Publicerat April 9, 201016 yr Filade fram min tredje kniv totalt nu i vinter. Testade första gången i höstas. Denna tredje kniv är tänkt att användas under jakt. Skaftet är betsad sälgrot med tenn och svart vulkanfiber. Bladet är Bergström Norsk Drop 75 mm långt. Ville ha lite kommentarer, positiva (gärna) men även kritik. Tack på förhand
Publicerat April 9, 201016 yr Skaftet var riktigt snyggt, som vanligt saknar jag parerskydd men det är ju en smak sak.. /Lasse
Publicerat April 9, 201016 yr Jag håller med Skurebo där, vill åtminståne ha en "valk" längst fram som skydd för bladet. Däremot var det ett mycket fint stycke hantverk.
Publicerat April 9, 201016 yr Tycker om kniven och materialet. Lite kritik ska du ädå få också . O m du tittar på kniven uppifrån och tänker på formen. Försök hitta litegrann av äggformen innan huvudet. Då kan du göra insvängningarna innan huvudet och ännu bättre pass form till handen. Som du har nu blir det lite för rak form. Annars en fin kniv och härligt material. mvh Kimmo Lilja
Publicerat April 9, 201016 yr Materialval och designen med lamineringen är klockren Däremot får jag ångest av så raka skaft utan antydan till parerskydd Om man inte vill göra en parersskyddande form nere vid eggen för att det blir svårare med slidan så kan man göra skaftet tunnare i andra änden, så att man får mer grepp med ring-och lillfinger. Jag gör gärna både och, nojig som jag är
Publicerat April 9, 201016 yr Författare Kimmo: Jo formen är jag plågsamt medveten om. Den tycker jag är j-a svårt att få fram och ändå försöka få till en snygg form på skaftet. Får ta nya tag till nästa kniv på det.
Publicerat April 9, 201016 yr Kimmo: Jo formen är jag plågsamt medveten om. Den tycker jag är j-a svårt att få fram och ändå försöka få till en snygg form på skaftet. Får ta nya tag till nästa kniv på det. joo,det kan vara bökigt med formen ibland. jag brukar göra så att jag när skaftet är på plats och limmat så ritar jag centrum linjen på ryggen och äggformen innan huvudet för att de lättare sen när jag jobbar med formen. Villket fall som helst är det en vacker kniv du fått fram och mycket bra material val. mvh Kimmo Lilja
Publicerat April 9, 201016 yr Får hålla med tidigare skribenter om att skaftet var riktigt häftigt, riktigt djup i mönstret - nästan 3D effekt. En fråga till alla er som testat att göra knivar, brukar ni leta upp lämpliga material i egen/bekantas skog eller köper ni färdiga trästycken som råmaterial från någon som marknadsför dessa? MVH Alias
Publicerat April 9, 201016 yr Fan! Inget jävla parerskydd på en kniv för vuxna! Är ni fortfarande lika dåliga på att handskas med knivar som jag var när jag var 5?! Andas, Dunderklumpen.. Andas. Snygg kniv...
Publicerat April 9, 201016 yr Får hålla med tidigare skribenter om att skaftet var riktigt häftigt, riktigt djup i mönstret - nästan 3D effekt.En fråga till alla er som testat att göra knivar, brukar ni leta upp lämpliga material i egen/bekantas skog eller köper ni färdiga trästycken som råmaterial från någon som marknadsför dessa? MVH Alias För min del har jag en sån tur att min gammla far från finska lappland brukar skicka riktigt fina masur, flamm och björkviril bitar. Sen köper jag en del från andra knivmakare och även från nätet när det gäller mer exotiska bitar.
