Publicerat April 3, 201016 yr Hej Jag undrar om någon av er har en aning om vad det kostar att löda fast spången vid den bakre klacken på en kombi den har släppt ungefär 2 cm. Tacksam för svar. Mikael
Publicerat April 3, 201016 yr Hej Jag undrar om någon av er har en aning om vad det kostar att löda fast spången vid den bakre klacken på en kombi den har släppt ungefär 2 cm.Tacksam för svar. Mikael Beror helt på hur det ser ut och hur det är gjort en gång. Med lite tur bör det inte kosta ngn större summa, har du otur är det runt 5000kr + runt 2000 kr för omblånering..... /T
Publicerat April 3, 201016 yr Författare Beror helt på hur det ser ut och hur det är gjort en gång. Med lite tur bör det inte kosta ngn större summa, har du otur är det runt 5000kr + runt 2000 kr för omblånering...../T Kan det verkligen kosta så mycket det är ju ingen lödning för att få det att sam skjuta utan bara att fästa spången i pipan. cirka 2 cm. Mikael
Publicerat April 4, 201016 yr Författare Är det någon av er som vet vad det är dom löder spången med? Mikael
Publicerat April 4, 201016 yr Vanligt silverlod skulle jag tippa, det är i alla fall vad jag använt vid lödningar i stål,,
Publicerat April 4, 201016 yr Författare Vanligt silverlod skulle jag tippa, det är i alla fall vadjag använt vid lödningar i stål,, Tack för ditt svar min kompis trodde också det var silverlod. Mikael
Publicerat April 4, 201016 yr Författare Sådär ja, nu har ni gett Tobias en hjärnblödning... Vad menar du med det svaret?
Publicerat April 4, 201016 yr Vad menar du med det svaret? Termen för "gör det självare" är bönhaseri, det Ehnebom hänsyftar till är replikskiftet Vad kostar det - Dyrt Hur gör jag det själv - Vet du inte hur skall du inte göra det Men jag har en kompis som är duktig - Lycka till Sen går det en tid och man återkommer Vet ni någon prisvärd smed - Har du meckat själv trots allt Tja det är en kortversion och sammandrag av en företeelse som jag har sett kanske 100+ gr på div fora, svenska o utländska. Mitt råd, visa vapnet för en vapensmed, besluta om det är värt att göra rätt eller inte alls. Bryr du dig inte om ett andrahands/ begvärde på vapnet så kör hårt, det är ditt att experimentera med och du som får acceptera resultatet, tänk på att mycket värme kan få sekunda effekter i ett vapen och dess stål. /Christian
Publicerat April 4, 201016 yr Författare Är det ingen av er som har en gissning av vad en lödning på cirka 2 cm kan kosta. Mikael
Publicerat April 4, 201016 yr Vad är det för klackar du pratar om? Är det kikarklackar skruvade i spången?
Publicerat April 4, 201016 yr Författare Vad är det för klackar du pratar om?Är det kikarklackar skruvade i spången? Hej jag har nog varit dålig i min förklaring av skadan. längst bak på spången (närmast lådan) har spången släppt från pipan cirka 2 cm det är där optilock klacken har varit monterad. Mikael
Publicerat April 4, 201016 yr Hej jag har nog varit dålig i min förklaring av skadan. längst bak på spången (närmast lådan) har spången släppt från pipan cirka 2 cm det är där optilock klacken har varit monterad. Mikael Och jag upprepar: Beror helt på hur det ser ut och hur det är gjort en gång. Med lite tur bör det inte kosta ngn större summa, har du otur är det runt 5000kr + runt 2000 kr för omblånering..... Att leka själv är inget jag rekommenderar men för den som tycker att det är ok att förstöra ett annars bra vapen kan jo prova att leka, jag har sett amatörers verk förr..... Men kom för fan inte och gnäll efteråt! Så frågan är om du tycker bössan är värd nån tusenlapp eller inte. /T
Publicerat April 4, 201016 yr Hej Mikael Som man frågar får man svar. En utförligare beskrivning av problemet hade varit på sin plats redan från början. Antagligen har du överskattat kunskapen i forumet med den något kortfattade problembeskrivningen. Kunskapen som tillfrågas har dock förmågan att ta in andra parametrar än vad informationen innehåller. Typ av vapen, ålder, värde på vapnet etc etc. Hur som helst. Det går inte att få ett pris på antal cm. lödning som behöver göras. Bössan ifråga, om du hyser någon form av tillit till den, behöver visas upp för en kompetent smed som kan bedömma problemet ifråga och dessutom har kompetensen att åtgärda det. INTE någon kompis som TROR (vilket man gör i kyrkan söndagar mellan 11 och 12) att det fixar man på en kafferast. Men visst är det ett enklare spett som inte skänker någon form av glädje till användaren så är det heller ingen risk med att låta bönhasaren gå lös.
