Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vanligt trafikeftersök?

Featured Replies

Publicerat

På väg hem efter en lång dag körde jag på ett rådjur vid runt 22-snåret. Var inte särskilt långt hemifrån. Ringde polisen, markerade ut platsen och åkte hemmåt. Ringde efter en stund från lokala räddningstjänsten och frågade igen om platsen och om jag visste vem som var jakträttsinnehavare på marken. Dagen efter, på eftermiddagen, ringer jakträttsinnehavaren och berättar att han varit på platsen med hagelbössan och pannlampa men inte hittat något rådjur. Han hade också under dagen (alltså dagen efter...) varit där med sin tax men inte hittat något.

Någon som vet, brukar det gå till så här vid viltolyckor på småvägar, eller är detta ett undantag?

Publicerat

Är inte riktigt med..

Om det är vanligt med vad?

Men i första vändan med pannlampa o hagelbössa är ju inte direkt rätt.

Behövs ju hund med.

Men samtidigt så kanske han tog beslutet att det va bättre att spåra i dagsljus och bara gjorde en platsundersökning i mörkret.

Hur själva eftersöket gick till vet vi kanske inget om.

Han kan ju ha varit där på morgonen o spårat flera kilometer eller så kan han ha varit där o jycken inte hittade ett enda spår..

Eller menar du att polisen ringer upp igen o frågar dig om jakträttsinnehavaren?

Är det långt från större väg så kan det ju vara svårt för kontakman o veta vem som har jakten där.

Men hur vanligt allt är vet jag inte..

Publicerat
  • Författare
Är inte riktigt med..

Om det är vanligt med vad?

Men i första vändan med pannlampa o hagelbössa är ju inte direkt rätt.

Behövs ju hund med.

Men samtidigt så kanske han tog beslutet att det va bättre att spåra i dagsljus och bara gjorde en platsundersökning i mörkret.

Hur själva eftersöket gick till vet vi kanske inget om.

Han kan ju ha varit där på morgonen o spårat flera kilometer eller så kan han ha varit där o jycken inte hittade ett enda spår..

Eller menar du att polisen ringer upp igen o frågar dig om jakträttsinnehavaren?

Är det långt från större väg så kan det ju vara svårt för kontakman o veta vem som har jakten där.

Men hur vanligt allt är vet jag inte..

Att sen polis ringer igen kan ju ha o göra med att det oftast

Ok, en något oklar frågeställning...

På en av mina jaktmarker som liggger vid större väg brukar alltid eftersöksekipage utföra eftersöket. Info kommer till oss också om vi kan nås. Har bara goda erfarenheter av detta. Övning ger färdighet. När jakträttsinnehavaren ska utföra eftersöket kan det innebära att något sådant aldrigt gjorts tidigare, eller görs extremt sällan.

Så frågan är om det vanligt att jakträttsinnehavaren utför eftersöket? (tror jag, blev faktiskt förvånd hur det fungerade i praktiken i detta mitt enda påkörda vilt) Och, jo jag har fått beskrivet hur eftersöket gick till.

Tankarna gick väll iväg om huruvida det inte skulle vara fördelar med en kvalitetssäkring av trafikeftersöktekipage, men det finns givetvis nackdelar med det.

Publicerat
Ok, en något oklar frågeställning...

På en av mina jaktmarker som liggger vid större väg brukar alltid eftersöksekipage utföra eftersöket. Info kommer till oss också om vi kan nås. Har bara goda erfarenheter av detta. Övning ger färdighet. När jakträttsinnehavaren ska utföra eftersöket kan det innebära att något sådant aldrigt gjorts tidigare, eller görs extremt sällan.

Så frågan är om det vanligt att jakträttsinnehavaren utför eftersöket? (tror jag, blev faktiskt förvånd hur det fungerade i praktiken i detta mitt enda påkörda vilt) Och, jo jag har fått beskrivet hur eftersöket gick till.

Tankarna gick väll iväg om huruvida det inte skulle vara fördelar med en kvalitetssäkring av trafikeftersöktekipage, men det finns givetvis nackdelar med det.

Som det varit innan så kunde jaktärttshavaren tacka nej till eftersökshjälp.

Tror det va 3 alternativ i fullmaktsförfarandet.

Typ..

Ja, nej och att man tackade ja, men ville själv medverka.

Nu va det väl en 20 år sen fullmaktsförfrågan skickades ut o de kan knappas gälla längre med ägarbyten o folk som dött osv..

Vi har några markägare/jakträttsinnehavare som uttryckligen avsagt sig hjälp.

Iofs så rings kontaktmännen upp av polis med de vidarebefodrar sen uppgifterna.

Men hur det varit i ditt fall vet vi nog inte.

Nu kommer ju en förändring, förhoppningsvis till det bättre.

Men nog känner jag att det kommer bli sura miner o stort ståhej från vissa jaktlag om de framöver inte får gå trafikeftersöken, kommer väl iofs kunna godkännas som av polisen anlitade jakträttsinnehavare eller hur de nu va...

Fast blir de då inte godkända så kommer det bli ett rent ut sagt j-vla liv om det på nått sätt slarvas med ett trafikeftesök på deras arker eller bara misstanken om att man tex satt en kula fel i djuret så blir det lynchstämmning...

Inga kul alls..

Publicerat
  • Författare
Som det varit innan så kunde jaktärttshavaren tacka nej till eftersökshjälp.

Tror det va 3 alternativ i fullmaktsförfarandet.

Typ..

Ja, nej och att man tackade ja, men ville själv medverka.

Nu va det väl en 20 år sen fullmaktsförfrågan skickades ut o de kan knappas gälla längre med ägarbyten o folk som dött osv..

Vi har några markägare/jakträttsinnehavare som uttryckligen avsagt sig hjälp.

Iofs så rings kontaktmännen upp av polis med de vidarebefodrar sen uppgifterna.

Men hur det varit i ditt fall vet vi nog inte.

Nu kommer ju en förändring, förhoppningsvis till det bättre.

Men nog känner jag att det kommer bli sura miner o stort ståhej från vissa jaktlag om de framöver inte får gå trafikeftersöken, kommer väl iofs kunna godkännas som av polisen anlitade jakträttsinnehavare eller hur de nu va...

Fast blir de då inte godkända så kommer det bli ett rent ut sagt j-vla liv om det på nått sätt slarvas med ett trafikeftesök på deras arker eller bara misstanken om att man tex satt en kula fel i djuret så blir det lynchstämmning...

Inga kul alls..

Det är klart, frågan berör ju annat en ren kompetens, så det kan vara känsligt. Ha andra springande med bössa på min mark, typ... Men som många jaktmarker är organiserade, i alla fall runt mig, där älgjakten är gemensam, medan all annan jakt ligger på de enskilda fastigheternerna, så kan det vara svårt hålla eftersökskompetens, då risken är att tillfällena sker för sällan.

Att det är 20 år sedan fullmaktförfrågan skickades ut förklarar varför jag inte fått någon på min enskilda jaktmark. Hoppas dock att ett duktigt eftersöksekipage gör jobbet ändå vid behov, då jag har 1, 5 timmes bilfärd dit!