Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vårtecken....

Featured Replies

Publicerat

OBS! SYFTET MED DENNA TRÅD ÄR INTE ATT OJA SIG ÖVER ATT FOLK HAR FÅNIGA VAPEN. SKALL MAN GÖRA INLÄGG I DENNA TRÅD KRÄVS ATT MAN IKLÄDER SIG ORNITOLOGENS PERSPEKTIV. HÄR DISKUTERAR VI IAKTTAGELSER AV OLIKA VÅR-MÖPAR OCH DERAS OLIKA KÄNNETECKEN OCH DERAS VANOR.

När vårsolen börjar komma och dagarna blir längre dyker krokusarna och möparna upp ungefär samtidigt på banan jag brukar frekventera. Idag ville jag skottställa 6x45an inför lite eventuella bäverövningar.

Dagens iakttagelser:

1. En herre som brände kanske 300 skott med sin Remington 527 YellowJacket - på 5-6 skjutningar. Bössan hade längsta Harrisbipoden (fungerade gissningsvis för knästående) och den var utfälld hela tiden - men mannen sköt stående. Han hade tränat in en parkinsonliknande darrning i höger pekfinger så att det verkligen lät som automateld. Genomskinliga bananmagasin - jajjemen! Mannen yttrade enstaviga ord "leka... leka... leka...". Han lämnade sedan 100-metersbanan, hämtade en TRG42a i kaliber 338Lapua och gick iväg till en längre bana.

2. En herre som kom med sina två icke-vapenkunniga kompisar. Av någon anledning är det ofta så, de brukar ha sällskap av folk som inte har någon koll alls. En fundering... Varför skjuter de alltid så mycket sämre än de snackar? Och med tanke på hur mycket det snackas borde man skjuta JÄKLIGT bra om man bra skjuter av bråkdel av snacknivån. Första skottet liggande på 100 träffade 6dm höger och 4dm lågt och träffade tavlan jag sköt på.

Jag fick på kort tid lära mig att polisen i Stockholm hade nobbat jaktlicens på .50BMG fast det är en så bra prickskyttekaliber, att det går att få bra priser på DRS1 (sic!) nu för tiden, att det finns en patron som heter Oakley Improved som det skulle vara ett jäkla drag i, samt att det är jäkla svårt att skjuta på 1600 meter.

Just det sista kunde jag kanske räkna ut ändå. Men jag kan inte begripa varför man spraylackar en Carl Zeiss.

Så jag bokar in två klara iakttagelser. Hur ser det ut för er andra, hur många har ni fått ihop?

Publicerat

Oj, så skönt att bo på landet med en 300m bana 3 minuter bort. Och där det var flera år sedan jag såg ngn annan som sköt, annat än på älgbanan eller inskjutningsbanan...

Publicerat
  • Författare

Vem skall då lära dig att det är svårt att skjuta på 1600 meter? :D

OK, inga iakttagelser från Outdoorsman... Någon annan?

Publicerat
Vem skall då lära dig att det är svårt att skjuta på 1600 meter? :D

Väntar på en face-liftad Anne Oakley :blink: !

Publicerat

Detta var vid inskjutnings tavlan 2st äldre herrar en ut av dom hade skjutit på tavlan o jag stod bredvid den andra o såg att träffarna var 10cm högt o runt 5cm åt vänster perfekt sa gubben då :D:blink::ph34r:

Mvh.

Publicerat

Jag har ungefär samma iakktagelser som Outdoorman. Men första gången på skjutbanan efter vintern resulterade i 30 minuters motorsågsarbete då vinterns skörd av snöbrutna träd avlägsnades. Hittade faktiskt en farbror på 300-metersbanan med hans husqvarna. Han sköt stående därifrån eftersom vadarstövlar hade behövts längre fram.

Vet inte om han sköt skarpt dock, inga hål visade sig varesig i hans eller min tavla.

Publicerat

Inga sådana vårtecken på de banor jag gästar heller, var på banan idag och sköt 38spc med Smithen och 357M med bygeln, men det var bara de vanliga tokstollarna där ( Apersson69, Samme mfl.. :P ).

