Publicerat April 15, 201016 yr Undrar om vulkanen på Island kommer att påverka höstens jakt.... Det brukar följa med en heldel skadliga ämnen med vulkan aska. Hur pass radioaktivt är askmolnet? Blir det nya beqerelälgar!? Hur är det med alla andra ämnen som frigörs. Kan det samlas skadliga halter av olika grundämnen i viltköttet? Någon som läst studier i ämnen och kan förutspå en tänkbar påverkan kan se ut inför jakten??
Publicerat April 15, 201016 yr Lite för tidigt att hoppas på vårjakt på bock här nere än eller.... Jag tror nog inte att det påverkar jakten särskilt mycket. /Lasse
Publicerat April 15, 201016 yr Författare Lite för tidigt att hoppas på vårjakt på bock här nere än eller.... Jag tror nog inte att det påverkar jakten särskilt mycket. /Lasse Nja snarare att betet i sommar blir fullt av ev skadliga ämnen som sen lagras i viltköttet. Det finns alltid radioaktivt mtr i bergrunden och hur mycket sånt kan vi räkna med att det följer med upp i atmosfären..... Forskare brukar hitta lager av vissa ovanliga metaller och andra grundämnen i jordskorpan. Med dessa fynd bruker dom kunna faställa när vulkanutbrott skett historiskt och hur stora dom har varit. Frågan är hur skadligt det nedfallet är, och hur det påverkar djur- och växtliv senare!? Initialt så har jag förståt att det kan påverka lungfunktioner hos människor och då troligtvis även våra vildadjur. Men vad det innebär på några veckors sikt vet jag inte.
Publicerat April 15, 201016 yr Jag är mest orolig för att inte kusinen skall komma hem från Mazar-e Sharif... Detta med tanke på flygförbudet. Sedan får vi se hur det kommer att te sig med effekterna från vulkanen.
Publicerat April 15, 201016 yr Författare Jag är mest orolig för att inte kusinen skall komma hem från Mazar-e Sharif... Detta med tanke på flygförbudet.Sedan får vi se hur det kommer att te sig med effekterna från vulkanen. Kan bli lång semester.... Det låter som att dom tror att vulkanen kan puffa i någon månad.... Känner också några som nyligen reste till Egypten, dom lär hinna få en riktig solbränna.
Publicerat April 15, 201016 yr får väl bara hoppas på att molnen drar sig vidare ner mot tjernobyl eller nåt var det inte gör nån skillnad
Publicerat April 15, 201016 yr Jag vet inget hur det kommer att påverka viltet men tror inte det kommer att göra det Sedan ska det mycket till innan jag väljer bort viltkött mot producerat kött.
Publicerat April 15, 201016 yr Kan bli lång semester.... Det låter som att dom tror att vulkanen kan puffa i någon månad....Känner också några som nyligen reste till Egypten, dom lär hinna få en riktig solbränna. Får hoppas han hinner hem, så att han får en lång ledighet från tjänst istället. Statens pengar finns det ju gott om.
Publicerat April 15, 201016 yr Man behöver nog inte bekymra sig för själva asknedfallet annat än på Island . Däremot kan askan i atmosfären ge effekt på klimatet, det kan bli rejält mycket kallare . //Lasse D.
Publicerat April 15, 201016 yr Man behöver nog inte bekymra sig för själva asknedfallet annat än på Island .Däremot kan askan i atmosfären ge effekt på klimatet, det kan bli rejält mycket kallare . //Lasse D. Med den enorma värme som varit under denna vinter, så kanske det bidrar till att denna förfärliga uppvärmning minskar!
Publicerat April 16, 201016 yr Tydligen så skulle askmolnet innehålla mest svavel och fosfor så det är nog inget att oroa sig för.
Publicerat April 16, 201016 yr Med den enorma värme som varit under denna vinter, så kanske det bidrar till att denna förfärliga uppvärmning minskar! För att balansera upp effekten av vulkanen skall jag under det kommande året se till att köra extra mycket bil, sluta med att motorbromsa, gasa vad jag kan vid rödljus osv . Slå av jordvärmen & endast elda med olja. //Lasse D.