Publicerat April 2, 201016 yr Var ute idag o sköt lite, dels för att jag ska jaga gås i morgon o ville kontrollera hur vapnet gick men åxå för att få lite koll på hur många klick hit o dit det kan bli på olika avstånd. Jag började att skjuta och låg ca 6 cm lågt på 180m. Jag har lagt mig där med flit (Vilket nu visade sig vara fel) Jag antog (Jag vet att man inte ska göra det) att det blev mitt i på 150-160m och nu när jag tittar på Normas sida så är det ca 130m. Nåväl, när jag började justera fick jag höja 8 klick för att hamna mitt i på 180m Kikaren har justeringen 0,7cm/100m och då borde det räckt med 4-5 klick om jag tänker rätt. (14mm på 200m och rundar man lite lätt i huvét så 12mm på 180. Nu fick jag klicka 8 och det borde väl då bli ca 96mm på 180m. Eller tänker jag helt baklänges o missar nått /Lasse
Publicerat April 2, 201016 yr Författare Här är förresten en av träffbilderna skjutet på 180m liggande med benstöd och Robbans baksäck. o en till 3 hål som i själva verket är 5 skott /Lasse
Publicerat April 2, 201016 yr Författare Ramlar ner i källaren o kollar klicken.... eller kollar på nätet föresten. /Lasse
Publicerat April 2, 201016 yr Författare Justeringen är som följer http://www.nikonstore.se/Product/ProductDetails.aspx?p=79662 /Lasse
Publicerat April 6, 201016 yr Hej Lasse, "sent skall syndaren vakna" brukar det ju heta och jag har missat denna tråden. Nu vet jag inte om min input är så märkvärdig men några tankar i ämnet har jag allt Lite OT kan man börja med att konstatera värdet av att verifiera kulbanan och att inte blint lita på teoretiska kulbanor När det gäller ditt speciella problem så kan man konstatera att det i princip bara finns två möjliga förklaringar för det inträffade. Antingen så flyttar ett klick inte träffläget på 100m de 7.3mm som motsvarar 1/4 MOA, så kan det givetvis vara och det är alltid en bra idé att verifiera träfflägesförflyttningen. Kan det möjligen vara så att du har 1/8 MOA på din kikare?. Det andra och kanske troligare förklaringen är att du inte har ett riktigt konsekvent träffläge i ditt liggande skytte, att träffläget varierar 4-5 cm på 180 m är i och för sig inte särskilt uppseendeväckande. Det krävs inte några större variationer av din skjutställning för att rekylupptagningen skall påverkas såpass mycket att du får den typen av träffläges förändringar. Framför allt när vi pratar om ett jaktvapen, jag är lite osäker på vilken bössa du använde men om det var din 7x64 så skulle jag säga att detta är den troligaste förklaringen. Henrik
Publicerat April 6, 201016 yr Författare Hej Lasse,"sent skall syndaren vakna" brukar det ju heta och jag har missat denna tråden. Nu vet jag inte om min input är så märkvärdig men några tankar i ämnet har jag allt Lite OT kan man börja med att konstatera värdet av att verifiera kulbanan och att inte blint lita på teoretiska kulbanor När det gäller ditt speciella problem så kan man konstatera att det i princip bara finns två möjliga förklaringar för det inträffade. Antingen så flyttar ett klick inte träffläget på 100m de 7.3mm som motsvarar 1/4 MOA, så kan det givetvis vara och det är alltid en bra idé att verifiera träfflägesförflyttningen. Kan det möjligen vara så att du har 1/8 MOA på din kikare?. Det andra och kanske troligare förklaringen är att du inte har ett riktigt konsekvent träffläge i ditt liggande skytte, att träffläget varierar 4-5 cm på 180 m är i och för sig inte särskilt uppseendeväckande. Det krävs inte några större variationer av din skjutställning för att rekylupptagningen skall påverkas såpass mycket att du får den typen av träffläges förändringar. Framför allt när vi pratar om ett jaktvapen, jag är lite osäker på vilken bössa du använde men om det var din 7x64 så skulle jag säga att detta är den troligaste förklaringen. Henrik Nu har du säkert rätt även om det svider att säga det, jag sköt med min dämpade .222:a Visst kan det vara så att jag ändrade rekylupptagningen mellan varven. Just detta upplever jag som svårt, jag vet inte vad jag själv ställer till med och vad som är vapnet. Nu är den nermonterad i molekyler för att få en ny stock men kikaren sitter på 7x64an och ska skjutas in så fort jag får tid. /Lasse
Publicerat April 6, 201016 yr Justeringen är som följerhttp://www.nikonstore.se/Product/ProductDetails.aspx?p=79662 /Lasse Är det verkligen en Monach X du har? På polarens Monarch III är det just 1/8 klick. /Micke
Publicerat April 6, 201016 yr Författare Är det verkligen en Monach X du har?På polarens Monarch III är det just 1/8 klick. /Micke Jag är tämligen säker på att det är ett Monarch X, ser likadant ut som på bilden och jag köpte det som ett sådant. I och för sig så var det begagnat men jag har kartongen kvar hemma och jag har för mig att det står så på den med. Jag ska verifiera detta när jag skjuter in 7x64an med siktet, om jag lyckas hålla i nog bra /Lasse
