Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tikka 690-695

Featured Replies

Publicerat

Sitter på jobbet och slö surfar och hittade en Tikka master 6,5x55 på den heter lådan 695 om jag förstått det rätt.

Har en Tikka 690 låda och undrar nu vad som är skillnaden mellan den och 695?

Publicerat

Lars,

skillnaden mellan (popular) 690 och (master) 695 är ganska marginell. Utkastarporten ser lite olika ut och jag tror att även lådstjärten skiljer sig åt lite grann.

Henrik

Publicerat

På 595/695 Master ändrades utkastarporten något (som nämndes), den gjordes större för att lättare kunna ladda en patron i loppet.

Sedan är finishen på både trä och stål överlag bättre på Master-serien. 590/690 Popular utrustades med enklast tänkbara valnöt, i alla fall standardmodellen. Båda modellserierna har samma typ av underbeslag i komposit samt en lös rekylklack i lättmetall.

Båda modellerna skjuter tätt, stabila lådor, bra stockning för frihandsskytte.

Master-serien finns i flest varianter. Den är ganska dyr som begagnad. Tycker jag själv iaf, när man tittar runt lite.

Reservdelar är lätta att få tag i genom ett par vapenhandlare.

//hälsn. Danne

Publicerat
  • Författare

Tack för svaren ;)

Håller på att brottas med planerna på nybygget det blir en 6br i förstahand så visst känns låset lite onödigt stort

men fördelen är att man kan skaffa flera pipor även för längre patroner utan problem och då jag inte jagar lätt vikt för detta bygge känns det OK.

Har hittat en vänster master 6,5x55 för 6900 det känns som ett skapligt pris då bössan är i ny skick

tyvärr är den inte rostfri men kan nog leva med en svart låda.

Den andra planen är att köpa en ny T3 men finns ingen 6,5x55 att uppbringa före augusti och då jag nu sålt min 6br brinner det i knutarna. Vet av en ny vänster rostfri T3 varmint i .308 så även den finns med i planen då kanske man kunde göra en 30br pipa av orignal pipan till trädskallarbössan ;)

Jag har för mycket idéer för mitt eget bästa känns det som för funderar även på ett custom lås om det går att uppbringa skapligt snabbt.

Publicerat

Den Mastern i 6,5X55 är definitivt ett bra köp. Lägg till kostnaden för en bäddning av den lösa rekylklacken (om du ska köra med orginalstocken).

Har själv en Tikka 695 Master 6,5X55, inköpt när dom kom i mitten av -96. Skjuter och fungerar bara bättre och bättre...

En 26 tums Walther pipa planeras dock ;)

Om du ska bygga om senare och byta kaliber, så se upp med magasinlösningen. Mastern hade specifika magasin för 6,5 TROR JAG. Är inte helt säker. I sådana fall måste du köpa magasin också.

Kolla med Tommys vapenverkstad www.tommysvapenverkstad.se

Han har alla tänkbara reservdelar till Tikka, Sako, Husqvarna m.m.

//hälsn. Danne

Publicerat
  • Författare

Det är alltså samma lösning på rekylklacken som på 690?

Jag kommer att montera den i en mc-millan A5 stock och kommer att tillverka en egen rekylklack på samma sätt som jag har på min nuvarande 690.

Magasin är något att fundera vidare på en tanke är att använda Saue STR magg med dessa rymmer konstigt nog bara 5 skott

Publicerat

Det ska vara samma typ av rekylklack. Jag har Tikkas orginal syntetkolv på min Master och där är klacken fastbäddad från fabrik. Det kunde man ha gjort på trämodellerna också kan tyckas.

Tycker att orginal plastkolven är rätt OK, för att vara en fabrikskolv.

Bör inte vara några problem att bädda ner allt i en McMillan kolv.

Jaha - finns dom kolvarna till Tikka? Eller är den specialbeställd?

Blev intressant för mig också ;)

mvh Danne

Publicerat
  • Författare

Tror inte den görs för tikka och den stock jag köpte är för Remington LA

dessutom höger så det är inte drop in passning direkt :)

Men fick ett pris som var riktigt bra så lite modefiering blir det

Edit: denna stock har jag köpt

#2202 ADJ A5 PAINTED BLACK, RH L700, BADGER LUG, BADGER M5 DBM, MTU B/C, THUMBWHEEL C/P, SPACER SYSTEM, 3 STUDS.

Publicerat

Skit i såna därna moderna Tikkor...........finns ju den exellenta m/65-m/55 att hitta till fina priser........från tiden när Tikka var Tikka................å inte hade massa plast-tjafs i lådor och magasin.... ;):P:P

Publicerat

Nja, samtidigt som jag av gammal vana och av principskäl föredrar metall i magasin etc... Kan jag konstatera att skälen till detta i kanske alltför stor omfattning handlar om att man gått och blivit en gammal konservativ gubbe :lol:

I verkligheten kan jag konstatera att den enda Tikka jag känner till som gett problem med matningen eller funktionen är en M65 hirvester i den erkänt svårmatade kalibern 30-06 som en god vän till mig ägde och brukade under ett antal år. Den var inne på översyn hos två olika vapentekniker innan funktionen blev fullgod men det viktiga förtroendet saknades hos min kompis och han bytte upp sig till en Popular Lyx i 30-06 som han varit mycket nöjd med under de åren han haft den...

Min poäng är egentligen bara att jag egentligen aldrig hört om någon som haft strul med Tikkas plastmagasin... (med undantag från en kompis som tappade bort sitt magasin på vägen till passet).

Vänligen,

Henrik

Publicerat

Ska villigt erkänna att jag inte har nån koll på andra Tikkor än M/65, stack bara ut hakan lite.........

Men min M/65 :a är jag vansinnigt nöjd med!!

Publicerat

Mina egna magasin till Tikkan har väl laddats om x antal tusen gånger vid det här laget och det har aldrig varit några problem med funktionen. Tvärtom, så har de fungerat bättre än alla studsare med fast metallmagasin som jag har ägt.

Samtidigt är det ju så att stål är stål. Mina stålunderbeslag ger helt klart mer "bösskänsla". Men det är ju en känsla som sagt...

Jag har alltså ingen plastfobi. Men samtidigt gillar jag inte när man tillverkar detaljer som ska justeras, filas, nötas, sotas, m.m. i plast - alltså t.ex korn och sikte (Glock-kornet!!)

Jag har också hört om några som lyckats sabba styrhylsorna till sina Tikkor.

Jag hade inte blivit ledsen om Tikka hade använt sig av ståunderbeslag men plasten fungerar helt klart. Tack och lov så använder dom inte lackad aluminium i alla fall.

mvh Danne

Publicerat
  • Författare

Skickade iväg min 6br idag så står nu utan toppjakts bössa ;)

Men luckan i garderoben ska fyllas snarast köpte denna idag efter att släppt kravet på rostfri låda det var mest en fix idé

695.bmp

Har en pipa som kommer hem slutet av denna månad och en stock som är på väg över Atlanten

så hoppas det går undan att plocka ihop en fin bössa av detta får väl börja nöta lite på 6,5x55 pipan då den enda bössa jag ägt i den kalibern är en drilling som givetvis inte användes till banskytte.