Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Risiga bärytor

Featured Replies

Publicerat

Så här kan ett Remingtonslutstycke se ut från fabrik. Det syns där färgen är avskavd på klackarna. Det är det enda som bär, inte många %. Den jag byggde senast såg ännu värre ut, där bar det bara lite på ena klacken.

en6g9.jpg

F0AhA.jpg

Inget man gör nåt åt nu men vid en ompipning så rätar man ju upp det så eliminerar man en felkälla där.

Publicerat

Innebär det att klackarna på nåt sätt flexar i rekylen då?

Publicerat
  • Författare

Möjligt vid stora tryck att dom gör det. Vad som verkar vara absolut viktigast är ju att dom bär på båda sidor men då gärna lite mer än dom här.

Publicerat

Borde inte klackarna nöta in sig lite själv är dessa bilder på nya bössor?

Hur kollar man säkert hur klackarna bär känns som att det är rätt viktigt att man inte bryter i spaken ;)

Publicerat
  • Författare
Borde inte klackarna nöta in sig lite själv är dessa bilder på nya bössor?

Hur kollar man säkert hur klackarna bär känns som att det är rätt viktigt att man inte bryter i spaken ;)

Nä då får du nog slipa in dom med resultat att du får för stort headspace. Du kan sota klackarna och kolla på så sätt.

Fråga Herrberg hur gammal den är :D

Publicerat

Vilken av herr bergs pangar är det som du har 308:an?

Vågar han verkligen få gjort arbeten på den? Den har ju skjutit bra om än lite ojämnt om jag har förstått honom rätt,

inte alltid att jag förstår saker...

/Christian

Publicerat
  • Författare

Sakoutdragare och en badgerknopp. Inga större ingrepp.

Publicerat

Mmm just det utdragaren fallerade ju på ett inopportunt tillfälle förra året,

nåja det var ju på banan i varje fall.

Kul, får vi se lite bilder i denna tråd eller var detta ovan enbart en liten fingervisning om hur det kan se ut?

BTW- har du fått ordning på svarven nu??

/Christian

Publicerat
  • Författare

Svarven ska komma i veckan, HOPPAS jag.

Publicerat
Nä då får du nog slipa in dom med resultat att du får för stort headspace. Du kan sota klackarna och kolla på så sätt.

Fråga Herrberg hur gammal den är :D

Det jag tänkte var att man borde demontera slutstycket så det inte hänger på trycket och belasta stötbotten rakt

för att få en rättvis koll hur den låser.

Grader brukar inte vara helt ovanliga på remmys och 100% bärande ytor har nog extremt få bössor som lämnar fabriken men som du säger brukar dem skjuta helt ok bara det tar lite på båda klackarna.

Publicerat
Svarven ska komma i veckan, HOPPAS jag.

Du vet att jag väntar, nästan lika intensivt som du..

/Christian

Publicerat
Du vet att jag väntar, nästan lika intensivt som du..

/Christian

Inte för att det har det minsta med tråden att göra men nyfiken vad du ska bygga blir inte mindre för det?

Publicerat
  • Författare
Det jag tänkte var att man borde demontera slutstycket så det inte hänger på trycket och belasta stötbotten rakt

för att få en rättvis koll hur den låser.

Grader brukar inte vara helt ovanliga på remmys och 100% bärande ytor har nog extremt få bössor som lämnar fabriken men som du säger brukar dem skjuta helt ok bara det tar lite på båda klackarna.

Jag tycker det är smått otroligt hur bra dom skjuter ändå. Det är ju inte direkt mycket kärlek nerlagt i tillverkningen :D Skulle va intressant att besöka fabriken och se då dom tillverkar dom.

Publicerat
Jag tycker det är smått otroligt hur bra dom skjuter ändå. Det är ju inte direkt mycket kärlek nerlagt i tillverkningen :D Skulle va intressant att besöka fabriken och se då dom tillverkar dom.

Jo det känns lite trist hur mycket fusk man kan tillåta innan det ger några stora utslag på tavlan

Ja vilket jäkla jobb man lägger ned för att jaga sista millimeter men det är rätt skoj att gör det ändå

Tror du som smed skulle grina efter en dag på en fabrik som spottar ut billiga vapen ;)

Publicerat
  • Författare
Jo det känns lite trist hur mycket fusk man kan tillåta innan det ger några stora utslag på tavlan

Ja vilket jäkla jobb man lägger ned för att jaga sista millimeter men det är rätt skoj att gör det ändå

Tror du som smed skulle grina efter en dag på en fabrik som spottar ut billiga vapen B)

Smed vet jag inte, ompipare kan du kalla mig <_< Jo lite lessen skulle man nog bli. Men med facit i hand så skjuter dom flesta bössor helt ok trots att dom är budgettillverkade. Beror ju i och för sig vilka krav man har. Rikta en låda tycker jag man ska göra för att utesluta den felkällan. Gör man det och indikerar pipan så gott det går så kan i alla fall jag sova gott.

