Publicerat April 12, 201016 yr Nu kom min rcbs fettpress efter att ha väntat 6 månader. Det följde med ett rör med kulfett men det verkar för hårt att använda utan att ha en värmare. Någon som tillverkat en egen värmare till pressen? Det måste ju gå att göra med en metallbit och något lämpligt effektmotstånd och en elektronisk tempregulator.
Publicerat April 12, 201016 yr Nu är inte jag expert på fettpressar men borde det inte räcka med att du lindar lite isolerad koppartråd runt röret och lägger på godtycklig spänning så du värmer upp fettet lite lagom? Du borde kunna styra det hela enkelt med en trimpot och en 12V agg.
Publicerat April 12, 201016 yr Jag kör snikvarianten med hårfön till mina fettpressar, åtmistonde tills jag hittar en värmeplatta för vettiga pengar på Ebay eller dylikt, för jag betalar fasen inte 1000 spänn för den som Midway vill ha.. Hårfön eller varmluftspicka funkar bra, det tråkiga är ju ljudet. Ska tydligen finnas en alu.platta med fästhål för de vanligaste pressarna, som man skruvar fast pressen på och sedan ställer ett strykjärn på bakdelen av plattan, som sedan sprider värmen jämnt upp i fettröret. Jag har inte sett det själv ännu, men har en bekant i klubben som skulle ta hem några för prov. Skulle tydligen vara betydligt billigare än en värmeplatta.
Publicerat April 12, 201016 yr fettet blir rätt mjukt närdu börjar pressa det. mina fetter är stenhårda i röret men flyter fint i pressen. vilket fett är det och till vilken fart?
Publicerat April 12, 201016 yr Författare Fettet är rcbs av någon mörkgrön variant. Svagt kladdigt men nästan hårt. Jag ska ladda hornet mellan 300+ till vad som går +- Conrad.se har ju tempregulatorer av olika sorter som byggsats. En metallplatta med ett inborrat effektmotstånd och en termistor till återföring och voilá har man snuvat midway på en tusenlapp.
Publicerat April 12, 201016 yr Författare Har suttit och tittat lite men en byggsats med alla tillbehör blir inte heller billig. Man behöver ett effektmotstånd på kanske 50 watt och sedan ett ntc motstånd och någon form av komparator kopplad som smittrigger vilken får styra ett relä eller en triac. Jag har nog alla delar hemma men har ingen tid över.
Publicerat April 12, 201016 yr jag tror inte du kommer ha problem att pressa på fett på din kula även om det är hårt. se till att ha +20 grader i rummet så ska det inte vara bekymmer. jag vet vilket fett det är och det ska funka utan. annars tar du ett resestrykjärn och ställer bakom pressen på lagom värme, mer behövs alltså inte.