Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Årets Första

Featured Replies

Publicerat

Hallå allt gott folk . :D

Nu har man äntligen kunnat gå ut i verkstan igen ;)

Och resultatet blev den den här kniven.

Handtaget är gjort av stabbat björk med renhorn och buffel horn med mässing inlägg hela kniven är 19cm lång.

Knivbladet är ett 7.5cm långt kolstålsblad 59hrc .Så vad tycker ni .

23635_1330718720326_1601742940_778645_8096682_n.jpg

23635_1330718760327_1601742940_778646_5988921_n.jpg

23635_1330718800328_1601742940_778647_8374945_n.jpg

Mvh Svenne.Thunman

Publicerat

Nej den tilltalar inte mig. För trubbig mot bladet. Annars så är den väldigt vacker!

Längden på skaftet gillar jag! En lite längre kniv med ett annat avslut mot bladet och jag kan bli kund!

Publicerat
  • Författare

Tack Ruger77 för ris och ros .Jag tänkte med den här kniven testa en annorlunda stil och jag kan säga det att den ligger riktigt bra i handen .

Mvh Svenne.Thunman.

Publicerat

Snyggt!

Publicerat
Hallå allt gott folk . :)

Nu har man äntligen kunnat gå ut i verkstan igen :)

Och resultatet blev den den här kniven.

Handtaget är gjort av stabbat björk med renhorn och buffel horn med mässing inlägg hela kniven är 19cm lång.

Knivbladet är ett 7.5cm långt kolstålsblad 59hrc .Så vad tycker ni .

Mvh Svenne.Thunman

Kviven är fin, men jag saknar parerskydd. Ska kniven gå att använda praktiskt så är det att föredra.

Bifogar en bil på hur det kan se ut. (Dock är det en kniv jag gjorde för många år sedan... Väl använd som flå och urtagnings kniv. Helt anpassad efter mina smala händer men långa fingrar)

post-4173-1270373357_thumb.jpg

Publicerat

Jag gillar den,

men jag tycker att du skulle ha kört den ovala/raka stucket hela vägen, som ett koncept i varje fall,

du har snygga övergångar så varför inte göra toppen (rak) med inlägg/övergångar som är 1/2 så tjocka som dem längst fram,

nåja detta var bara min simpla tankar.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Jag tackar för alla kommentarer och tips . ;)

det är ju det som man lär sig av ju så man kan bli bättre hela tiden .

Det kommer nya knivar vartefter .

Svenne.Thunman.

Publicerat
Kviven är fin, men jag saknar parerskydd. Ska kniven gå att använda praktiskt så är det att föredra.

Bifogar en bil på hur det kan se ut. (Dock är det en kniv jag gjorde för många år sedan... Väl använd som flå och urtagnings kniv. Helt anpassad efter mina smala händer men långa fingrar)

post-4173-1270373357_thumb.jpg

Smaken är som..... delad, som bekant.

Jag klarar inte av knivar med parerskydd. Det är ivägen och det är fult.

Som alltid annars så vill en kund ha något som en annan kund absolut inte vill ha.

MVH/Jocke

Publicerat
Smaken är som..... delad, som bekant.

Jag klarar inte av knivar med parerskydd. Det är ivägen och det är fult.

Som alltid annars så vill en kund ha något som en annan kund absolut inte vill ha.

MVH/Jocke

Åsikter om utseende kan ju variera...... Jag lägger inget värde i det. Det viktigaste är att kniven fungerar praktiskt:P

Men att parerskyddet skulle vara ivägen är inte ett vettigt argument. Tar inte mer plats än ett pekfinger och får pekfingret inte plats när man använder kniven så blir man tvungen att använda något annat än kniv för att få jobbet gjort.

Däremot så kan ett parerskydd rädda en heldel senor. Framför allt när man tar ur eller flår, då kniven blir både blodig och hal av fett......

Alt till ett parerskydd är att göra nätskärning på greppytorna, men det ger inte ett lika säkert grepp, om man nu tycker att kniven blir ful med skyddet!

Publicerat
  • Författare

Hej . :blush:

Åsikter kan man ha men alla är vi olika en del vill ha parerskydd o en del vill absolut inte ha parerskydd.och oftast gör man utan parerskydd på den här stilen av kniv. ;)

Mvh Svenne.Thunman

Publicerat
Hej . :)

Åsikter kan man ha men alla är vi olika en del vill ha parerskydd o en del vill absolut inte ha parerskydd.och oftast gör man utan parerskydd på den här stilen av kniv. :)

Mvh Svenne.Thunman

Fin kniv Svenne.

Det här med parerskydd kan man ju tycka lite som man vill. De scandinaviska knivarna har ju både och när det gäller parerskydd men majoriteten av de vi kallar scandi knivar har inte av tradition så mycket parerskydd. Att säga att en kniv utan parerskydd inte är praktisk är ju enligt min mening helt fel. Vad som är viktigt med en kniv utan parer skydd är att formen på skaftet blir riktigt greppvänligt tex som insvängningarna innan huvudet osv... Mycket handlar också om hur man använder kniven. Jag själv tycker att en parerskydd många gånger kan vara ivägen även om den också kan vara riktigt bra i vissa modeller. Små knivar med parerskydd tycker jag enligt min åsikt är helt förkastligt då skaftena på en mindre kniv oftast inte är långa o då tenderar pareskyddet att hamna i vägen när man jobbar med den. Annars finns det väl inga rätt eller fel i det här utan användaren bestämmer vad han trivs bäst med.

Bara några tankar från mig o inget vedertaget.

mvh Kimmo Lilja

Publicerat
  • Författare

Tja Kimmo .

Det var ungefär så som jag menade .