Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

val av kaliber !

Featured Replies

Publicerat

vad ska man välja mellan 308 win eller en 270 win eller 270 wsm ??

är ute efter en allround kaliber :P

mvh veve

Publicerat

jag hade valt 308.

Publicerat

jag med.

Publicerat

Allround = 308W i min värld. :P

Publicerat
vad ska man välja mellan 308 win eller en 270 win eller 270 wsm ??

är ute efter en allround kaliber :P

mvh veve

Vill du ha en allround kaliber är 308 win det du bör ha.

Mikael

Publicerat
  • Författare

key :D för ja har kollat på en howa 308 w och en stiga 270 win men för mig så lutar de åt båda hållen vad jag vill ha :P men för de mesta mot howan.

Publicerat
key :D för ja har kollat på en howa 308 w och en stiga 270 win men för mig så lutar de åt båda hållen vad jag vill ha :P men för de mesta mot howan.

Till att börja med så kan du söka på Stiga

Sedan letar du nog upp en anan bössa om du ska ha en 270win ;):P

Mvh Anders Hj

Publicerat

Howan verkar riktigt fin! Tänk vad många kulor och fabriksladdade varianter det finns till 308an också så är valet enkelt :P

Publicerat

Till vad ska den va allround? Vad ska du jaga?

Publicerat

Jag har förvisso en Sako 75:a i 270 Win som jag är nöjd med, men jag är benägen att instämma i 308:ans hyllningskör. Nåt som verkligen talar mot en 270 är för mängdträning på (älg)banan. En 308 är snällare mot pipan och piplivet verkar kunna ligga uppåt 10.000 skott och t.o.m. mer. Det fixar du inte med en 270 som är smått "overbore" från start. Kulutbudet är också betydligt större i kaliber 30 även om det finns mer än tillräckligt med kulor i 270 också.

Som ren jaktpatron är 270:n dock ganska trevlig :huh:

Publicerat
  • Författare
Till vad ska den va allround? Vad ska du jaga?

jag ska ha den till rådjur,älg,räv, och kunna övningsskytta med. och sen kan de nog bli nå mer djur med.

Publicerat

Finns bössan du tänker köpa inte i kort låda kan du lika bra välja 30-06 i s f 308. Den kan allt en 308:a kan men även tyngre kulor och har högre hastighet. Skillnaden är dock inte jättestor....

Publicerat
  • Författare
Finns bössan du tänker köpa inte i kort låda kan du lika bra välja 30-06 i s f 308. Den kan allt en 308:a kan men även tyngre kulor och har högre hastighet. Skillnaden är dock inte jättestor....

jo de är ju sant men. jag har aldrig tyckt om 30.06, jag har haft en och de var bara för att farsan inte hade plats kvar. och då hade jag den och jagade med men de blev inte lång varit.

(inge illa ment mot 30.06)

Publicerat

308win är det givna valet mellan dessa kalibrar! Och Nej, välj inte 30-06 före 308win. Skulle vilja påstå att 308:an kan göra allt en 30-06 kan göra fast med mindre rekyl! upp till 200grs kulor är inga problem med en 308win.

MVH/Jocke

Publicerat

308!

Publicerat

308 här med fast ingen stiga nu bara. :rolleyes:

Publicerat
  • Författare

okey men de blir nog en howa 308 isåfall ska iväg idag och testa skutta den :rolleyes: och jag har kollat lite mer på 308 win och den verkar som de finns väldigt mkt småt å gott :rolleyes:

Publicerat

Min röst hamnar på .308

Funkar till allt. "Billig" ammo, många kulor och laddningar m.m.

/L

Publicerat

308win,då kulutbudet är i det närmaste obegränsat. Kan sägas vara lite av kulvapnens hagelbössa,om man ser till flexibilitet. Finns nästan en kula till varje viltslag :lol: . Handladdar du,finns nästan inga begränsingar för vad som går att komponera ihop :lol: .