära hemtrakter för att studera, har tillbringat de senaste åren i Umeå och Uppsala vilket har lett till att jakten har blivit lidande. På sikt är väl tanken att dra mig söder över för att kunna ta tillvara de jaktmöjligeter som jag har i min hembygd (faktiskt ganska ovanligt att jag lämnar hemsocknen för att jaga).

Vad föredrar jag då jaktligt?

Visst kan det vara roligt med pyrschjakt några dagar i augusti eller att sitta och vaka gris eller räv några timmar ibland men riktig jakt för mig är jakt med drivande eller ställande hund.

Får jag välja så är nog rådjursjakten med en bra tax favoritjakten, men en duktig har- eller rävhund är heller inte fel om man snackar drivande hundar.

Grisjakten är något som ökat dramatiskt hemma de senaste åren, även det en trevlig jaktform om man har tillgång till bra hundar.

Älgjakten har sin charm den också, även om det ibland kan bli lite för mycket militärmanöver av det hela för min del.

Jag föredrar jakt i mindre sällskap då jag tycker att det ger en flexiblare, och minst lika effektiv, jakt som att flytta ut ett helt kompani i skogen.

Ett mål för framtiden får bli att ta tag i viltvården/predatorjakten, ffa räv.

Innehar troligen Smålands dummaste tax. De rådjur han har på sitt samvete är ganska lätträknade men han har överlevt på sociala meriter (han är 11 år nu, med andra ord en jävligt trevlig hund :huh: ). Har under senaste året velat fram och tillbaka om nästa hund ska bli en ny tax eller en tjt eller wachtel.

MVH

Alias

Publicerat

Välkommen då :huh:

Sattsa på en wachtel, efter min första wachtel var jag fast för wachtelhund ;)

Publicerat

Välkommen

Publicerat

Välkommen!

Om du ska satsa på ffa rävjakten kommande år så är TJT:n självskriven, wachteln fungerar dåligt i gryt :huh: .

Publicerat

Välkommen!  :huh:

Publicerat

Tjipp å välkommen ;) Skaffa dej en stövare istället :huh:

Publicerat

Hej å välkommen :huh:

Publicerat

Välkommen!

Publicerat

Hej & välkommen hit!

:huh:

Publicerat

Välkommen!

Publicerat

Välkommen!

Publicerat

Hej och Välkommen till forumet ;)

Publicerat

Hej och välkommen! :lol:

Publicerat
  • Författare

Får tacka så mycket för välkomnandet!

Vad det gäller val av nästa hund så är det ju mer än rätt ras (någon av dem i vart fall) som ska klaffa, det ska funka med den allmänna livssituationen och så ska det vara rätt föräldradjur till kullen.

Jag känner egentligen ingen brådska att skaffa ny hund då de jag jagar med har hundar så det räcker, men visst är det något speciellt att få skjuta för sin egen hund (önskar att den nuvarande hade varit bättre jaktligt, men men man kan inte få allt).

MVH

Alias

Publicerat

Hej och välkommen! :lol:

Publicerat

Välkommen

Publicerat

Välkommen <_<

Publicerat

välkommen