Publicerat April 14, 201016 yr Jätteproblem med kaniner och mullvad i min lilla by.....så förbaskat trött på de små odjuren som bara förstör är det någon som har något bot på dessa problem??? Förra året blev min 80 åriga granne så trött på kaninerna så en vacker dag öppnade han köksfönstret och drog en hagelsvärm rakt ut träff som sagt men kanske mindre bra då här ligger lite hus i närheten och i dessa bor det folk med väldigt olika åsikter om dessa djur är ett problem eller bara söta Tacksam för tips!!!
Publicerat April 14, 201016 yr skaffa ljuddämpare till din 22lr(om du har någon vill säga) och skjut kaninerna när dom springer in på tomten, hade jag gjort , men sen borde det finnas någon stors fälla till kanin som fångar dom levande, så man kan släppa dom någon annan stans, fälla till mullvad finns det ju flera 100 olika sorter
Publicerat April 14, 201016 yr Jätteproblem med kaniner och mullvad i min lilla by.....så förbaskat trött på de små odjuren som bara förstör är det någon som har något bot på dessa problem???Förra året blev min 80 åriga granne så trött på kaninerna så en vacker dag öppnade han köksfönstret och drog en hagelsvärm rakt ut träff som sagt men kanske mindre bra då här ligger lite hus i närheten och i dessa bor det folk med väldigt olika åsikter om dessa djur är ett problem eller bara söta Tacksam för tips!!! Så här har man gjort på gotland har jag för mig. Dom letar rätt på alla hålor till ett system och täpper igen alla förutom en och sätter nät runt sista hålan släpper i en iller som drar upp kaniner har så har man ihjäl dom och får gräva upp och ha ihjäl ungarna . Notera att jag aldrig gjort detta har fått det berättat för mig. Kanske inte är bästa idén för stadsmiljö
Publicerat April 14, 201016 yr Kommunen får helt enkelt anställa fler/bättre kommunjägare. Pöjken din är väl ett bra ämne till det...
Publicerat April 14, 201016 yr Har för mig att man kan utrota i alla fall sork med kolsyresnö så det borde väl funka även på mullvad... Ner med joxet i hålen och om jag inte missminner mig så trycker kylan ut syret ur gångarna och kräken dör. Kanske ingen snäll död... Annars kan man väl jaga dom på flykten med lövblåsen och ammoniak och fånga dom man kommer åt för snällare avlivning!
Publicerat April 14, 201016 yr En bekant till mig har ett bra medel mot mullvad. Hon gräver ner en grävling i trädgården. Hon är helt övertygad om att det funkar. Jag brukar leverera grävlingarna.
Publicerat April 14, 201016 yr En bekant till mig har ett bra medel mot mullvad. Hon gräver ner en grävling i trädgården. Hon är helt övertygad om att det funkar. Jag brukar leverera grävlingarna. Du skojar, lite som att sätta en vårtbitare ie en stor gräshoppa på en vårta då alltså, eller är det ett seriöst tips? Lösningen ligger i skyddsjakt på eget initiativ utanför statsplanerat område eller en god lobbyverksamhet mot kommunjägarna. /Christian
Publicerat April 14, 201016 yr Författare Tack för alla goda tips finns ett par som jag är riktigt sugen på att testa //Anette
Publicerat April 14, 201016 yr Tack för alla goda tips finns ett par som jag är riktigt sugen på att testa //Anette Är det inte en terrier på bilden? Stängsla in trädgården och låt jycken sova ute, tror det löser dina problem om terriern är normalt funtad alltså
Publicerat April 14, 201016 yr Författare Är det inte en terrier på bilden? Stängsla in trädgården och låt jycken sova ute, tror det löser dina problem om terriern är normalt funtad alltså bra tips! Men kommer där då en liten rackare utanför så lovar ja att då får det va ett rackans rejält stängsel för att hålla Sixten på tomten. Tog några sena kvällar förra året själv på farstukvisten med en lånad 22:a....men gav upp kaniner ÄR duktiga på att yngla av sig....finns hur många som helst
Publicerat April 14, 201016 yr Du skojar, lite som att sätta en vårtbitare ie en stor gräshoppa på en vårta då alltså, eller är det ett seriöst tips? Lösningen ligger i skyddsjakt på eget initiativ utanför statsplanerat område eller en god lobbyverksamhet mot kommunjägarna. /Christian nej det är sant. Jag har inte en aning om det funkar, men min kompis är övertygad om att mullvadarna försvinner.
