Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Välskjutande 308:a alt 6,5:a

Featured Replies

Publicerat

Jag ska byta mig en ny bössa i någon av ovan nämda kalibrar. Den skall användas till 15-20 dagar älgjakt/år och ungefär lika många dar i fågelskogen (toppfågel). Resterande tid skall bössan mest agera kompis på skjutbanan. Jag vill ha ett välskjutande vapen (gärna med syntetstock), en matning som fungerar BRA, bra trycke eller iallafall ett som lätt kan fixas till. Planen är oxå att gänga pipan för ljuddämpare. Vad göra?

Budget 0-20 000kr.

Modeller som jag funderar på.

Tikka t3 (Varmint)

Sako 75/85 (S/S)

HOWA 1500 (och eventuellt kosta på den ett ny kvalitets stock)

Rem 700 VS/LTR (Har dock hört lite för mycket om sneborrade lådor och dålig matning för att det ska kännas helt ok)

Merkel KR 1 (tyvär finns den inte med syntetstock)

Vad tror ni? Ris och ros mottages med öppna armar! Andra förslag?

Publicerat

Skulle jag välja efter vad du beskriver blev det en LTR om kalibern skulle var .308

Och 6,5x55 skulle valet bli en Tikka

Detta från mig som går i köp tankar på en Tikka .308 :ph34r:

Publicerat

Tikkorna är säkra kort och det finns ett bra utbud, både nytt och beggat. Sen kanske inte Varmint-modellen kanske den smidigaste i älgskogen, men du kanske är en pass-skytt så spelar det mindre roll.

Kapa och gänga pipan på denna så är du hemma:

http://www.fritidvildmarksliv.se/begagnade...less_10960.html

Sen är det många som inte skulle ta dessa bössor med tång, men det finns många exempel på att de skjuter bra. Kolla Henriks tråd under "Våra kulvapen"

/Må

Publicerat

Kan varmt rekomendera en Remington VTR. Extremt välskjutande, min går hål i hål med Lapua Mega. Även ställbart trycke. Enda nackdelen är väl om det går att dra dit en ljuddämpare då pipan är trekantig. Syntetstock med fäste för eventuella benstöd.

Publicerat

vad är maxvikten? sitter du på pass under älgjakten o är du välbyggd?

om du kan leva med hög vikt så skulle jag säga Sauer 200STR :D har ju en sj men fan va bra dom skjuter. en dålig dag ja de är svårt o ha med den! ( jag har såklart lyckats men jag lyckas med allt så ^_^ )

annars röstar jag på TIKKA:n.

Publicerat

Kika bland begagnade bössor efter äldre modeller från Tikka/Sako.^_^

Publicerat

15-20 dagar toppfågel/år innebär att jag skulle fokusera en hel del på gluggen.

Hellre en begagnad bössa och lägg ca 1/2 - 2/3 av kosten på glugg.

Och då låter du kalibern komma i andra hand. Om det är 6,5 eller 308 har mindre betydelse. Se till att bössan verkar OK. passar bra osv. Provskjut med ammo som enligt säljaren ger bra träffbilder. Om det är från butik så ta med flera sorter och prova.

Att ha en toppfågelbössa som hundförare tror jag blir svårt. Antar därför det blir mest att sitta på pass. Och vad du än väljer för toppfågeln så funkar det för passet. Tänk bara på att ställa ner förstoringen...

MVH // H

Publicerat

Köp en Howa International 1500 (rostfri pipa o syntetkolv) 308:a och byt ut trycket mot ett Timney trycke - ställbart. Köp trycket från ty.ex. Cabela (www.cabela.com). Vapensmeden monterar in. Skottställ bössan. Sen hänger det på dig att du inte rycker av skottet när du skjuter på löpande älg(smidig framförhållning - stanna inte i skottet). Vad du vinner:

1) Kanonbössa till budgetpris som håller nästan för evigt

2) Om du missar inte bössans fel - bössfel eliminerad.

3) Detalj- Behöver du justera kolvhöjden - köp "Beartooth Comb Raising Kit" från Cabela - den funkar perfekt.

4) På 100 m skotthåll varför en dyrare bössa om man inte behärskar o grepar ide'n med skyttet? Börja med en billig, sen när du skjuter bra med t.ex. Howa 1500 o vill skjuta prick på 500 meter (tricks för skottställning på höjden o vind) då kanske kan de vara nån ide' å spy ut 25- 35 tusen kronor men då måste man osså ha kontroll på ammot (hastighet o laddning o fujktighet o gud vet vad).

Sen ere bara o gå ut på Älgbanan o skjuta guld - jag gjorde det.

"Varde ljus"

Publicerat

Köp en Tikka T3!  :blush:

Howa trodde jag bara var för snåla gubbar med endast lågbudgetbössor i skåpet...  :rolleyes:

Publicerat

Inte snål, smart. Det visar sig att ca 90 % av träffen i skyttet beror på skytten o inte bössan. Det finns mycke "beuty stars" i skogen som har pikat i sin skytte karriär o inte reflekterar när man ska strycka av o på vicket sätt.

"Träffsäker"

Publicerat
Inte snål, smart. Det visar sig att ca 90 % av träffen i skyttet beror på skytten o inte bössan. Det finns mycke "beuty stars" i skogen som har pikat i sin skytte karriär o inte reflekterar när man ska strycka av o på vicket sätt.

"Träffsäker"

:D

Vidhåller min synpunkt och fördom mot Howa(Huvva).  :ph34r:

Publicerat

Vad är din fördom förutom att den är billig?

Publicerat
Vad är din fördom förutom att den är billig?

Budgetbössa är förmodligen den största fördomen... Att det går att få ut treklövrar eller hål-i-hål träffbilder med den tvivlar jag inte på, men skulle ändå inte ha en sådan i skåpet.  :D

Publicerat

Jag lovar, älgen fågeln eller vad som helst e dö. Hål-i-hål o tre-klöver horisont på stillastående e inte fel men kolla ökens träffbild o kolla sen i plånboken. Utväxlingen kan sägas vara mellan 5-ettan o treans träffområde som 16 tkr till 8 tkr (allt nypris)alltdärutöver gör vapenmanufakturören rikare utan egentlig ökning i % av förpassade ök till evigheten. Sen kan ju tävlingsginstinkten triggas något med en"kvalitestbössa", ja måste ju skjuta bra nu!

"Jag tar ingen chans!"