Det närmaste möp man kan komma på dessa banor, skulle jag tro, är väl när jag är där och rockar loss med min halvauto Heckler & Koch 630 i 222R.. :)

Publicerat

Skulle en oinvigd kunna få reda på exakt vad en MÖPare är för något?

Mycket Överflödiga Prylar?

Machosnack Över Prestationsnivå?

Tacksam för svar!

MVH

Alias

Publicerat
Skulle en oinvigd kunna få reda på exakt vad en MÖPare är för något?

Mycket Överflödiga Prylar?

Machosnack Över Prestationsnivå?

Tacksam för svar!

MVH

Alias

Hur man avslöjar en MÖP:

SPRÅKET:

Istället för...

..."Ja" så säger han "Svar ja" eller "Johan - Adam"

..."Va?" eller "Va sa du?" säger han "Repetera!"

...att svara "Ja" när någon ropar svara han "Kom!"

...att bli tyst efter att ha haft ordet så säger han "Slut".

...för att fråga "är det nu något ni undrar?" så säger han "Slut - frågor?"

...för att fråga om alla har X med sig frågar om någon INTE har X med sig.

KLÄDERNA:

-Byxor med benficka. Grova.

-"Civila" men svarta kängor alt grova svarta skor.

-GoreTex (motsv) jacka med liknande längd som fältjacka 90.

-Kortklippt hår (ofta snagg). Olles bror förekommer på höst/vinter.

-Bag eller ryggsäck. Grön eller camo. Vulcan/Trident sidoficka är en klassiker.

MÖP:en kan vara livsfarlig men är oftast en snäll kille som tar militär verksamhet på mycket stort allvar . MÖP:ar som har ett liv (läs flick- eller pojkvän) är ofarliga. MÖP:ar som "bara" har det militära i sitt liv är i riskzonen. Skaffa ett liv!

Mvh Dunderklumpen  ^_^

Publicerat

MER SPRÅK:

-"Marchfärdiga!" isf "Det är dags att gå nu!"

-"Klartecken" isf "OK"

-"Uppfattat" isf "OK"

-"Öka" isf "Skynda dig"

-"Manöver" isf "Tyst"

BETEENDE:

-Pekar givetvis med hela handen! Dunderklumpen känner sig lite träffad.  ^_^  

-Har jobbat, eller jobbar, som väktare. Undantagsfall finns givetvis.

-Rör sig självsäkert.

-Citerar "coola" citat från div krigsfilmer.

-Besöker SoldF Forum dagligen under förutsättning att han känner till forumet.

Publicerat
  • Författare
Hur man avslöjar en MÖP:

SPRÅKET:

Istället för...

..."Ja" så säger han "Svar ja" eller "Johan - Adam"

..."Va?" eller "Va sa du?" säger han "Repetera!"

...att svara "Ja" när någon ropar svara han "Kom!"

...att bli tyst efter att ha haft ordet så säger han "Slut".

...för att fråga "är det nu något ni undrar?" så säger han "Slut - frågor?"

...för att fråga om alla har X med sig frågar om någon INTE har X med sig.

KLÄDERNA:

-Byxor med benficka. Grova.

-"Civila" men svarta kängor alt grova svarta skor.

-GoreTex (motsv) jacka med liknande längd som fältjacka 90.

-Kortklippt hår (ofta snagg). Olles bror förekommer på höst/vinter.

-Bag eller ryggsäck. Grön eller camo. Vulcan/Trident sidoficka är en klassiker.

MÖP:en kan vara livsfarlig men är oftast en snäll kille som tar militär verksamhet på mycket stort allvar . MÖP:ar som har ett liv (läs flick- eller pojkvän) är ofarliga. MÖP:ar som "bara" har det militära i sitt liv är i riskzonen. Skaffa ett liv!

Mvh Dunderklumpen  ^_^

Jo, men det där är ovanor som folk får när de gör lumpen. Här fick jag inte precis känslan av att det var fallet, så alla de där schablonerna fanns inte på plats utan där fanns ett slags hemgjord möpighet.

