Publicerat Mars 31, 201016 yr Detta inlägg får kanske tas med en viss portion humor, men ändock som halvallvarliga funderingar. Bor med en sambo som är pälsdjursallergiker och hon överväger nu såväl hårlös katt, som kungspudel då dessa går att handskas med som allergiker. Min fundering såhär långt rusar åt tusen håll då jag mer än gärna hade skaffat mig en jaktkamrat av rang. Polarens jaktlabbe är störtskön varför jag mer än gärna haft en sådan. Åter till kungspudeln. De pudlar jag träffat har jag uppfattat som odågor av rang, men har någon andra erfarenheter? Själv tycker jag det hade varit hysteriskt roligt att komma till samlingen innan en grisjakt och släppa ut monstret färdigpimpad med rosa öron och hela paketet. Har nog ställt frågor om Schnauzerns vara eller inte vara som jaktkamrat och har fått lite olika svar. Morsans dvärgschnauzer visar numera stort intresse för fågel sen vi tillsammans varit ute och 'lekt' med pippisarna på fälten. Fanskapet stötte fasaner utomordentligt fint efter en stunds sök innan snön kom. Dock är odågan förmodligen skotträdd så det blir nog inte mer än lek för oss två tyvärr. Har jag otur så får jag nog snart rita om skylten på ytterdörren då nakenkatten Babsan och kungspudeln Bosse diskuteras flitigt av sambon där hemma...
Publicerat Mars 31, 201016 yr det är ju bara träna nog tror jag den skulle kunna funka till jakt,jag har själv en schäfer som skäller älg med gråhunden
Publicerat Mars 31, 201016 yr har en kamrat som jagar allt med kungspudel, inkl gris. bobby som den heter är otroligt smart och lättlärd. han har blivit lärd att reta upp grisarna och rusa tillbaks till husse som ofta får korthåll då, vilket är bekvämt. han har lagom skärpa och tänker, blir sällan skadad då han är en gymnastisk hund av rang. helt klart ett av mina alternativ när jag kollade på hund, men blev nedröstad. perfekt familjehund med hjärna.
Publicerat Mars 31, 201016 yr är inte kungspudel jakthund i grunden....? eller är man kanske helt ute och cyklar.
Publicerat Mars 31, 201016 yr Detta inlägg får kanske tas med en viss portion humor, men ändock som halvallvarliga funderingar.Bor med en sambo som är pälsdjursallergiker och hon överväger nu såväl hårlös katt, som kungspudel då dessa går att handskas med som allergiker. Min fundering såhär långt rusar åt tusen håll då jag mer än gärna hade skaffat mig en jaktkamrat av rang. Polarens jaktlabbe är störtskön varför jag mer än gärna haft en sådan. Åter till kungspudeln. De pudlar jag träffat har jag uppfattat som odågor av rang, men har någon andra erfarenheter? Själv tycker jag det hade varit hysteriskt roligt att komma till samlingen innan en grisjakt och släppa ut monstret färdigpimpad med rosa öron och hela paketet. Har nog ställt frågor om Schnauzerns vara eller inte vara som jaktkamrat och har fått lite olika svar. Morsans dvärgschnauzer visar numera stort intresse för fågel sen vi tillsammans varit ute och 'lekt' med pippisarna på fälten. Fanskapet stötte fasaner utomordentligt fint efter en stunds sök innan snön kom. Dock är odågan förmodligen skotträdd så det blir nog inte mer än lek för oss två tyvärr. Har jag otur så får jag nog snart rita om skylten på ytterdörren då nakenkatten Babsan och kungspudeln Bosse diskuteras flitigt av sambon där hemma... Nyss bortgångne förre chefredaktören för Svensk Jakt m.m Herman Huldt hade en storpudel som han använde till jakt med god framgång och han berättade ett otal historier om sin hunds förträfflighet närhelst vi träffades på byn.