Publicerat April 6, 201016 yr Jag vidhåller att det är omfattande tester som gäller för att få koll på kulbanor och klick Att testa detta på bana är egentligen busenkelt och verkligheten slår alltid krongrafer och ballistik program Bössan och en rejäl låda ammo samt en tavla och tumstock är allt som behövs, börja att verifiera klicken på 100 med två skott var tionde klick tex. Stämmer det linjärt backar du till 500 och justerar tills träffarna sitter där du siktar då har du bra data att mata in i något ballistik program för att göra ett klick-kort med dem avstånd du önskar
Publicerat April 6, 201016 yr Författare Jag vidhåller att det är omfattande tester som gäller för att få koll på kulbanor och klickAtt testa detta på bana är egentligen busenkelt och verkligheten slår alltid krongrafer och ballistik program Bössan och en rejäl låda ammo samt en tavla och tumstock är allt som behövs, börja att verifiera klicken på 100 med två skott var tionde klick tex. Stämmer det linjärt backar du till 500 och justerar tills träffarna sitter där du siktar då har du bra data att mata in i något ballistik program för att göra ett klick-kort med dem avstånd du önskar Sant ingen teori slår verkligheten, men det vore roligt om man var i närheten. Nästan i vart fall /Lasse
Publicerat April 6, 201016 yr Sant ingen teori slår verkligheten, men det vore roligt om man var i närheten. Nästan i vart fall /Lasse Nix bondförnuft är alltid bäst och långhållsskytte är egentligen skit enkelt om man bara låter bli att krångla
Publicerat April 7, 201016 yr Författare Nix bondförnuft är alltid bäst och långhållsskytte är egentligen skit enkelt om man bara låter bli att krångla Då ska du se att det löser sig, jag är expert på bondförnuft och skitenkla saker /Lasse
Publicerat April 7, 201016 yr Då ska du se att det löser sig, jag är expert på bondförnuft och skitenkla saker /Lasse Det var det jag anade därför jag tjatar om det enkla med tumstock och tavla istället för BC Vo och Moa
Publicerat April 7, 201016 yr Det var det jag anade därför jag tjatar om det enkla med tumstock och tavla istället för BC Vo och Moa Man kan väl göra en teoretisk beräkning av kulbanan men bör kontrollera i verkligheten att det stämmer!
Publicerat April 7, 201016 yr Man kan väl göra en teoretisk beräkning av kulbanan men bör kontrollera i verkligheten att det stämmer! Jo precis det jag tjatar om skjut på 100 och 500 lägg sedan in det i ett program och justera farten tills det stämmer med antalet klick i verkligheten då har man ett fungerande klick-kort direkt
Publicerat April 7, 201016 yr Lars har ju som så ofta helt rätt här, ett par faktorer spelar in men för att fokusera på de materiella delarna. Siktets justering, dels justeringsintervall men även dess justeringsföljsamhet, ie tracking Många sikten justerar inte följsamt och inte heller linjärt genom hela justeringsområdet, det medför att ett klick, vad det nu må vara, .1 mr inte alltid ger en .1 mr justering i målet. Detta är något man måste utröna, mäta och redovisa för sig själv och sedermera acceptera eller byta sikte. Ammunitionen, V0, uppgiven BC och faktisk BC Med alla ammo har man ovanstående faktorer även om det står en V0 på asken så gäller inte det i alla vapen, kultillverkare vill välja, alltså anger man ibland glädje värden för BC, att det sedan är svårt att beräkna en sådan, då den är föränderlig med hastigheten är överkurs, kontentan är att man måste pröva ammon genom Crono och på avstånd för att slutligen komma fram till rätt värden som genererar korrekta justeringar på ännu icke prövade avstånd. Svammel över lunchen men något belysande av de delar som måste redas ut vid detta skytte, om det verkar överväldigande, ta en sak i taget och gör det noggrant så är det snart klart, det är mitt råd. /Christian
Publicerat April 7, 201016 yr BC, att det sedan är svårt att beräkna en sådan, då den är föränderlig med hastigheten är överkurs, En sanning med modifikation De flesta kulor har hastighetsberoende bc, men det beror på vilken bc-modell man använder (G1 eller G7) samt vilken kula det handlar om. Bryan Litz bok i ämnet tycker jag är guld värd för att förstå hur detta med bc (och andra fenomen) funkar. Den innehåller dessutom ett stort antal kulor från kaliber 22 till 338 med faktisk uppmätt bc.
Publicerat April 7, 201016 yr En sanning med modifikation De flesta kulor har hastighetsberoende bc, men det beror på vilken bc-modell man använder (G1 eller G7) samt vilken kula det handlar om.Bryan Litz bok i ämnet tycker jag är guld värd för att förstå hur detta med bc (och andra fenomen) funkar. Den innehåller dessutom ett stort antal kulor från kaliber 22 till 338 med faktisk uppmätt bc. Ja du vet ju var min brevlåda bor, du får gärna låna den till mig så jag slipper sprida illäror i fortsättningen, C som skäms nu när han återigen har haft fel.. /Christian
Publicerat April 7, 201016 yr C som skäms nu när han återigen har haft fel.. Nä, du har rätt till 99.99% och det duger mer än väl