Publicerat
Jo, men det där är ovanor som folk får när de gör lumpen. Här fick jag inte precis känslan av att det var fallet, så alla de där schablonerna fanns inte på plats utan där fanns ett slags hemgjord möpighet.

Annars kommer de flesta MÖP:ar från just det militära. Det är därför de har militärliknande vapen och prickskyttegevär. ^_^  

Publicerat
  • Författare

Men finns det inte en undergrupp typ önskar-att-man-gjort-lumpen-möpighet?

Publicerat

Det närmast MÖP jag såg när jag var o sköt idag var en kille med stödben, kikare med target rattar, full ammo väska o hans träffbilder fick en att gråta, spridning ca 12-15 cm på 180m

Det värsta var att jag var ensam o sköt ^_^

/Lasse

Publicerat
Men finns det inte en undergrupp typ önskar-att-man-gjort-lumpen-möpighet?

Självklart finns det dem, men de största MÖP:arna kommer just från militärtjänst och har behållit sina vanor efter tjänsten. Sedan finns det ju ganska många av önskar-att-man-gjort-lumpen-möpar på t.ex. Robsoft och på detta forum också... Ingen nämnd, ingen glömd.  ^_^

Publicerat

Sedan vill jag också säga att mina inlägg är inte ett sätt att spamma/förstöra trådens syfte, utan för att endast svara på frågan på vad en MÖP är. Tyvärr vet jag själv inte riktigt vad som klassas som en MÖP, men jag hoppas att jag iaf klargjort det lite mer än innan iaf.

Mvh Dunderklumpen

P.s. Än i år har jag inte påträffat någon MÖP på skjutbanan, men om jag gör det kommer rapporten in!  ^_^ D.s.

Publicerat

MÖP = Militärt Överintresserad Person

Det finns även en avknoppning på det: Polisiärt överintresserad person. Dyker ofta upp inom väktarbranchen bl.a.

Som tur är så är min bana helt befriad från såna störande inslag. Tyvärr har den inte tinat fram ännu heller :unsure:

Publicerat
Annars kommer de flesta MÖP:ar från just det militära. Det är därför de har militärliknande vapen och prickskyttegevär. :unsure:  

Oooooohhhh really,

nja vi har alla vår definition av vad som är MÖP,

för mig är den en kombination av, otillräcklighet med vapen, dvs säkerhet och förmåga att skjuta dem parat med en bristande social insikt i att jag inte gillar att "pingas" av din hylsor och svepas av mynningen på ditt vapen samtligen en i och för sig,

förstålig extern viljeyttring i att bära militära kläder, dvs nuvarande persedelsortiment ur div väpnade styrkor alternativt det såkallade "surplus" modet, dvs

sånt skit som blivit över.

Men något krav på tjänstgöring har jag aldrig ställt upp.

/Christian

Publicerat
MÖP = Militärt Överintresserad Person

Det finns även en avknoppning på det: Polisiärt överintresserad person. Dyker ofta upp inom väktarbranchen bl.a.

Som tur är så är min bana helt befriad från såna störande inslag. Tyvärr har den inte tinat fram ännu heller :unsure:

Tack! Det var egentligen själva bokstavskombinationen som jag var intresserad av att få reda på hur den skulle skrivas ut i fullängd.

Sen får jag tacka övriga som kommit med underhållande och ganska målande beskrivningar av själva persontypen (den finns även i mina hemtrakter, även om vi verkar vara tämligen förskonade hittils).

Ska inte sabba din tråd mer HerrBerg!

Ber ödmjukast om ursäkt för trådkapningen.

MVH

Alias

Publicerat

Jag känner bara en äkta MÖP här i grannskapet men han är pensionerad S.A.S från England och är därmed klassad som accepterad MÖP ^_^

De pensioneras väldigt tidigt och har sedan svårt att anpassa sig till det civila livet. (ganska tragiskt faktiskt)

Har erbjudit mig många gånger att ta med honom på skjutbanan men han tycker inte att det låter så spännande med att skjuta på en papp-älg eller måltavlor utformade av ringar... ;)

Annars är det tämligen MÖP-fritt på min skjutbana.