Publicerat April 14, 201016 yr Kontaktman/polare ringde inatt. Gris påkörd, jag skulle jobba till 8 men kom ifrån vid 6.30 i morse. Killen gjorde ett platsbesök inatt men hittade bara ett grisspår på rätt ställe.. Jag o Jacob va där vid 7, spårade av kanterna o såg att där varit minst 3 grisar i 60 kilosklassen som gått över o alla spår pekade åt fel håll.. Inte som lastbilschaffören sa att den "ensamma" grisen som va stor som en labrador o självklart va en galt.. gått.. Den skullle gått åt sydost men alla spår pekade åt nordväst. Vi blev inte mycket klokare så Blackie plockades ut o fick välja löpa själv. Hon drog motsatt håll som chaffisen sa. Spårade i en halvcirkel o så såg det ut som vi hade några spår som följde en liten grusväg paralellt med asfalten. Blackie vek av från dessa o spårade vidare ut mot asfalten igen. Kom över vägen o där va grisspår i diket som va lite större än innan o detta var 100 m innan vägskälet inte efter som olycksplats-beskrivningen löd. Vi hängde på o jag ville gärna släppa men det va mer planlöst irrande i spåre, lixom fodersöksaktigt. Mycket bök o sådär. Inte ville det bort från asfallten heller... Luktade gris på ett ställe oxå, men där var både grisskit o mycket bök i den planteringen. Vi kom igenom o efter en bit, så verkade det som jycken tappade intresset. hade nu spårat 1,5 km. Fortsatte frammåt i ett traktorspår en 100m o jycken lullade före o sen vrålade o skrek hon.. Hm.. vi kopplar loss.. Upptag direkt men inte det klassiska gris tjoooooaaandet.. Såg på pejlen att det direkt vände runt o ut mot vägen. Vi rörde oss däråt, insåg nu att det inte va gris utan något annat hon fick i näsan... Börjar bli rätt säker på hur hon låter.. Kallade in henne o... se på fan.. hon kom direkt Hade det varit gris så brukar det va lite knepigare o kalla in, speciellt när hon nu inte fått jaga sen siste januari... Vi gick tillbaka ut på vägen och kollade av den sidan där chaffisen sagt att grisen skulle gått. Blackie markerar där oxå o vi spårar en 6-700m men spåret går inte som grisar brukar göra. upp på öppna stenhällar o hela tiden på o över de högsta punkterna.. Det finns alla möjliga klövtramp där vi går fram... mest älg och rådjur, där o var en grisklöv oxå. Vi kommer fram till en asfalterad stickväg o 100m längre ner är den större sjö med hagmark o hägnade hästar. Helt enkelt öppen hagmark ner mot sjön.. nä känns inte rätt. Vi bryter o går tillbaka. Går om den löpan en gång till men nu hamnar vi på ett annat ställe o nyskrapad grusväg, inga grisspår över där. Bara o inse att vi mysslyckats, men det skulle varit en lätt touch o inga skador på lastbilen.. vilket iofs inte är så konstigt.. De är ju stora bilar.. Det enda jag kan va nöjd med är ju att jycken gick o kalla in...