Publicerat April 9, 201016 yr Go morgon Kamrater! Har under vintern knåpat ihop en mysig vakkoja som åkte ut i skogen här i veckan så i helgen ska jag sätta upp foderspridare och lite lulllull. Tänkte kolla med er ruttinerade åteljägare hur ni gjort när ni startat en åtel, hur länge har ni väntat innan ni skjutit något på den nya åteln trots att ni haft möjlighet? Sambon har nämligen tänkt att ge mig en kväll/natt ledigt på fredag, altså en knapp vecka efter att åtlen satts igång. Är detta för tidigt om möjligheten skulle dyka upp, isåfall blir det till att sitta och bara iakta vilket inte känns helt fel det heller. Slänger upp ett par bilder på den lilla kojan (nöjd ) //Ola
Publicerat April 9, 201016 yr Du ser ut att ha valt ett väldigt vackert ställa att ställa åteln på om inte annat. Jag kan inte utge mig för att vara rutinerad vildsvinsjägare men lite idéer har jag väl. Ju fortare du skjuter ju längre tid kommer det troligen att ta innan du har grisar som går stadigt på åteln sen o andra sidan anser jag av många olika själ att man ska ta chansen och skjuta en gris när tillfället uppenbarar sig så det ena talar mot det andra. Att bara sitta o studera grisen kan vara nog så häftigt så inget fel i det. På mina båda åtlar tog det ett tag innan grisarna började komma, nu är det nog helt och hållet beroende på hur mycket gris man har på marken och hemma är det inga mängder ännu. Lycka till. Ps Fusk med grävare /Lasse
Publicerat April 9, 201016 yr Detdär ser ju riktigt smutt ut! Alla borde ha en grävare, det verkar enklare då... Jag matade mina grisar i ett år innan jag började skörda, hade därefter ganska snabb och säker återgång till åteln efter varje skjuten gris. Enda riktiga hacket var när markägaren slyröjde ett hygge i precis närhet i somras, det uppfattade grisarna som väldigt störande och var borta från åteln i drygt fyra månader. De är ju väldigt finurliga, kloka och eftertänksamma motsåndare dedär grisarna så jag tror på att skynda långsamt. Troligen är det annorlunda där man har massor av gris, där finns det ju alltid nå'n grupp som aldrig upplevt åteln som farlig och därmed blir åtel mindre störningskänslig skulle jag tro. Lycka till med nya åteln och kojan!
Publicerat April 9, 201016 yr Författare Du ser ut att ha valt ett väldigt vackert ställa att ställa åteln på om inte annat.Jag kan inte utge mig för att vara rutinerad vildsvinsjägare men lite idéer har jag väl. Ju fortare du skjuter ju längre tid kommer det troligen att ta innan du har grisar som går stadigt på åteln sen o andra sidan anser jag av många olika själ att man ska ta chansen och skjuta en gris när tillfället uppenbarar sig så det ena talar mot det andra. Att bara sitta o studera grisen kan vara nog så häftigt så inget fel i det. På mina båda åtlar tog det ett tag innan grisarna började komma, nu är det nog helt och hållet beroende på hur mycket gris man har på marken och hemma är det inga mängder ännu. Lycka till. Ps Fusk med grävare /Lasse Tack för snabt svar! Ja nog e det vackert alltid, annat var det i höstas då det såg ut som någon plöjt på måfå mellan bokarna. Ja först och främst måste ju några grisar våga sig fram å smaka på godsakerna, men det blir nog till att sitta å kolla i nästa vecka i alla fall, sjukt sugen. Visst är det fusk med grävare men behändigt med några sånna i familjen för diverse projekt. //Ola
