Publicerat April 10, 201016 yr Hej på er alla jägare. Ett tag sedan bestämde jag mig för att göra en bowie kniv. Trodde inte att det skulle bli så mycket jobb att göra bladet o skaftet till den men hmm,,.... Gjorde bladet i kolstål och bara det tog längre tid än vanligt. Sen dona jag ihopskaftet av renhorn, gjorde finger guard av mässing och end biten av silver o mässing. Gjorde lite filework på end biten men det syns kanske inte så mycket på bilderna. Allt sammantaget, mer jobb än vanligt. Efter att jag jobbat med kniven mer och mer och mer.............. Så blev resultatet såhär. Vad jag lärde mig av det var att man ska sluta i tid så att det blir något kvar hmm... Nu blir nästa utmaning att göra slida till den heh heh... mvh Kimmo Lilja
Publicerat April 10, 201016 yr Läckert Kimmo Jag såg inte att det var en pytte liten kniv innan sista bilden Ett sådan blad skulle jag vilja ha på en kniv, skulle passa mig perfekt, kanske med ett flambjörk skaft till... Skaftet skulle nog gå ända fram till bladet dock. /Lasse
Publicerat April 10, 201016 yr Ditt upplägg gick jag på stenhårt. Tappa hakan när jag såg sista bilen Tanken for igenom skallen att fan att hästarna inte gick hem så man kunde köpa sig en kniv av dig Mvh
Publicerat April 10, 201016 yr Författare Tackar för kommentarerna. Det var faktist riktigt roligt att göra den även om det var riktigt pilligt mellan varven. /Kimmo Lilja
Publicerat April 10, 201016 yr Läcker liten sak! Men säg mig, vad använder man den till? Rensa naglarna? Sprätta brev?
Publicerat April 10, 201016 yr Författare Läcker liten sak! Men säg mig, vad använder man den till? Rensa naglarna? Sprätta brev? Njaa.. Jag vet inte riktigt. Kanske en bra grej att runt halsen i en slida eller som prydnad. Ibland kan man nog behöva en liten kniv men jag tror kniven hamnar hos en sammlare eller något. Jag tror att jag gör en smäcker slida att hänga runt halsen eller ett läder band. Funderar senare när man kommer lite i form att göra en likadan Bowie fast med 14 cm blad att ha som storebror till kniven
Publicerat April 10, 201016 yr Författare HAHAHA! Man blev grundlurad, men ändock vackert hantverk Tackar o bockar. Tänkte att jag skulle skoja till det lite
Publicerat April 12, 201016 yr Du borde gjort skaftet ihåligt så att man bara kunde trycka in pekfingret, en "fingerkniv".
Publicerat April 12, 201016 yr Författare Du borde gjort skaftet ihåligt så att man bara kunde trycka in pekfingret, en "fingerkniv". Heh He,.. Joo, det är ju en ide. Har nu bestämt mig för en ide jag fick i huvudet ett par dagar sedan. Ska ge mig på att göra ett gäng av dessa miniatur knivar. Ska göra små kopior av de vanligaste knivmodellerna vi har runt världen fast lite exlusivare att ha som en collection. En samling liksom i miniatur format, med slidor o allt. Får se om jag lyckas men helt klart en utmaning o det behöver jag mvyh Kimmo Lilja
Publicerat April 12, 201016 yr Författare Trevlig liten kniv du kan verkligen tillverka knivar kimmolilja Mvh. Tackar Flex. Helt övertygad att det kan ni alla om ni ger er på att prova mvh Kimmo Lilja
Publicerat April 12, 201016 yr Tyvärr var faten bredvid avslöjande så att jag förstod att det handlade om en pyttekniv, men den vart ju förbannat snygg Kimmo! Känner att min artistiska nerv jobbar frenetiskt när man ser sådant här...