Publicerat April 12, 201016 yr Hej alla jaktsnackare. Nu är bisamjakten i fullgång så jag tycker att vi borde ha en tråd att snacka just bisamjakt i. Det måste ju finnas flera än jag som jagar detta fina villebråd. Jag brukar smyga omkring vid utfallsdiken vid åkrar och när jag ser åt vilket håll dom simmar så lägger jag mig ner och är beredd. Jag använder en Winchester halvautomat i kaliber 22lr. Modellen är okänd. Kan även lägga upp bilder varteftersom jag är och jagar. Skitjakt på er! //MrBlomqvist
Publicerat April 12, 201016 yr för 15-20 år sedan jagade jag mycket bisam men numer är dom som borta,,enstaka kan man se ibland,kul jakt iaf
Publicerat April 12, 201016 yr Vad är utbredningsområdet på dessa gnagare? Tror aldrig jag sett någon härnere i Sydsverige, eller hört om någon som jagat dylika villebråd. Tacksam för svar! MVH Alias
Publicerat April 12, 201016 yr Vad är utbredningsområdet på dessa gnagare?Tror aldrig jag sett någon härnere i Sydsverige, eller hört om någon som jagat dylika villebråd. Tacksam för svar! MVH Alias
Publicerat April 12, 201016 yr Vad är utbredningsområdet på dessa gnagare?Tror aldrig jag sett någon härnere i Sydsverige, eller hört om någon som jagat dylika villebråd. Tacksam för svar! MVH Alias
Publicerat April 12, 201016 yr Du har nog den närmare än du tror. Bisam är en nordamerikansk gnagare som infördes till Europa (Tyskland) år 1905. Artfakta
Publicerat April 12, 201016 yr Du har nog den närmare än du tror.Bisam är en nordamerikansk gnagare som infördes till Europa (Tyskland) år 1905. Artfakta Tack Sealhunter! Då har inte denna dag heller varit förgäves eftersom man lärt sig något nytt. Fick ju sin förklaring till att man inte hört talas om arten så mycket här söderöver. MVH Alias
Publicerat April 12, 201016 yr Författare Ikväll har jag skjutit min första bisam! Har jagat mycket men aldrig kommit till skott. Farsan jagade mycket när han var ung, så han berättade hur man skulle gå till väga. Hur skriver jag en annan gång för jag måste göra läxor(satans skola). //MrBlomqvist
Publicerat April 12, 201016 yr Ikväll har jag skjutit min första bisam! Har jagat mycket men aldrig kommit till skott. Farsan jagade mycket när han var ung, så han berättade hur man skulle gå till väga. Hur skriver jag en annan gång för jag måste göra läxor(satans skola).//MrBlomqvist Grattis! MVH Alias
Publicerat April 12, 201016 yr bästa tid för bisamjakt lär ska vara när det är islossing... då kryper dom upp på isflaken och viftar med måltavlor... sitter i godan ro och käkar vassrötter o liknande...
Publicerat April 13, 201016 yr Vad är utbredningsområdet på dessa gnagare?Tror aldrig jag sett någon härnere i Sydsverige, eller hört om någon som jagat dylika villebråd. Tacksam för svar! MVH Alias Som sagt. Det skulle vara intressant höra den sydligaste observationen av bisam. Känner till att bisam förekommer i Åsängssjön ca 3 mil norr om Härnösand (eller om man vill 7 mil norr om Sundsvall). Har nyligen sett ett foto på en bisamhydda därifrån.
Publicerat April 13, 201016 yr då jag jagade som mest bisam vet jag att vi sköt 24 st på en kväll,,det kryllade av dom och dom säger att det är mest hannar ute på våren
Publicerat April 13, 201016 yr Hoppas dessa gnagare kommer ner till Jämtland också, för jag har då aldrig jagat bisam...
Publicerat April 16, 201016 yr Ingen som vill skriva om varst dom finns? Är de så värdefulla... njee vetefan om dom är värdefulla men det är nog en rolig jakt synd att dom bara finns i norra delen av landet
Publicerat Juni 12, 201016 yr Som sagt. Det skulle vara intressant höra den sydligaste observationen av bisam. Känner till att bisam förekommer i Åsängssjön ca 3 mil norr om Härnösand (eller om man vill 7 mil norr om Sundsvall). Har nyligen sett ett foto på en bisamhydda därifrån. Tolkar bristen på svar som att ingen känner till någon bisam söder om ovan beskriven plats, eller...kom igen nu