Publicerat April 9, 201016 yr Författare Detdär ser ju riktigt smutt ut! Alla borde ha en grävare, det verkar enklare då...Jag matade mina grisar i ett år innan jag började skörda, hade därefter ganska snabb och säker återgång till åteln efter varje skjuten gris. Enda riktiga hacket var när markägaren slyröjde ett hygge i precis närhet i somras, det uppfattade grisarna som väldigt störande och var borta från åteln i drygt fyra månader. De är ju väldigt finurliga, kloka och eftertänksamma motsåndare dedär grisarna så jag tror på att skynda långsamt. Troligen är det annorlunda där man har massor av gris, där finns det ju alltid nå'n grupp som aldrig upplevt åteln som farlig och därmed blir åtel mindre störningskänslig skulle jag tro. Lycka till med nya åteln och kojan! Ett ÅR , all heder åt dig och ditt tålamod! Jag som planerat å fixa årets grillsäsong nu någon gång i vår. Hmmm tålamodet är en fiskares bästa vän var det någon klok man som sa till mig någon gång, samma gäller ju vid jakt. Tyvärr kommer jag och denne Tålamod inte så bra överens, allra helst när jakt säsongen tog slut 1.5 månader tidigare än den skulle. //Ola
Publicerat April 9, 201016 yr Smart att anlägga vak/åtelplatsen i bokskog. Du har ju naturlig åtel när ollonen trillar på marken. Du kommer att se ganska bra när bladverket trillar av för månljuset kommer ner till marken. I bokskog växer nästan ingen undervegetation upp då bokarna tar nästan allt ljus under våren. Du kommer att höra grisarna tassa runt i de torra bladen på långt håll.
Publicerat April 9, 201016 yr jag tycker att du har börjat i fel ände. När jag anlägger en ny åtelplats så börjar jag alltid med att tjära några träd och lägga ut mat. Monterar upp en åtelkamera och avvaktar och ser om grisarna dyker upp. Det är nämligen en grym skillnad att anlägga en åtelplats på ett ställe som grisarna besöker naturligt än att försöka locka dom till en plats som dom normalt inte brukar befinna sig på. Just i ditt fall så ser ju platsen lovande ut med en naturlig lockelse för grisarna. Ser att du har satt kojan direkt på marken, detta är en stor nackdel om vi snackar grisjakt på åtel. Grisarna känner din vittring mycket lättare än om du hade placerat kojan några meter upp i luften, antingen på benställning eller ett stenblock. För bästa resultat så bör du även ha ett avvittringsrör i kojan, ju högre ju bättre. Detta drar iväg din vittring högt upp i luften när du sitter i kojan och ökar dina chanser att förbli oupptäckt drastiskt. Jag tar för givet att du redan har kontrollerat den dominerande vindriktningen där du ska ha din tilltänkta åtel och kojans placering med tanke på vinden. Om du sätter kojan i fel vindriktning så kommer du inte att nå någon större framgång med din jakt. Har själv gjort detta misstag när jag gjorde min första åtel för många år sedan. Du bör vänta minst några månader med att börja jaga, dels för att skaffa dig en uppfattning om vilka grisar som rör sig i närområdet och inte minst för att det nu är som störst risk att ta miste på ensamma suggor som precis har grisat och/eller ska grisa. Mitt bästa råd är att köpa en åtelkamera, finns inget annat sätt att säkert inventera grisarna som rör sig på dina marker. Du kan sedan i lugn och ro sitta framför datorn hemma och lära dig om hur de olika familjegrupperna ser ut samt vilka djur som bör skjutas. Seriös åteljakt på gris är inget man ska ta lättvindigt på, det är faktiskt jävligt tråkigt att komma fram till den nyskjutna grisen och få se att det är en mjölkstinn sugga med dragna spenar man skjutit. (Jag har tyvärr upplevt detta också i min nybörjariver). Du behöver ju faktiskt inte göra alla misstag själv utan lyssna på ett och annat råd från en som redan har gjort misstagen