Publicerat April 14, 201016 yr bra tips! Men kommer där då en liten rackare utanför så lovar ja att då får det va ett rackans rejält stängsel för att hålla Sixten på tomten. Tog några sena kvällar förra året själv på farstukvisten med en lånad 222:a....men gav upp kaniner ÄR duktiga på att yngla av sig....finns hur många som helst Bara att bjuda in jaktsugna jaktidiotämnen(de har inte hunnit bli jaktidioter än) så får dem panga av sig och samtidigt få ekologiskt kött på köpet! Sedan är det bara att prova dessa tips du redan fått. Hur som helst, lycka till!
Publicerat April 14, 201016 yr Något om funkat bra mot mullvadsinvasionerna i min trädgård är faktiskt en mullvadsskrämma från Jula. http://www.jula.se/skadedjurskramma-131107 Den sänder ut en signal på en viss frekvens lite då och då och detta irriterar de små liven så de vill inte va kvar... Jag har sluppit mullvad så länge jag haft den igång... drog upp den gamla förra våren och satte inte tillbaka den av ren lathet, det straffade sig rätt fort... tog ca 1 mån så var den fan tillbaka och då vände han upp och ner på hela trädgårn så jag har att göra nu i vår... David
Publicerat April 14, 201016 yr skaffa dig en mullvads/kanins utgång mackapärshagelpangaresompangardåmullvadenrörvidavtryckagrunkomojängen. skall se om jag hittar en video. http://www.youtube.com/watch?v=5aBibbbsXJk
Publicerat April 14, 201016 yr Författare Bara att bjuda in jaktsugna jaktidiotämnen(de har inte hunnit bli jaktidioter än) så får dem panga av sig och samtidigt få ekologiskt kött på köpet! Sedan är det bara att prova dessa tips du redan fått. Hur som helst, lycka till! Hihi...den där inbjudan får jag nog tyvärr skippa ......risk för att jag får sälja huset å flytta sen finns ju en del som uppskattar dom här små liven...hmmmm en granne en bit bort hon t om matar mössen i källaren till på köpet hade hon en gråhund så när jag flyttade hit började jag genast prata jakt med henne....trodde ju det var en jägarfamilj....då tog det hus i helvete hon har knappt hälsat på mig sen dess men tack för tipset
Publicerat April 14, 201016 yr Författare Något om funkat bra mot mullvadsinvasionerna i min trädgård är faktiskt en mullvadsskrämma från Jula.http://www.jula.se/skadedjurskramma-131107 Den sänder ut en signal på en viss frekvens lite då och då och detta irriterar de små liven så de vill inte va kvar... Jag har sluppit mullvad så länge jag haft den igång... drog upp den gamla förra våren och satte inte tillbaka den av ren lathet, det straffade sig rätt fort... tog ca 1 mån så var den fan tillbaka och då vände han upp och ner på hela trädgårn så jag har att göra nu i vår... David Ska absolut genast nästa gång jag är ledig hjula iväg till JULA....Tack
Publicerat April 14, 201016 yr Författare skaffa dig en mullvads/kanins utgång mackapärshagelpangaresompangardåmullvadenrörvidavtryckagrunkomojängen.skall se om jag hittar en video. http://www.youtube.com/watch?v=5aBibbbsXJk Hihi....mmmmm...alla älskar Henry
Publicerat April 14, 201016 yr skaffa ljuddämpare till din 22lr(om du har någon vill säga) och skjut kaninerna när dom springer in på tomten, hade jag gjort , men sen borde det finnas någon stors fälla till kanin som fångar dom levande, så man kan släppa dom någon annan stans, fälla till mullvad finns det ju flera 100 olika sorter Införskaffande av licens till ljuddämpare till ett klass 4 vapen är inte det enklaste direkt... Fällfångst låter som det mest effektiva alternativet.