Publicerat April 13, 201016 yr Som titeln säger, vilken trångborrning tycker just du är bäst lämpad till den gren du utövar? Skillnad på bly/stål ammunition?
Publicerat April 13, 201016 yr Som titeln säger, vilken trångborrning tycker just du är bäst lämpad till den gren du utövar?Skillnad på bly/stål ammunition? Jag kör skeetchoke till skeet o halv till trapp oavsett bly eller stål.. Har funka fint för mig.
Publicerat April 13, 201016 yr cylinder eller 1/4 till skeet. 1/2 till trap med bly. 1/4 till 1/2 med stål.
Publicerat April 13, 201016 yr 1/2 till trap med bly som stål till skeet blir det 1/2 med stål och full med bly mvh
Publicerat April 13, 201016 yr skeet, cylinder-cylinder, men kör ibland med jaktchoker half-full. till trappen kör jag half,3/4, full. byter pipa mellan ronderna
Publicerat April 13, 201016 yr Till skeet kör jag natuligtvis skeet. Trap 1/2 eller möjligtvis 3/4 (stål). Sporting beror ju lite på. När jag skjuter jaktstig, (var ju inte det du frågade efter.......men....) alternerar jag mellan light full( något trängre än 3/4) och extra full.
Publicerat April 13, 201016 yr Nu tycker jag att vi generaliserar här. Vid lerduveskytte så beror det på var man skjuter lerduvan (avstånd) och inte disciplin. (det är enorma skillnader på en skeetlayout beroende på var man skjuter lerduvan t ex!) Alla frångående duvor tjänar på trånga choker medans inkommande tjänar på öppna choker rent generellt, men givetvis spelar egna preferenser, skicklighet och ammunition roll. Jag har skjutit skeettävlingar med xfull/xfull och sporting med skeet/cyl, det handlar om att känna sin bössas begränsningar samt sin ammunition. Det jag försöker komma med här är att det finns inget rätt eller fel men träna med snortrånga choker och öppna upp vid tävling så öker ni eran procentuella chans! När ni jagar så skall ni på förhand bestämma er för ett maxavstånd, storlek på vilt, val av ammo och därefter finjustera med choker.
Publicerat April 14, 201016 yr Författare Upptag71: det gör inget att du skriver om jaktstig med, men där har jag koll på att de flesta använder det tightaste de har. Skulle någon som läser detta göra på annat sätt så posta gärna. Wizard: Mitt syfte med tråden var inte att klämma fram den absoluta sanningen utan mer att få en fingervisning om vad som fungerar väl att utgå ifrån. Själv ska jag starta upp med Nordisk trap nu i dagarna och min Benelli har choker till skillnad från Brno:n.
Publicerat April 14, 201016 yr Nu tycker jag att vi generaliserar här.Vid lerduveskytte så beror det på var man skjuter lerduvan (avstånd) och inte disciplin. (det är enorma skillnader på en skeetlayout beroende på var man skjuter lerduvan t ex!) Alla frångående duvor tjänar på trånga choker medans inkommande tjänar på öppna choker rent generellt, men givetvis spelar egna preferenser, skicklighet och ammunition roll. Jag har skjutit skeettävlingar med xfull/xfull och sporting med skeet/cyl, det handlar om att känna sin bössas begränsningar samt sin ammunition. Det jag försöker komma med här är att det finns inget rätt eller fel men träna med snortrånga choker och öppna upp vid tävling så öker ni eran procentuella chans! När ni jagar så skall ni på förhand bestämma er för ett maxavstånd, storlek på vilt, val av ammo och därefter finjustera med choker. E' av samma åsikt. Brukar träna compaksporting/skeet/trap på hembanan med stål och mod/mod, vilket e' trångare än då jag skjuter med bly på andra banor vid tävlingar och träning. Med trångsvärm vet man tydligare om man e' rätt eller skjuter med randhagel. Men kommer det en station med korta avstånd så kan jag byta en choke tex IC så att inte någon får astma anfall av dammet
Publicerat April 14, 201016 yr Wizard: Mitt syfte med tråden var inte att klämma fram den absoluta sanningen utan mer att få en fingervisning om vad som fungerar väl att utgå ifrån. Själv ska jag starta upp med Nordisk trap nu i dagarna och min Benelli har choker till skillnad från Brno:n. Tror inte den absoluta sanningen finns Mitt tips är träna så trångt du kan för att sedan öppna upp för de olika avstånden när du känner att det funkar. Skulle jag börja skjuta NT så skulle jag nog välja 3/4 & full med Hull 28g bly 7:or
Publicerat April 14, 201016 yr Författare Tror inte den absoluta sanningen finns Mitt tips är träna så trångt du kan för att sedan öppna upp för de olika avstånden när du känner att det funkar. Skulle jag börja skjuta NT så skulle jag nog välja 3/4 & full med Hull 28g bly 7:or Då blir det halv för mig eftersom det är stål som gäller på den lokala banan. Har du något att tillägga om stål i kombination med trångborrning Wizard?
Publicerat Maj 6, 201016 yr Som titeln säger, vilken trångborrning tycker just du är bäst lämpad till den gren du utövar?Skillnad på bly/stål ammunition? Man brukar säga att stålhagel så ska man gå upp en borrning jämfört med bly... Jag skjuter alltid halv trångborrning med blyskott, och är det stål så skjuter jag kvarts trångborrning, Det är fler hagel i en stålpatron än en blypatron=högre tryck..
Publicerat Maj 6, 201016 yr Man brukar säga att stålhagel så ska man gå upp en borrning jämfört med bly... Jag skjuter alltid halv trångborrning med blyskott, och är det stål så skjuter jag kvarts trångborrning, Det är fler hagel i en stålpatron än en blypatron=högre tryck.. Fel! Det är samma arbetstryck i en "vanlig" sportpatron som en dito bly.