Publicerat April 9, 201016 yr Terrierman har goda synpunkter, å andra sidan invänder jag en aningens mot vad andra anger ovan, har man god tillgång på vildsvin och stor rörlighet är det ingen idé med att vänta någon tid med att skjuta ett. Parallellen jag drar är den jag ser i Skåne och markerna där, områden med intensiv vakjakt har fått grisarna att raida åtlar i full fart på natten, som ett äkta rövarband rusar de tätt samlade förbi åtlarna, de med belysning på undviks eller springs förbi än snabbare och sedan drar de runt i skog/fält/åkrar dagtid, de känner sig tryggare då och där, Magnus har säkert en bra förklaring till det. I korthet, med intensiv vak/åteljakt i området är det ingen idé med att vänta in, göra tryggt och så vidare. Sist jag var nere i Skåne dvs över julen, räknade jag in 27 skott under en 4 timmars sittning på juldagsnatten, dvs inom en radie av vad då, 1,5 km dvs en cirkel med en diameter av 3 km typ sköts det 27 skott mot vildsvin/annat vilt som är lovligt nattetid. /Christian
Publicerat April 9, 201016 yr Terrierman har goda synpunkter,å andra sidan invänder jag en aningens mot vad andra anger ovan, har man god tillgång på vildsvin och stor rörlighet är det ingen idé med att vänta någon tid med att skjuta ett. Parallellen jag drar är den jag ser i Skåne och markerna där, områden med intensiv vakjakt har fått grisarna att raida åtlar i full fart på natten, som ett äkta rövarband rusar de tätt samlade förbi åtlarna, de med belysning på undviks eller springs förbi än snabbare och sedan drar de runt i skog/fält/åkrar dagtid, de känner sig tryggare då och där, Magnus har säkert en bra förklaring till det. I korthet, med intensiv vak/åteljakt i området är det ingen idé med att vänta in, göra tryggt och så vidare. Sist jag var nere i Skåne dvs över julen, räknade jag in 27 skott under en 4 timmars sittning på juldagsnatten, dvs inom en radie av vad då, 1,5 km dvs en cirkel med en diameter av 3 km typ sköts det 27 skott mot vildsvin/annat vilt som är lovligt nattetid. /Christian I 90-taletts början tappade jag räkningen vid ca 40 skott bockjaktspremiären. På sina håll är det inte mer än 100m mellan åtlarna i Skåne, så grisarna behöver inte springa särskilt långt.
Publicerat April 9, 201016 yr RW- exakt min mening, i en sådan sits är det ingen mening med att "vänta och låta dem bli trygga", i den delen av Skåne där jag huserar stundtals är det trots allt bara halvintensivt med denna form av jakt, dvs åtlarna ligger nog snarare i genomsnitt 250-400 meter från varandra. /Christian
Publicerat April 9, 201016 yr Jag har haft mina åtlar igång 3-4år och jag har inte suttit där med bössan än.
Publicerat April 9, 201016 yr Musköt- du har väl andra böjelser än de flesta andra? Det där med tåg och andra grejer. /Christian
Publicerat April 9, 201016 yr RW- exakt min mening,i en sådan sits är det ingen mening med att "vänta och låta dem bli trygga", i den delen av Skåne där jag huserar stundtals är det trots allt bara halvintensivt med denna form av jakt, dvs åtlarna ligger nog snarare i genomsnitt 250-400 meter från varandra. /Christian Jag ska ärligt säga att många ruttnat på att sitta natten igenom och vänta på grisarna så det är mindre folk ute idag än för 10 år sen men åtlarna står ofta kvar fast kanske inte lika välskötta längre.
Publicerat April 9, 201016 yr Är trådskaparen från skåne då? eller ska han anlägga åteln i skåne? Jag tog för givet att han jagar i Falkenbergstrakten då han verkar bo där. Vid täta vildsvinsstammar så kan det givetvis vara mindre nytta med att vänta, men snackar vi selektiv jakt som åteljakten ju faktiskt är så står jag fast vid mitt råd om att vänta tills man är 100% på vilka/hur många grisar man har på markerna, detta är inget som man lär sig på några dagar!