Publicerat April 4, 201016 yr hör med lalle-skåne här på forumet, han kanske kan göra det till dig för en vettig peng, han är vapensmed, fråga får man... /Kalle
Publicerat April 4, 201016 yr Lite svårt att säga när man inte har sett det. Men om det "bara" är lite lödning så tror jag att det dyra är i att få det snyggt. Är det en billig bössa så hör efter vid första bästa smidesverkstad (en hundring i kaffekassan), är det en dyr och fin bössa så kanske det är värt att gå till en riktig vapensmed.
Publicerat April 6, 201016 yr Lite svårt att säga när man inte har sett det. Men om det "bara" är lite lödning så tror jag att det dyra är i att få det snyggt. Är det en billig bössa så hör efter vid första bästa smidesverkstad (en hundring i kaffekassan), är det en dyr och fin bössa så kanske det är värt att gå till en riktig vapensmed. kruxet är att om du värmer på det ena stället smälter det på det andra om det ligger lite halvnära.... Vill du ta risken att släppa loss en bilmekaniker så gör det - men räkna inte med att det blir vare sig bra, snyggt eller billigt. /T
Publicerat April 6, 201016 yr Problemet att fixa en lödning som släppt är att den mest troligt släppt just för att den är felaktig från början annars sitter den så hårt att det krävs rejäla krafter för att den ska lossna. Är den felaktig är det svårt att göra rent och applicera nytt lod och när man dessutom inte vet vad det är för lod som använts blir det ännu svårare. Är det en billig bössa kan man väl testa att pressa ihop med någon tving och värma men chansen att det inte blir bra är nog rätt stor.
Publicerat April 6, 201016 yr kruxet är att om du värmer på det ena stället smälter det på det andra om det ligger lite halvnära.... Vill du ta risken att släppa loss en bilmekaniker så gör det - men räkna inte med att det blir vare sig bra, snyggt eller billigt./T Inte en bilmek Och så för man använda ett tillsatstmatrial med låg smätpunkt
Publicerat April 6, 201016 yr Problemet att fixa en lödning som släppt är att den mest troligt släppt just för att den är felaktig från början annars sitter den så hårt att det krävs rejäla krafter för att den ska lossna.Är den felaktig är det svårt att göra rent och applicera nytt lod och när man dessutom inte vet vad det är för lod som använts blir det ännu svårare. Är det en billig bössa kan man väl testa att pressa ihop med någon tving och värma men chansen att det inte blir bra är nog rätt stor. Det i samband med felet att nån har monterat kikarklackar i spången
Publicerat April 6, 201016 yr Det i samband med felet att nån har monterat kikarklackar i spången Jo en bild eller åtminstone vad det är för bössa skulle nog underlätta att få vettiga svar, jag tog för givet att det var frästa spår för fästet då det stod en kombi
Publicerat April 6, 201016 yr Du kan ha lika rätt du med, jag tolkade bara texten på ett annat sätt Det vi kan vara överens om är dock att den här tråden saknar alldeles för mycket bilder...
Publicerat April 6, 201016 yr Författare Såg att ni efterfrågade bilder tyvärr har jag inga bilder att lägga in det är en valmet 212 och det är inga klackar skruvade i spången utan optilock fästet monteras på de frästa spåren. Jag har idag lämnat in bössan hos en vapenverkstad och ska få det åtgärdat. Mikael