Publicerat April 14, 201016 yr Hej Jag har en till 9,3x57 på gång... Det ska tydligen vara en Falun-bössa... Har någon nån info om dessa, det ser ju ut att vara en M98 och den är från 1930-talet men jag har då aldrig hört talas om just märket Falun innan?! Jag googlade på att men det gav inga träffar ang vapen... David
Publicerat April 14, 201016 yr HejJag har en till 9,3x57 på gång... Det ska tydligen vara en Falun-bössa... Har någon nån info om dessa, det ser ju ut att vara en M98 och den är från 1930-talet men jag har då aldrig hört talas om just märket Falun innan?! Jag googlade på att men det gav inga träffar ang vapen... David Är ingen direkt expert, men jag skulel anta att det är någon variant framtagen av VApen Depoten i Falun. Har ngnstans i mitt stilla sinne att de iaf hade ngn 96a och ngn Remington variant.. ?
Publicerat April 14, 201016 yr Mycket troligt från vapendepoten i Falun som sagt var, de tog dels in bössor och sålde i eget namn och byggde väl också om bössor. Luska fram mer, stämplar osv, jag har t.ex en hagelbössa, som är märkt vapendepoten, dock står även tillverkaren DUCO stämplad. Bilder!
Publicerat April 14, 201016 yr Författare Mycket troligt från vapendepoten i Falun som sagt var, de tog dels in bössor och sålde i eget namn och byggde väl också om bössor.Luska fram mer, stämplar osv, jag har t.ex en hagelbössa, som är märkt vapendepoten, dock står även tillverkaren DUCO stämplad. Bilder! Ja jag ska titta på den imon så då får vi se... Jag återkommer med mer... David
Publicerat April 16, 201016 yr Författare Nu har jag tittat på den och den var i rätt dåligt skick. Spricka i stocken precis bakom lådan och anliggande stock hela vägen. Stocken var väldigt klent byggd, smal, och i rätt skabbigt skick. Annars så var det en M98 men det satt weaverklackar precis över stämplarna på lådan så det syntes inte vad det stod. Fanns någon stämpel på sidan men de var oläsliga pga slitage... I licensen så stod det Vapen Depoten så det är nog ingen tvekan om det... Men som sagt så har den varit med om en hel del och skulle man göra något så skulle man ju stocka om den... För mycket pengar i det tycker jag. Men han skulle köpa en ny bössa först och sen kan jag få den för en billig peng, 200 kr eller nåt... kan det ju vara värt... man kanske får ett ryck och stockar om den nån dag, vem vet... David
Publicerat April 16, 201016 yr Gå bara förbi din kolvmakare/smed och ge honom några kronor i fikakassan så får du säkert en begagnad kolv. Om du nu är säker på att det är en m98.
Publicerat April 16, 201016 yr Vapen Depån sålde väldigt många 96:or under eget namn. De sålde också ett ganska stort antal 98:or från FN under eget namn. Har själv en 96:a i 8x57IS som skall byggas om till hundförar bössa / Extra bössa . //Lasse D.
Publicerat April 16, 201016 yr Författare Gå bara förbi din kolvmakare/smed och ge honom några kronor i fikakassan så får du säkert en begagnad kolv. Om du nu är säker på att det är en m98. Ja det en m98... slutstycket spänns i två etapper, en när man öppnar och en när man stänger... och det syntes även på slutstycket... Då ska jag kolla med värnamo vapen vad han ska ha för en stock till den... kanske inte kostar så mycket om man får tag i en från ett skrotningsobjekt... Tack för tipsen... David