Publicerat

Jag tror klackarna har rätt liten betydelse har man lagom repigt patronläge nyper hylsan fast

har hört talas om en demonstration av Ackley Improved där man helt brutalt slipade bort låsklackarna och sköt utan problem så det är nog inte så mycket kraft på dem som man tror under rätt förutsättningar

Publicerat
  • Författare
Jag tror klackarna har rätt liten betydelse har man lagom repigt patronläge nyper hylsan fast

har hört talas om en demonstration av Ackley Improved där man helt brutalt slipade bort låsklackarna och sköt utan problem så det är nog inte så mycket kraft på dem som man tror under rätt förutsättningar

Den hade jag velat se, på behörigt avstånd B) Visst nyper hylsan i väggarna i läget men knappast så mycket. Men prova du och berätta gärna sen B)

Publicerat

Om jag bara kunde minnas hemsidan... :)

Jag å Rikard satt å glodde oss blinda på hur dom olika delarna på en bössa frestas i skottögonblicket. Klackarna flexar mycket riktigt iaf. :)

Slutstycket eller rättare sagt upphaket i slutstycket på frugans autohagla flexade inte pga för kraftig härdning utan sprack rätt av så jag fick fila in en ny. :D

Publicerat
Om jag bara kunde minnas hemsidan... :)

www.varmintal.com :)

Publicerat
www.varmintal.com :)

Superbt, tack! :)

Publicerat
Vilken av herr bergs pangar är det som du har 308:an?

Vågar han verkligen få gjort arbeten på den? Den har ju skjutit bra om än lite ojämnt om jag har förstått honom rätt,

inte alltid att jag förstår saker...

/Christian

Njae, den har aldrig skjutit ojämnt. Den skjuter bra eller sinnessjukt bra, beroende på vad man matar i den. Ger man den flatbottnade kulor av bättre märke så är den riktigt elak... Men man skall konstatera att den skjuter bäst vid mellanhöga tryck, maxladdningar fungerar inte bra. Hm... kanske anar ett samband med det där sista... :)

Men pangen är som sagt ett år gammal och den har väl svalt 600 skott kanske.

Men OK, uppenbarligen har den taskig anliggning bakåt. vid gör man åt det då? Fixar man det OM det blir problem, eller väntar man till nästa ompipning om 10 år eller något?

Publicerat
Njae, den har aldrig skjutit ojämnt. Den skjuter bra eller sinnessjukt bra, beroende på vad man matar i den. Ger man den flatbottnade kulor av bättre märke så är den riktigt elak... Men man skall konstatera att den skjuter bäst vid mellanhöga tryck, maxladdningar fungerar inte bra. Hm... kanske anar ett samband med det där sista... :)

Men pangen är som sagt ett år gammal och den har väl svalt 600 skott kanske.

Men OK, uppenbarligen har den taskig anliggning bakåt. vid gör man åt det då? Fixar man det OM det blir problem, eller väntar man till nästa ompipning om 10 år eller något?

Hmm var det inte så att du berättade under en lunch att pangen var lite varierande under det att den/pipan värmdes upp?

Näver mind,

klackar, säten och allmän riktning av lådan aka blue printing fixar grabbar som Mats mfl vid en ompipning, men vad då om 10 år, skall du hålla på o pensionärsskjuta i den där takten så ja visst men det är ju bara att öka volymen.

/Christian

Publicerat
Den hade jag velat se, på behörigt avstånd :) Visst nyper hylsan i väggarna i läget men knappast så mycket. Men prova du och berätta gärna sen :D

Ja nog skulle då jag blinka när man sköt första smällen utan låsklackar men tydligen ska det gå för det finns dem som testat :)

Är just därför Ackley Improved sällan visar trycktecken som trög bult, hattarna hoppar ur långt före.

Även min 6,5-06 skjuter sönder hylsorna utan tendens till trög bult så ett rent patronläge med "rätt" yta låser nog rätt bra.

Kanske vi har en förklaring här att remingtons bössor kan skjuta riktigt bra trots kass låsning, för patronlägena har ofta rätt ruffig yta.

Publicerat
  • Författare

Har haft trög öppning på bulten en gång med 6,5-06:an. Men då hade jag missat vid laddning att friflykten skulle va 3 mm mindre än vad den var :wacko: Men Win lådan skickade i alla fall ut gaserna utan bekymmer, fladdrade lite i luggen bara B)

Publicerat
Hmm var det inte så att du berättade under en lunch att pangen var lite varierande under det att den/pipan värmdes upp?

Jo, det är riktigt! Stabil första 2-3 skotten, risig nästa 20, stabil därefter.