Publicerat Mars 29, 201016 yr Jag har inga exklusiva bössor, min finbössa är en Winchester 70 6,5*55kaliber från 80talet som jag trivs riktigt bra med. 6,5*55 är en trevlig kaliber som jag använder till småvilt och övningsskytte. Bössan har nog inte skjutits många skott innan jag köpte den för en spottstyver precis innan beslutet om blyförbud togs, kalibern som sådan var helt iskall på begmarknaden. Jag gjorde mao ett riktigt kap, tycker jag själv Så till saken, trycket är rätt ok men nu när jag skjutit ett antal hundra skott, mest i bänk och liggande så är jag nog inte helt nöjd ändå. Det är naturligtvis ingen tryckpunkt, som på mina båda m98or med originaltrycke, så jämfört med dem så är det klockrent. men... Jag har haft ett par klickar när det varit kallt ute som jag trott berodde på gammalt fett i slutstycket. Nu har jag omsorgsfullt plockat isär slutstycket i alla sina delar, gjort rent med lösningsmedel+ tryckluft, polerat slagstiftet med lumpskiva och polerpasta och till slut oljat sparsamt med tunn vapenolja. Skottet tvekar ibland fortfarande lite när jag trycker av. Jag tror att avtryckarmekanismen är igenbeckad med gammalt fett den också. Vågar jag plocka isär mekanismen och göra rent på samma sätt? Kan man slipa/bryna/polera på trycket för att få det renare? Kan man på en sådan bössa justera trycket? Om jag lämnar bort jobbet till en vapenverkstad, blir det bättre och vad skulle det i så fall kunna kosta? Det är några funderingar jag tänkte lufta här innan jag gör bort mig och får gå till vapenverkstaden med delarna i en påse broderligen Markus
Publicerat Mars 29, 201016 yr Kolla med nån smed i närheten så kan han säkert hjälpa dig. Riktigt enkla trycken som går att få riktigt bra. Om det behöver brynas måste man se för att kunna säga. Förmodligen bara en rengöring och justering.
Publicerat Mars 30, 201016 yr Författare Nu har jag fått lite tips och råd När jag äntligen fått av kikaren och systemet ur stocken så uppenbarar sig precis det jag befarat, gammal gegga som gör mekanismen seg som sirap. Nu vet inte jag vad delarna heter men på den blankare delen som jag håller in med tummen så ser man att det är ett brunt lager med klägg av härdad olja. Inte ett dugg konstigt att det går trögt i minusgrader
Publicerat Mars 30, 201016 yr Jo, avfetta det där klegget... Du justerar avtryckarvikten enkelt genom att skruva på muttrarna som du ser på bilden. Jag har haft en Win 70 Classic Stainless 375 H&H på vilken jag utförde denna operation. Har kvar två fasta små nycklar som passar dessa muttrar. Kan skicka nycklarna till dig mot en ytterst symbolisk kostnad om du vill?
Publicerat Mars 30, 201016 yr Författare Jo jag ser ju nu att avtryckarvikten är lätt att justera, men jag tror jag börjar med att låta det vara. Föredömligt enkel konstruktion Ska jag polera sidorna på avtryckare och den-där-vad-den-nu-heter-som-håller-tillbaka-slagstiftet?
Publicerat Mars 30, 201016 yr Se där det gick ju bra å inte rang telefunken heller... Vad va det jag sa. Är du nöjd med trycket som det är när du fått bort klägget så är det ju kanon, tänk nu bara på dom där 1-1,5kg för man tappar snart känseln när det är kallt ute.
Publicerat Mars 30, 201016 yr Författare Se där det gick ju bra å inte rang telefunken heller... Vad va det jag sa. Är du nöjd med trycket som det är när du fått bort klägget så är det ju kanon, tänk nu bara på dom där 1-1,5kg för man tappar snart känseln när det är kallt ute. Hej Robban, tack för hjälpen så långt Nää, plocka isär grejer brukar ju sällan vara problemet Jag skulle tro att trycket blir acceptabelt, det jag undrar är om jag ska polera å hålla på eller om det är helt bortkastat? Det är ju en baggis att polera av sidorna, anliggningsytorna, så att det glider lättare. Men jag ser ju nu att det är ingen vidare finish på urfräsningarna, det är en hel del grader på kanterna. Ska jag bry mig om att göra någonting om det eller riskerar jag bara att det blir glappt? //M
Publicerat Mars 30, 201016 yr Författare Nu har jag gjort rent och pillat ihop det igen. Det var ju faktiskt inte svårt alls. Jag har inte justerat eller skruvat på någonting än så länge, frågan är om det ens behövs. Det som verkligen behövdes var ju rengöring, det var säkert första gången sedan den lämnade Connecticut som den var helt isärplockad och rengjord Nu ska jag bara spraya på lite vapenolja så får jag prova trycket en del innan jag vet om jag vill ha en aningen lättare tryck, men jag får nog klura ut något fiffigt sätt att mäta. PETflaska med vatten och ett snöre borde ju funka.