Publicerat April 9, 201016 yr Terrierman- lite kantig? Vet du den rådande vildsvinsstamstätheten där frågeställaren avser att jaga? Jag gör det inte, således kan man nyansera de råd som ges, därtill är det trots allt som så att avsikten är att jaga viltet, inte att utfordra det vid en åtel därav namnet, foderplatser kan man ha på en annan plats och sitta o glutta på grisarna. Men som sagt otroligt bra råd om utformningen och tänktet bakom en åtelplats. /Christian
Publicerat April 9, 201016 yr ...så står jag fast vid mitt råd om att vänta tills man är 100% på vilka/hur många grisar man har på markerna... Du jagar med andra ord inte Ring mig när du är 100% säker på vad som finns i grisväg på din mark... Eller du kanske har 10 hektar åker, då är det ju iofs möjligt Mitt råd är att ta det lite piano och se vad för djur som rör sig på åteln och sen skjuta nån ensam grillsgris eller nån i en mindre grupp.
Publicerat April 9, 201016 yr Författare Det är mycket riktigt att det är i falkenbergstrakten som det ska jagas. Vildsvinsstammen här är väl kanske inte som i skåne. Eller vad vet jag, har inga erfarenheter utav skåne mer än färjan över öresund och där har man ju stött på ett och annat vilt svin Jag tycker nog att vi har en hyfsad stam på våra marker med omnejd, men som sagts bör jag nog börja med någon form utav inventering och givetvis prata med jägarna på marken runt om. Kojan är naturligtvis satt på en plats med hänsyn till vindriktnigen, det är gott om bök i boket så med lite tjära och gotta så kommer nog grisarna i skottlinjen så småningom. Har ni mer tips så bara ös, är tacksam för allt //Ola
Publicerat April 9, 201016 yr Det är mycket riktigt att det är i falkenbergstrakten som det ska jagas.Vildsvinsstammen här är väl kanske inte som i skåne. Eller vad vet jag, har inga erfarenheter utav skåne mer än färjan över öresund och där har man ju stött på ett och annat vilt svin Jag tycker nog att vi har en hyfsad stam på våra marker med omnejd, men som sagts bör jag nog börja med någon form utav inventering och givetvis prata med jägarna på marken runt om. Kojan är naturligtvis satt på en plats med hänsyn till vindriktnigen, det är gott om bök i boket så med lite tjära och gotta så kommer nog grisarna i skottlinjen så småningom. Har ni mer tips så bara ös, är tacksam för allt //Ola Avvittringsrör har jag kört med i snart 10 år och jag kan bara säga att det är det bästa hjälpmedlet jag införskaffat. För ett par dagar sedan hade jag vinden rakt mot åteln, men ändå lyckas jag skjuta en gris. Jag är inte längre beroende på hur vindriktningen är och kan gå och sätta mig i vilken vind som helst och grisarna kommer ändå. Bäst resultat ger rören när det är minusgrader eller bara några plusgrader, alltså gärna vid högtryck. Det längsta röret är på 13-14 meter... och kojan står två meter upp! Börjar ni med detta kommer ni aldrig att ångra er. Men det gäller att kojan är tät för övrigt och med bara en liten skjutlucka öppen. Jag började med att studera grisarna innan jag sköt min första som var en gylta. Säkert hade jag gris på åteln ett tiotal gånger innan jag avlossade ett skott. Placering av åteln är ett kapitel för sig och man bör först testa om där verkligen håller gris i den omfattningen som behövs. Ibland kan det skilja på bara hundra meter... //BK
Publicerat April 10, 201016 yr Är inte någon expert på åteljakt men jag har tillbringat en hel del timmar i ett torn och väntat på grisar. (Senast i kväll från 21 - 01 med en stor grupp grisar framme men bara några ljusa i lyset...nåja, det är en annan historia. ) Alltså har jag lite idéer och tankar. Hur man sitter har olika fördelar. Sitta på marken göra att det är lättare att se kön på grisen och är spännande. Sitta i luften gör att man kommer bort från grisarna och - sägs det - gör att de inte får vittring lika lätt. Jag tycker att de får vittring lätt som f-n men det beror kanske på att jag luktar få förbannat? Vindriktningen är ALLT! Det jag undrar är om du vet att det är grisar just där du satt kojan? Det ser lite öppet ut tycker jag, och det kan göra att de tvekar att komma fram. Men tjärar du stammar och matar med lite smarrigt så kommer de säkert om de finns i trakten. Finns det lite grisar i trakten kan det vara idé att sitta och inventera, vara restrektiv i avskjutningen. Är det däremot mycket grisar kan du sitta och inventera i all evighet innan du kan börja skjuta... Att sitta och titta på grisar är kul men det är inte väl inte därför du jagar? Du kommer - som jag idag och igår - att få sitta och titta/lyssna på grisar många gånger utan att kunna avlossa skott ändå. Jag återstartade en gammal åtel i höstas och det tog flera månaders vakande innan det blev läge att skjuta en kulting. Jag tror jag var på åteln 20 gånger innan jag såg gris... Så tålamod får du om du inte har det. Jag ska fixa till min/vår koja/torn i sommar tror jag, täta den så att den inte så att den inte blir sååå vindkänsligt. Fast samtidigt gillar jag att sitta ute - om än under tak - då man ser och hör mer. Blir tillräckligt trött av att sitta 4 timmar i mörkret...
