Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

hjärtat eller förnuftet?

Featured Replies

Publicerat

Vid inköp av vapen, vad skall man följa och lägga mest dignitet på? Hjärtat eller förnuftet (det sistnämnda vad expertisen "säger")

Publicerat
Vid inköp av vapen, vad skall man följa och lägga mest dignitet på? Hjärtat eller förnuftet (det sistnämnda vad expertisen "säger")

Lite svår fråga egentligen. Hur mycket expert är epertisen :D Är det handlaren i detta fallet som är expertisen, eller är det någon som vet hur och vad du ska jaga. Men har du någon som kan din jakt som du vet är duktig på vapen så lyssna på den.

Glöm inte bort att lyssna på plåmboken så du även har råd att jaga :D

Publicerat

Alla vapengarderober måste ha ett inslag av rent hjärta,

resten måste med den statliga begränsningen om sex vapen avse verktyg där praktiska hänsynstaganden är det som reglerar,

jag har en ds i min garderob, det är mitt hjärteval.

/Christian

Publicerat
Alla vapengarderober måste ha ett inslag av rent hjärta,

Visst måste hjärta få sitt också. För är bössan perfekt förutom för hjärtat så blir det lätt att man tvekar vid bra skottillfällen och snart samlar bössan damm i skåpet.

Själv så gick jag emot alla experter när en bössa inte passade mitt hjärta. Bytte bort 7*57R i en kombi till 6,5*55 och hux flux blev bössan mycket bättre :D

Publicerat

Låt förnuftet sätta upp ramarna utifrån vad lagen och din plånbok säger och hur och vad du jagar, sedan låter du hjärtat styra bland de vapen som är kvar inom ramarna.

Det viktigaste av allt är ju ändå hur du skjuter med vapnet. Ett vapen som klarar förnuftets krav och hjärtats önskan men som man ändå inte lyckas skjuta bra med får sällan se något annat än insidan av vapenskåpet.

Vet inte om det tillförde så mycket, men jag kan ju inte ha en åsikt utan att offentliggöra den för då har jag ju gjort allt arbete för att komma fram till den i onödan! :D

MVH

Alias

Publicerat

Jag tror att med en förnuftig bössa kan man prestera men aldrig på det sättet som med en bössa från hjärtat!

Alla vapenskåp behöver en B25:a och en Sako repeterstutsare, resten är bara utfyllnad :D

Dock kan prislappen sätta käppar i hjulen men så är livet...

Publicerat

Varför behöver det ena ta ut det andra??

Publicerat
.......

Alla vapenskåp behöver en B25:a och en Sako repeterstutsare, resten är bara utfyllnad :ph34r:

.......

En B25 - ja, och några brittiska hagelbössor måste man med ha... Och gärna en bra tysk eller österrikisk drilling från den tiden då man gjorde drillingar och inte halvmesyrer. Och kanske en kul dubbelstudsare med...

Men Sako fattar jag inte..... Och framförallt inte det där med en puckad bultbössa?

/T, som nästan bara har hjärteval i skåpet - det enda hopplösa hatobjektet är en pissig babianbössa - en 202:a med stållåda..... Den borde ha fått ett eget vapenskåp så dess tvivelaktiga egenskaper inte smittar.

Publicerat
Varför behöver det ena ta ut det andra??

+1 på den!

Publicerat

/T, som nästan bara har hjärteval i skåpet - det enda hopplösa hatobjektet är en pissig babianbössa - en 202:a med stållåda..... Den borde ha fått ett eget vapenskåp så dess tvivelaktiga egenskaper inte smittar.

Nog tycker jag att du skall köpa ett eget vapenskåp till den, Tobias...  :lol:

Sedan funderar jag varför man skall välja mellan dessa. En blandning mellan hjärtat och förnuftet är nog bäst... :ph34r:  

Publicerat

Ta det roligt Tobias,

jag kan befria dig från din 202:a,

i mitt skåp får den sällskap av en frände om en av model 32 och jag lovar att hedra den.

Erkänn nu att du köpt den enkom för gåsjakt i skånsk lera..

/Christian

Publicerat
Men Sako fattar jag inte..... Och framförallt inte det där med en puckad bultbössa?

Tja, hör man om många Sako med problem?

Hittar man en lika välbyggd tätskjutande bössa i 9.3x62 som en Sako? (till samma peng ny)

Har själv testat en del dubbelstudsare, och visst kommer suget ibland, men de presterar helt enkelt inte lika bra för samma peng... Då får man gå upp tämligen rejält i pris.

Automater kommer inte ens på tal.

Sen är givetvis smaken som baken och vi alla har olika preferenser :ph34r:

Publicerat
Nog tycker jag att du skall köpa ett eget vapenskåp till den, Tobias... :ph34r:

E du rubbad karl? För den pengen kan jag köpa två-tre roliga hagelgevär - ett enkelt val...

Ta det roligt Tobias,

jag kan befria dig från din 202:a,

i mitt skåp får den sällskap av en frände om en av model 32 och jag lovar att hedra den.

Erkänn nu att du köpt den enkom för gåsjakt i skånsk lera..

/Christian

Nej - jag köpte enkom för att de inte gillar min 375:a på älgbanan, 9,3 är max där så jag behövde en för den löjligt lilla banskjutningen jag gör en eller två gånger om året.... Därtill var den tämligen billig - och i princip det enda beggade som var hanterligt just den dagen när jag mer eller mindre i panik for in i affären. Nej - den där traven med gamla HVA i hörnet fanns inte och finns inte på min mätare. Så ett klockrent exempel på hur det går när tiden tryter och förnuftet har ett lokalt övertag..... Jaga med den? Det har jag inte gjort mer än en gång sedan jag köpte den.... På fem år... Varför skulle jag?

Så en vacker dag ska den försvinna - dock drömmer jag om att sänka den i avloppsbrunn eller nått - sånt skit vill jag inte ha på mitt samvete att ha sålt till ngn annan. Den säkringen borde det finnas lagar mot! Måtte konstruktören ha fått AIDS, hemorojder, cancer och nageltrång som straff! Sauer & Sohn var en vapentillverkare att ha respekt för - men det gäller inte sedan knappa 10 år, sedan de slutade att göra brytvapen blev de bara patetiska förrädare, nollor och töntar som blott är värda förakt.

Men jag har en m/32L, en m/8 och en Tell 1. Så jag har riktiga Sauer med från den tiden då det var en vapenproducent och inte bara en monteringsverkstad för meninglöst junk med pissiga säkringar.

/T

/T

Publicerat
E du rubbad karl? För den pengen kan jag köpa två-tre roliga hagelgevär - ett enkelt val...

/T

Absolut! Men det trodde jag ni redan visste...  :ph34r::lol: