Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bisam jakt

Featured Replies

Publicerat

Hej alla jaktsnackare. Nu är bisamjakten i fullgång så jag tycker att vi borde ha en tråd att snacka just bisamjakt i. Det måste ju finnas flera än jag som jagar detta fina villebråd. Jag brukar smyga omkring vid utfallsdiken vid åkrar och när jag ser åt vilket håll dom simmar så lägger jag mig ner och är beredd. Jag använder en Winchester halvautomat i kaliber 22lr. Modellen är okänd. Kan även lägga upp bilder varteftersom jag är och jagar. Skitjakt på er!

//MrBlomqvist

Publicerat

för 15-20 år sedan jagade jag mycket bisam men numer är dom som borta,,enstaka kan man se ibland,kul jakt iaf

Publicerat

Vad är utbredningsområdet på dessa gnagare?

Tror aldrig jag sett någon härnere i Sydsverige, eller hört om någon som jagat dylika villebråd.

Tacksam för svar!

MVH

Alias

Publicerat

Tror aldrig jag sett någon härnere i Sydsverige, eller hört om någon som jagat dylika villebråd.

Tacksam för svar!

MVH

Alias

Publicerat

Tacksam för svar!

MVH

Alias

Publicerat

Tacksam för svar!

MVH

Alias

Publicerat

Du har nog den närmare än du tror.

Bisam är en nordamerikansk gnagare som infördes till Europa (Tyskland) år 1905.

Artfakta

Publicerat
Du har nog den närmare än du tror.

Bisam är en nordamerikansk gnagare som infördes till Europa (Tyskland) år 1905.

Artfakta

Tack Sealhunter!

Då har inte denna dag heller varit förgäves eftersom man lärt sig något nytt.

Fick ju sin förklaring till att man inte hört talas om arten så mycket här söderöver.

MVH

Alias

Publicerat
  • Författare

Ikväll har jag skjutit min första bisam! Har jagat mycket men aldrig kommit till skott. Farsan jagade mycket när han var ung, så han berättade hur man skulle gå till väga. Hur skriver jag en annan gång för jag måste göra läxor(satans skola).

//MrBlomqvist

Publicerat
Ikväll har jag skjutit min första bisam! Har jagat mycket men aldrig kommit till skott. Farsan jagade mycket när han var ung, så han berättade hur man skulle gå till väga. Hur skriver jag en annan gång för jag måste göra läxor(satans skola).

//MrBlomqvist

Grattis!

MVH

Alias

Publicerat

bästa tid för bisamjakt lär ska vara när det är islossing... då kryper dom upp på isflaken och viftar med måltavlor... sitter i godan ro och käkar vassrötter o liknande...

Publicerat

Tacksam för svar!

MVH

Alias

Som sagt. Det skulle vara intressant höra den sydligaste observationen av bisam. Känner till att bisam förekommer i Åsängssjön ca 3 mil norr om Härnösand (eller om man vill 7 mil norr om Sundsvall). Har nyligen sett ett foto på en bisamhydda därifrån.

Publicerat

då jag jagade som mest bisam vet jag att vi sköt 24 st på en kväll,,det kryllade av dom och dom säger att det är mest hannar ute på våren

Publicerat

Hoppas dessa gnagare kommer ner till Jämtland också, för jag har då aldrig jagat bisam...  :)

Publicerat

Ingen som vill skriva om varst dom finns? Är de så värdefulla... :lol:

Publicerat
Ingen som vill skriva om varst dom finns? Är de så värdefulla... ;)

njee vetefan om dom är värdefulla men det är nog en rolig jakt synd att dom bara finns i norra delen av landet

• 1 month later...
Publicerat
Som sagt. Det skulle vara intressant höra den sydligaste observationen av bisam. Känner till att bisam förekommer i Åsängssjön ca 3 mil norr om Härnösand (eller om man vill 7 mil norr om Sundsvall). Har nyligen sett ett foto på en bisamhydda därifrån.

Tolkar bristen på svar som att ingen känner till någon bisam söder om ovan beskriven plats, eller...kom igen nu

Publicerat
Är de så värdefulla... :lol:

Tydligen. Nån som byter grisjakt mot bisamjakt :D

Publicerat
Tydligen. Nån som byter grisjakt mot bisamjakt ^_^

Jo...