Publicerat April 10, 201016 yr Inte behöver du sitta så länge innan grisarna dyker upp... Har du en åtelkamera går det att räkna ut på ett ungefär när de kommer, men bara om du haft uppe den en längre tid. För varje skjuten gris i början gick det åtskilliga timmars vakande och nu är det max ett par timmar, ibland mycket kortare tid. Nu har jag hållt på med åteljakten så länge att jag vet i vilka lägen jag skall gå och sätta mig. 9 gånger av 10 ser jag gris...
Publicerat April 10, 201016 yr Inte behöver du sitta så länge innan grisarna dyker upp... Har du en åtelkamera går det att räkna ut på ett ungefär när de kommer, men bara om du haft uppe den en längre tid. För varje skjuten gris i början gick det åtskilliga timmars vakande och nu är det max ett par timmar, ibland mycket kortare tid.Nu har jag hållt på med åteljakten så länge att jag vet i vilka lägen jag skall gå och sätta mig. 9 gånger av 10 ser jag gris... Jag ser ofta gris och hör dem i närheten än oftare. "Problemet" på min åtelplats är att det är så otroligt många grupper av grisar som kommer. Jag har sett allt mellan ensamma galtar, två vuxna, sugga med 2, 3, 4, 5 och flera grisar i olika stora grupper och grupperingar. De kommer helt oregelbundet och definitivt inte varje kväll. Igår t.ex. kom det en flock jag aldrig sett tidigare. Jag vet dock att de ofta är framme och kollar någon gång mellan 19 och 00:30...men klockan har inte "mina" grisar lärt sig! Kan kanske ha att göra med att jag inte har någon foderautomat utan lägger ut foder när jag kommer..
Publicerat April 10, 201016 yr Jag ser ofta gris och hör dem i närheten än oftare. "Problemet" på min åtelplats är att det är så otroligt många grupper av grisar som kommer. Jag har sett allt mellan ensamma galtar, två vuxna, sugga med 2, 3, 4, 5 och flera grisar i olika stora grupper och grupperingar. De kommer helt oregelbundet och definitivt inte varje kväll. Igår t.ex. kom det en flock jag aldrig sett tidigare. Jag vet dock att de ofta är framme och kollar någon gång mellan 19 och 00:30...men klockan har inte "mina" grisar lärt sig! Kan kanske ha att göra med att jag inte har någon foderautomat utan lägger ut foder när jag kommer.. Jag har foderautomater, men de är avstängda. Jag ser ändå till att grisarna har foder varje dag genom att portionera ut det i lådor med lock. Bättre det än att mata alla skogens fåglar. Du kan visst lära dig att veta när grisarna kommer till åteln om du fodrar varje dag, eller använder dig av automater. Grisar på genomgång som bara besöker åteln ett par gånger är det svårare med. Men det finns alltid grisar som har våra åtlar som givna där de alltid får mat och de grisarna är mycket lättare att komma åt.