Publicerat April 9, 201016 yr Författare Först av allt: Tack för era omdömen OCH tack för kritiken. Det är ju den som får en att anstränga sig lite mer nästa gång. Alias: Själv köper jag mina träbitar.En utav anledningarna till att man nervig att raspa och fila för mycket eller raspa och fila fel. Skaftformen är jag inte helt nöjd med själv. Är ju nybörjare så man har inte alla saker man bör tänka på i ryggmärgen så att säga. Men kanske polleten ramlar ner så småningom. Tänkte mig en kniv till faktiskt i samma stil men med en buköppnar blad av Bergström. Men tror jag gör skaftet lite annorlunda istället för i samma stil som denna. Hur får man till en snygg parerskydd till en buköppnare? Behövs det överhuvudtaget? Vad tycker ni?
Publicerat April 9, 201016 yr Först av allt: Tack för era omdömen OCH tack för kritiken. Det är ju den som får en att anstränga sig lite mer nästa gång.Alias: Själv köper jag mina träbitar.En utav anledningarna till att man nervig att raspa och fila för mycket eller raspa och fila fel. Skaftformen är jag inte helt nöjd med själv. Är ju nybörjare så man har inte alla saker man bör tänka på i ryggmärgen så att säga. Men kanske polleten ramlar ner så småningom. Tänkte mig en kniv till faktiskt i samma stil men med en buköppnar blad av Bergström. Men tror jag gör skaftet lite annorlunda istället för i samma stil som denna. Hur får man till en snygg parerskydd till en buköppnare? Behövs det överhuvudtaget? Vad tycker ni? Du skulle ha sett mina första knivar,, tror inta att man kunnat haft ihjäl ens en kråka med dem. Jag lovar att din kniv ser tokigt mycket bättre ut än mina knivar gjorde i början. Ser att du har handlag för det här. Det här parerskydd finns det inga rätt eller fel med. En del vill ha det men av min erfarenhet vill inte de flesta ha det. Själv tycker jag inte riktigt om dem men det är bara jag. Du kan göra en liten naturlig parerskydd genom att ta ner innan bladet på magsidan för pekfingret, funkar också bra.
Publicerat April 9, 201016 yr Författare Du skulle ha sett mina första knivar,, tror inta att man kunnat haft ihjäl ens en kråka med dem. Jag lovar att din kniv ser tokigt mycket bättre ut än mina knivar gjorde i början. Ser att du har handlag för det här. Den värmde bättre än Taliskern som avnjutes nu. Tack
Publicerat April 9, 201016 yr Den värmde bättre än Taliskern som avnjutes nu. Tack Hör bara av dig om du har något material du behöver, jag kanske har något liggandes du kan behöva
Publicerat April 9, 201016 yr Du skulle ha sett mina första knivar,, tror inta att man kunnat haft ihjäl ens en kråka med dem. Jag lovar att din kniv ser tokigt mycket bättre ut än mina knivar gjorde i början. Det kan jag skriva under på Sen ska jag kanske förtydliga vad jag menar med parerskydd, så att inte Dunderklumpen får en hjärtattack i unga år. Det behövs verkligen inte mycket för att man ska få ett grepp som förhindrar att man glider på skaftet. Min gamla jaktkniv som jag tappade i skogen i höstas hade inte det alls, däremot var den gjord av sammanpressat läder, som inte blir halt. Den senaste jag gjorde har bara antydan till parerskydd vid bladet, men tydligt smalare längre bak på skaftet så att man får grepp med lill. och ringfinger. Det är absolut inte den snyggaste kniv jag gjort, men den illustrerar vad jag menar med parerskydd. Det viktigaste ät att du hittar en form som DU trivs med, sen kan man alltid få synpunkter för och mot. Jag och Kimmo har ju exempelvis lite olika syn på hur ett skaft ska utformas men jag har ändå stor respekt för hans hantverksskicklighet
Publicerat April 9, 201016 yr Sen ska jag kanske förtydliga vad jag menar med parerskydd, så att inte Dunderklumpen får en hjärtattack i unga år. Ser fram emot fler knivar från er! Ska se om jag kan hitta åt det där pucko till lärare, som jag missat ett par gånger så skall jag nog kunna kickstarta min knivtråd...