Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Äntligen!

Featured Replies

Publicerat

Fick igår det hett eftertraktade telefonsamtalet från en god vän/valpköpare att NU BÖRJAR GÅSJAKTEN! Det är flockar om hundratals framförallt grågäss som måste skyddsjagas för att skydda höstsådda grödor, det har blivit ett slags nikotintuggummin såhär i lite jaktsnåla tider. Kanske är det värre i år än någonsin annars då stora delar av jaktsäsongen gått om intet p.g.a både snö och kyla. På långfredagen smäller det och jag hoppas kunna återkomma i tråden med nå'n rapport.

Är det fler som får skyddsjaga matnyttig fågel såhär på våren?

Publicerat

Ni vill inte dela med er av det roliga?

Jag har flera puffror som behöver rastas,

utöver det är det bara att gratulera till "tuggummit".

/Christian

Publicerat

Jag har också lov att jaga på en gård med året runt jakt på gäss.:rolleyes: Ägaren har dock inte problem än, de brukar börja lite längre fram.

Publicerat

Har även jag skyddsjakt på gås men vi brukar oftast köra med skrämseltaktik och göra det så otrevligt som möjligt för dem på våra marker.

Det är ruskigt svårt att komma inpå dem med hagel och det är allt för platt för kula...

Publicerat
Det är ruskigt svårt att komma inpå dem med hagel och det är allt för platt för kula...

Även om man kör med splitter varianter såsom V-max mfl?

Jag har ju testat och Hippen med, men han på riktigt o jag på bana, det räcker med ett grässtrå för att de skall gå i tusen bitar, eller motsvarande.

Notera att jag frågar, inte ifrågasätter.

Tråkigt men rätt att ni effektivast skyddar med skrämseltaktik.

/Christian

Publicerat
Även om man kör med splitter varianter såsom V-max mfl?

Jag har ju testat och Hippen med, men han på riktigt o jag på bana, det räcker med ett grässtrå för att de skall gå i tusen bitar, eller motsvarande.

Notera att jag frågar, inte ifrågasätter.

Tråkigt men rätt att ni effektivast skyddar med skrämseltaktik.

/Christian

Jo vi skulle nog kunna testa med V-Max eller dylikt men jag är petig när det gäller kulfång och det är inte alltid enkelt i skåne B)

Tar man alltid det säkra före det osäkra så skall det inte behöva bli några tråkigheter.

Men visst har jag ett par ställen med både bra kulfång och gömslen så man kommer in med hagel och då brukar det även bli lite gås i frysen :wacko:

Publicerat
  • Författare
Ni vill inte dela med er av det roliga?

Jag har flera puffror som behöver rastas,

utöver det är det bara att gratulera till "tuggummit".

/Christian

Nu är det ju inte min jakt och jag vet att listan på sugna jägare är lång men uppenbarar sig möjligheten så kanske jag hör av mig. Målet är ju att rädda så många plantor det bara går på åkrarna och då gäller det ju att hålla efter gässen.

Publicerat

Grannarna har tillstånd på "Gimoslätten", mycket vall och mindre höstsått iår dock så vi får väl se om behovet uppkommer.

Publicerat

Skulle behovet av en extra skytt komma i västmanland så står jag redo. Lite fråga, hur lätt är det att få tillstånd i en hästhage där ett stuteri har hästar som ofta skräms av gässen? Har nämligen tillstånd att jaga kanadagås i just en sådan hage eftersom ägarna ser gässen som ett problem. Som det är nu finns ju dock inget tillstånd för skyddsjakt och det kliar bra i fingrarna då gässen slår sig ner och säsongen inte är igång.

Publicerat

LÅNAR TRÅDEN LITE :rolleyes:

Jag hyr på en gård. bonden har en del mark och massor av gäss. han har sått ärtor och lite annat.

får jag hur som helst skyddsjaga gässen utan att söka tillstånd.

i så fall vad gäller? inga bulvaner? inget gömsle? ej aktivt försöka dra ner dem ?

Publicerat
  • Författare

Dagens facit blev 3 grågäss och 1 kråka vilket man får vara mycket nöjd över! :)

På plus-sidan kommer också lä från en kulle och värmande sol från andra hållet, havsörnen och lärkorna som hade fått tuppjuck. Nu firar vi påsk och ger oss på det igen på tisdag! :D