Publicerat Mars 30, 201016 yr Kör på PET flaskan, det funkar skitbra... Ge fan i sidorna på delarna, dom skall ha en bra inpassning. Om du nu nödvändigtvis måste klägga på olja om än en lös sådan så applicera den med tops så det blir ett riktigt tunt lager. Jag ser helst ingen olja i just trycket. Vad gäller fräsytorna så vill jag nog se det lajv för att våga tipsa om polering men är det nu en riktigt ojämn yta så kan du som sagt putsa till ytan med en fin sten. Bättre med 100 drag med en fin sten än 10 med en grov för att sen konstatera att man råkat gå för långt. Du har ju som sagt overtravel och hårdhetsjusteringen i bakre delen av avtryckarn, vill du ha ett "glasstavstrycke" så får du ta bort släpet (overtravel) och sen justera in hårdheten. Ännu en gång.... 1-1,5kg är kanonbra för en jaktpang. Har själv för lätta trycken på samtliga bössor och det är inget jag rekomenderar en kall vinterdag i vakan på räven.
Publicerat Mars 30, 201016 yr Författare du menar alltså indirekt att jag måste göra detta med då? Måste och måste
Publicerat Mars 30, 201016 yr Glömde en sista sak... Testa alltid trycket efter justering genom en bra smäll mot bakkappan eller liknande, låta den studsa lite lagomt hårt mot en gummiplatta på golvet är heller inte fel. Du ser snart om du vart för våghalsig och ställt trycket för lågt.
Publicerat Mars 30, 201016 yr Måste och måste hehe ja, men är det en baggis och sen skadar det ju inte. har ju till och med snabbfästen...
Publicerat Mars 30, 201016 yr Författare Glömde en sista sak...Testa alltid trycket efter justering genom en bra smäll mot bakkappan eller liknande, låta den studsa lite lagomt hårt mot en gummiplatta på golvet är heller inte fel. Du ser snart om du vart för våghalsig och ställt trycket för lågt. OK Först och främst: stort tack för hjälpen Robban Eftersom jag är en smått otälig själ så kunde jag ju inte låta bli trycket Det är nu justerat till 1,2kg Det var bra mycket tyngre innan men jag mätte inte exakt, jag gissar på runt 2kg. Förut så kändes avtrycket helt direkt men nu när det är lättare så känner man att avtryckaren släpper efter en mm innan det smäller, alltså ingen glasstav. Men jag kan inte riktigt se hur jag ska göra det utan att slipa ner den lilla haken på avtryckaren och det vill jag inte ge mig på, det känns lite för vågat, marginalerna är inte stora här. Jag har oljat så lite jag kunde men ändå för att få en tunn film i stort sett överallt.
Publicerat Mars 30, 201016 yr Marcus!... Slå en pingla i morrn så löser vi det via telefon, jag pm:ar mitt hemnr så blir det garanterat bra täckning. Ring när du vaknat till liv. F.Ö. så har du garanterat ett kraftigt glapp mellan låsmuttern (den mittersta) och avtryckarn som du måste eliminera.
Publicerat Mars 30, 201016 yr Författare Jag får se om jag får tid att ringa dig i morgon eftermiddag i så fall, fullt upp hela dagen, jobbar till 16.30.
Publicerat April 6, 201016 yr Författare Nu har jag fått inte bara vägledning i justering av trycket utan även fått prata lite skit med Robban Mycket trevligt, tack fär hjälpen, nu måste jag ut till skjutbanan och testa. Jag är rädd att trycket blev lite lättare än innan det tarvas lite övningsskytte innan jag tar ut bössan i skogen, det måste nog bli en 50 - 60 plugg på banan, minst..... stackars mig
Publicerat Juli 13, 201015 yr Hej, Jag äger också en winchester och tycker att trycket på den är "lite" väl hårt, runt 2,5kg.. Tänkte bara fråga vilket nummer på nyckel du använde, antar att man får leta upp en nyckelsats i tum och inte mm? Mvh Rasmus
Publicerat Juli 13, 201015 yr Författare Hej Rasmus Jag klarade det fint utan fasta nycklar, använde bara en spetsig tång. mvh Markus
Publicerat Juli 13, 201015 yr Hej RasmusJag klarade det fint utan fasta nycklar, använde bara en spetsig tång. mvh Markus Det låter ju kanon, jag tar och tester det. Tack för hjälpen