Publicerat Maj 23, 201015 yr Som pudelägare och allergiker kan jag inte låta bli att svara Kungspudel, eller Storpudel som den döptes om till för några år sen är en vattenapportör från början. Utomlands får den fortfarande starta i jaktprov och det finns några kennlar som avlar rent på jaktegenskaper, tyvärr alldeles för få och ingen i Sverige. Har i dagsläget tre, varav en som jag använder som apportör och i eftersök. Den andra är på gång med apporteringen och kommer att få vara med på första jakt i höst. Den tredje får vi se vad han passar till, fortfarande liten valp. Förra hunden jag hade drev rådjur och hare med glädje och var riktigt bra på det, även om han var lite i snabbaste laget. Startade också i Working Test; klart det går att jaga med pudel, måste bara tänka lite annorlunda med träningen. Vad jag vet finns det ett par pudlar som jobbar som ståndhund på älg, vi är ett gäng som arbetar med apportering runt landet. Drivande jakt och jakt på svin är det betydligt sämre med, även om det förekommer. Skall man skaffa pudel och har jakt som syfte gäller det att vara tydlig med uppfödaren om vad för egenskaper som önskas. De flesta som föder upp i Sverige idag avlar inte specifikt på de egenskaperna, utan det blir ganska långa intervjuer med uppfödare. De flesta jag har träffat är heller inte speciellt positiva till grisjakt, förstår inte varför De två vi har haft med störst vilt- och apporteringsintresse har vi importerat från Storbritannien. Sedan gäller samma sak som alltid: rätt hund till rätt syfte. Är det grisjakt primärt skulle jag inte satsa på pudel, det är för många i rasen som lätt skulle skadas. Däremot funkar vanligt retreiverarbete alldeles utmärkt, enligt mina erfarenheter.
Publicerat Maj 23, 201015 yr Har för mej att Dannyboy hade dylik tinget till jakt men då bara apportering och eftersök med reservation för mitt teflonminne.. Alla jyckar går att jaga med in någon utsträckning, krävs bara mer eller mindre jobb.. Mvh!
Publicerat Oktober 20, 201213 yr har en kamrat som jagar allt med kungspudel, inkl gris. bobby som den heter är otroligt smart och lättlärd. han har blivit lärd att reta upp grisarna och rusa tillbaks till husse som ofta får korthåll då, vilket är bekvämt. han har lagom skärpa och tänker, blir sällan skadad då han är en gymnastisk hund av rang. helt klart ett av mina alternativ när jag kollade på hund, men blev nedröstad. perfekt familjehund med hjärna. Hej!! Vi skulle vilja ha en Bobby! har haft en Tysk terrier bla, men är trött på 2dygns drev.. Vart skulle vi kunna vända oss? MVH Niclas o Madeleine
Publicerat Oktober 20, 201213 yr Som pudelägare och allergiker kan jag inte låta bli att svara Kungspudel, eller Storpudel som den döptes om till för några år sen är en vattenapportör från början. Utomlands får den fortfarande starta i jaktprov och det finns några kennlar som avlar rent på jaktegenskaper, tyvärr alldeles för få och ingen i Sverige. Har i dagsläget tre, varav en som jag använder som apportör och i eftersök. Den andra är på gång med apporteringen och kommer att få vara med på första jakt i höst. Den tredje får vi se vad han passar till, fortfarande liten valp. Förra hunden jag hade drev rådjur och hare med glädje och var riktigt bra på det, även om han var lite i snabbaste laget. Startade också i Working Test; klart det går att jaga med pudel, måste bara tänka lite annorlunda med träningen. Vad jag vet finns det ett par pudlar som jobbar som ståndhund på älg, vi är ett gäng som arbetar med apportering runt landet. Drivande jakt och jakt på svin är det betydligt sämre med, även om det förekommer. Skall man skaffa pudel och har jakt som syfte gäller det att vara tydlig med uppfödaren om vad för egenskaper som önskas. De flesta som föder upp i Sverige idag avlar inte specifikt på de egenskaperna, utan det blir ganska långa intervjuer med uppfödare. De flesta jag har träffat är heller inte speciellt positiva till grisjakt, förstår inte varför De två vi har haft med störst vilt- och apporteringsintresse har vi importerat från Storbritannien. Sedan gäller samma sak som alltid: rätt hund till rätt syfte. Är det grisjakt primärt skulle jag inte satsa på pudel, det är för många i rasen som lätt skulle skadas. Däremot funkar vanligt retreiverarbete alldeles utmärkt, enligt mina erfarenheter. Hej!! Är väldig intresserad av Stor Pudel för jakt!! vi har haft både Springer och Tysk men har som sällskap en liten dvärg pudel kille.. Förstått att det är svårt att finna i sverige men kanske du kan komma med tips av uppfödare som satsat på jakt Pudel!!!? MVH Niclas o Madde.